Az Egyesült Államok gazdasági helyzete egyre inkább kettévált, amit a legfrissebb fejlemények is jól tükröznek. Az elmúlt héten a Federal Reserve (az amerikai jegybank) és a Chipotle étteremlánc is elismerte, hogy az ország gazdasága nem egységesen erős, hanem megosztott. Míg a magasabb jövedelmű háztartások továbbra is aktívan költenek, addig a fiatalabb és alacsonyabb jövedelmű csoportok egyre nagyobb nehézségekkel küzdenek.
Jerome Powell és a Federal Reserve elismeri a gazdasági egyenlőtlenségeket
A Federal Reserve legutóbbi kamatcsökkentése után Jerome Powell elnök hangsúlyozta, hogy bár az amerikai gazdaság összességében ellenállónak mutatkozik, az erősség nem egyenletesen oszlik meg. A fogyasztói kiadások növekedése főként a magasabb jövedelmű háztartásokra koncentrálódik.
Powell így fogalmazott: „A fogyasztói kiadások növekedtek és sok negatív előrejelzést felülmúltak. Ez azonban főként a felsőbb rétegekre jellemző. De a fogyasztó költ – ez jelentős része annak, ami jelenleg a gazdaságban történik, jóval nagyobb, mint az AI által generált termelékenységi nyereségek.”
Mesterséges intelligencia és gazdasági növekedés – de csak a felső rétegeknek
Közgazdászok szerint az AI-technológiákba történő beruházások – különösen az adatközpontok és chipek fejlesztése – hozzájárultak ahhoz, hogy az amerikai gazdaság elkerülje a recessziót. Ezek a beruházások elsősorban a magasabb jövedelmű háztartások vagyonát növelték, ami tovább erősítette ezen csoportok fogyasztását.
Ugyanakkor ez az erősség nem érződik minden társadalmi rétegben, és azok a vállalatok, amelyek az átlagfogyasztókra építenek, már kezdik érezni ennek hatását.
Chipotle: fiatalok és alacsonyabb jövedelműek visszahúzódása
A Chipotle étteremlánc legutóbbi eredménybeszámolóján Scott Boatwright vezérigazgató kiemelte, hogy jelentős visszaesés tapasztalható a fiatalabb és alacsonyabb jövedelmű vendégek körében. Ez az információ pénteken majdnem 20%-os részvényárfolyam-csökkenést eredményezett.
Boatwright így nyilatkozott: „Az év elején, amikor a fogyasztói hangulat élesen romlott, minden jövedelmi csoportban csökkent a látogatási gyakoriság. Azóta azonban ez a különbség nőtt: az alacsony- és középjövedelmű vendégek még inkább visszafogták éttermi látogatásaikat.”
Különösen érintettek azok a háztartások, amelyek kevesebb mint 100 000 dollárt keresnek évente – ezek teszik ki Chipotle forgalmának mintegy 40%-át –, valamint a 25-35 éves korosztály tagjai.
Boatwright hozzátette: „Úgy véljük, hogy ez a tendencia nem csak Chipotle-re jellemző, hanem általánosan megfigyelhető az éttermekben és sok szabadidős kategóriában is. Ez a csoport számos nehézséggel néz szembe: munkanélküliség, növekvő diákhitel-törlesztések és lassuló reálbérek.”
Munkanélküliség növekedése fiatalok körében
A hivatalos adatok is alátámasztják ezt a képet: 2023 augusztusában az Egyesült Államokban 20-24 éves korosztály munkanélküliségi rátája 9,2% volt, ami jelentős emelkedés az előző év 7,9%-ához képest. Ez volt a legmagasabb érték 2021 eleje óta.
Elemzők aggodalma: hirtelen változás szeptember-októberben
Peter Saleh, BTIG igazgató és éttermi elemző szerint „kissé aggasztó” volt látni ezt a gyors visszaesést Chipotle fiatal vásárlói körében. Elmondása szerint ez szeptember és október hónapjaiban történt hirtelen változásként jelentkezett.
A megosztottság nem csak Chipotle problémája
A TD Securities friss fogyasztói hangulatfelmérései is azt mutatják, hogy az amerikai gazdaság élesen kettéválik. Tristan Margot, a TD Securities tematikus tartalomért felelős vezetője szerint:
- a magas jövedelmű háztartások költési szándékai éves mélypontokon vannak;
- a közép- és alacsony jövedelmű háztartások pedig tartós gazdasági bizonytalansággal küzdenek.
Fogyasztói bizalom csökkenése októberben
A Conference Board fogyasztói bizalmi indexe októberben ismét csökkent, ami azt jelzi, hogy nőnek az aggodalmak munkahelyekkel, inflációval és hitelfelvételi költségekkel kapcsolatban.
Policymaker-ek figyelmeztetései: munkaerőpiaci feszültségek
Jerome Powell figyelmeztetett arra is, hogy bár jelenleg még nincs széles körű romlás a foglalkoztatottságban, egyre több vállalat – például Amazon vagy UPS – jelent be leépítéseket vagy felvételi tilalmat. Ezek hatásait még időbe telik majd teljesen érzékelni.
Powell hangsúlyozta: „Nagyon-nagyon figyelünk arra, ahogy egyre több cég jelent be leállást vagy leépítést.” Hozzátette: „Az alsóbb jövedelmi szinteken élők visszahúzódnak, miközben a magasabb keresetűek továbbra is költenek. Úgy gondoljuk, hogy itt valami történik.”
Összegzés
Az amerikai gazdaság jelenlegi állapota jól mutatja az egyre mélyülő társadalmi-gazdasági szakadékot. Míg az innovációk – például az AI fejlesztések – főként a felsőbb rétegek javát szolgálják és erősítik azok fogyasztását, addig sok fiatal és alacsonyabb jövedelmű amerikai család komoly nehézségekkel küzd. A munkanélküliség emelkedése mellett ezeknek a csoportoknak további terheket jelentenek például a diákhitel-törlesztések vagy lassuló reálbérek.
Ezek az eltérések nem csak statisztikai adatokban jelennek meg: már most érzékelhető hatásuk van olyan vállalatokra is, mint amilyen a Chipotle étteremlánc. A szakértők szerint fontos lesz figyelemmel kísérni ezt a folyamatot, hiszen hosszú távon komoly következményekkel járhatnak mind az amerikai társadalomra, mind pedig magára az ország gazdasági stabilitására nézve.