2025-ben a hollywoodi producerek helyzete soha nem látott kihívásokkal néz szembe. Az idei Emmy-gála nyitó jelenete tökéletesen összefoglalta ezt a küzdelmet, amikor Nate Bargatze humorosan mutatta be a televízió feltalálását, és egyben rávilágított arra, hogy a producer szerepe sokak számára homályos marad. Bár a szórakoztatóipar működését ők hajtják előre, gyakran láthatatlanok maradnak, miközben nélkülözhetetlen munkát végeznek.
A producer szerepe és meg nem értettsége
Bargatze „Frankenstein-laboratóriumában”, Bowen Yang és Mikey Day társaságában azt jósolta, hogy egy egyszerű kis doboz – a televízió – világszerte milliárdokat fog lekötni. Amikor felmerült a kérdés, hogy ki készíti majd a műsorokat, őszinte válasza így hangzott: „Színészek, írók, rendezők és ami a legfontosabb, producerek.” Amikor megkérdezték, mit is csinál pontosan egy producer, Bargatze rezzenéstelen arccal válaszolt: „Senki sem tudja!” Ez a poén évtizedek óta visszatérő humorforrás Hollywoodban, ám közben az iparág működésének alapját jelentik ezek az elkötelezett szakemberek.
Producers United: A producerek összefogása
Az elmúlt két és fél évben több száz producer szerveződött egy csoportba Producers United néven, hogy megvédjék magukat az iparági változások okozta veszélyektől. Ez az egyesület olyan neves tagokat tömörít, mint Adele Romanski („Moonlight”), Grant Heslov („Argo”), Barbara Broccoli (James Bond franchise), Beau Flynn (Disney „Moana” élőszereplős változata), Jeremy Kleiner és Dede Gardner („12 év rabszolgaság”), valamint más ismert producerek.
Céljuk alapvető jogok biztosítása és az általuk nyújtott szolgáltatások lassú leértékelődésének megállítása. Elsődleges követeléseik között szerepel az egészségbiztosítás biztosítása a forgatások idejére, a produceri díjazás gyorsabb kifizetése és egy egységes Producers United ellenőrzőlista bevezetése, amely pontosan meghatározza a produceri feladatokat és felelősségeket.
Az iparág átalakulása és annak hatásai
Az elmúlt másfél évtizedben a technológiai fejlődés – különösen a streaming szolgáltatók térnyerése – valamint a médiaipari összeolvadások alapjaiban rengették meg Hollywood hagyományos működését. Ennek következtében egyre nehezebb megélniük a producereknek: csökkennek a költségvetések, kevesebb projekt kap zöld utat, miközben egyre több ember igyekszik producerként feltüntetni magát.
Naomi Despres producer szerint „mindenki hiányérzetet érez az iparban”, és „filmet készíteni soha nem volt ilyen nehéz”. A tárgyalások bonyolultabbak lettek, miközben egyre több színész vagy befektető követeli magának a produceri címet anélkül, hogy ténylegesen ellátná annak feladatait.
A produceri munka értéke és láthatatlansága
A producerek azok az emberek, akik megtalálják az anyagot, megszerzik a sztárszereplőket, irányítják a gyártás minden fázisát és felelősséget vállalnak azért, hogy egy film vagy sorozat időben és költségvetésen belül elkészüljön. Lorenzo di Bonaventura veterán producer így fogalmazott: „Mi védjük az alkotást és az alkotókat, fenntartjuk a minőséget – ez a mi feladatunk. De mi történik majd velünk, ha már nem leszünk itt?”
Hiányzó kollektív erő és egészségügyi ellátás
Míg az íróknak, színészeknek és rendezőknek erős szakszervezeteik vannak (WGA, SAG-AFTRA), addig a producerek nem rendelkeznek hasonló kollektív alkupozícióval. A 74 éves Producers Guild of America ugyanis kereskedelmi szövetségként működik, mivel tagjai munkáltatóként vannak számon tartva.
A Producers United ezért küzd azért is, hogy legalább a forgatás időszakára járjon egészségbiztosítás minden producernek. Ebben már jelentős előrelépést értek el: HBO, Warner Bros. Pictures és Universal Pictures elfogadták ezt az igényt. Az egészségügyi ellátás költsége nagyjából 35 ezer dollár egy nagy költségvetésű produkció esetén és 8 ezer dollár egy független filmnél.
A fiatal producerek nehézségei és mentorhiány
Jennifer Todd producer szerint ma már pénzügyileg függetlennek kell lenni ahhoz, hogy valaki producerként boldoguljon. Régebben stúdiók kötöttek olyan szerződéseket producerekkel, amelyek biztosították számukra az életvitelt projektfejlesztés közben. Ez mára megszűnt; inkább színészekkel vagy rendezőkkel kötnek ilyen megállapodásokat.
Stephen Love fiatal producer példája jól mutatja ezt: két éve még Uber-sofőrként dolgozott megélhetésért annak ellenére, hogy több stúdiónál is voltak beindított projektjei. Ma már reklámprodukciós céget is vezet, hogy áthidalja az anyagi bizonytalanságot filmek között.
A streaming hatása és az AI kihívása
Jonathan Wang Oscar-díjas producer szerint amikor megjelentek a streaming szolgáltatók, azt ígérték: több vásárló lesz, több film készül majd és több munkahely jön létre. Ehelyett azonban technológiai cégek túllicitálták egymást tehetségekért és megváltoztatták a háttérmodelleket piaci részesedésük növelése érdekében.
Ennek eredményeként sok produkció elhagyta az Egyesült Államokat; üres stúdiók maradtak hátra; mozik zártak be. Az AI pedig újabb mélyreható változásokat hozhat – ebben pedig a producerek kulcsszereplők lehetnek mind problémák felismerésében mind megoldások kidolgozásában.
A produceri címek túlburjánzása – credit proliferation
Egyre gyakoribb jelenség lett az úgynevezett „credit proliferation”, amikor túl sokan tüntetik fel magukat producerként egy produkciónál – sokszor anélkül, hogy ténylegesen végeznék ezt a munkát. Ez részben annak köszönhető, hogy sztárok vagy befektetők szeretnék növelni presztízsüket vagy esélyeiket díjakra.
Cathy Schulman, a Producers United elnöke nyíltan kritizálta ezt jelenséget: „Nem termelték magukat ezek a filmek!” – utalva arra is, hogy 2024-ben öt Oscar-jelölt filmnél sem volt még véglegesített producer névsor.
A Producers United ezért kidolgozott egy ellenőrzőlistát arról, milyen konkrét feladatokat kell ellátnia annak, aki produceri címet szeretne kapni – például jelenlét előkészítéskor helyszínen vagy költségvetési felelősségvállalás.
Következtetés: Mi várható a jövőben?
A career producerek nélkülözhetetlenek Hollywood működéséhez; ők őrzik meg az alkotások narratív integritását és érzelmi igazságát. Ha szerepük tovább csökken vagy elveszik hitelességük, akkor nemcsak ők járnak rosszul – hanem végső soron mi nézők is érezzük majd ennek negatív hatását.
Összegzésképpen: A hollywoodi producerek ma komoly válságban vannak: küzdenek elismerésükért, anyagi biztonságukért és szakmai hitelességükért. A Producers United mozgalom fontos lépéseként igyekszik visszaállítani ezt az egyensúlyt egy olyan iparágban, amely folyamatosan változik és új kihívásokkal néz szembe.
Forrás: https://variety.com/2025/film/features/movie-producers-united-hollywood-1236584944/






