Az elmúlt években az animációs filmek új szintre emelkedtek, és egyre nagyobb elismerést kapnak a művészeti és szórakoztatóiparban. Ezek a filmek nemcsak látványosak, hanem mély történeteket mesélnek el, kiváló hangszínészekkel dolgoznak, és gyakran olyan üzeneteket hordoznak, amelyek megérintik a nézőket. Nevettetnek, megindítanak, sőt sokszor még énekelni is késztetnek minket. Azonban van egy közös nevező, amely egyre inkább kirajzolódik: ezeknek az animációs sikereknek a hátterében gyakran nők állnak vezető pozíciókban.
Női vezetők az animáció élvonalában
Kristine Belson, a Sony Pictures Animation elnöke szerint „legyen szó élőszereplős vagy animációs filmekről, van oka annak, hogy ennyi sikeres női vezető és producer van jelen.” Ugyanakkor hozzáteszi, hogy bár előrelépés történt, ez nem elég gyors. „Bizonyos területeken jól képviseltettek magukat a nők az animációs filmkészítésben, de még mindig jelentős különbség van a női és férfi rendezők száma között. Amíg ez az arány nem kiegyenlített, addig a munka nincs kész.”
Ramsey Naito, a Paramount Animation elnöke kiemeli, hogy a nők friss nézőpontokat hoznak be, együttműködőbbek és nagyobb hangsúlyt fektetnek a befogadásra. Ez erősíti a csapatokat és a vállalati kultúrát. A Paramountnál és a Nickelodeonnál különösen fontosnak tartják a mentorálást és a megtartást: „Nem csak arról van szó, hogy nők kerüljenek be az iparba, hanem arról is, hogy világos karrierutat építsünk számukra, amely támogatja őket minden lépésnél.”
Oscar-esélyes animációk női társrendezőkkel
Az idei Oscar-jelöltek között több olyan animációs alkotás is szerepel, amelyeket női társrendezők jegyeznek. Ilyen például a Netflix által készített KPop Demon Hunters (rendezte Maggie Kang), amelynek animációs részlegét Hannah Minghella vezeti. Szintén női társrendezők állnak a Little Amélie or the Character of Rain (Maïlys Vallade) és az Elio (Madeline Sharafian és Domee Shi) című filmek mögött.
A nők története az animációban – múlt és jelen
Mindy Johnson, CalArts professzor és az „The Only Woman Animator” című könyv szerzője rámutat: „A nők mindig is jelen voltak az animáció világában, többet tettek hozzá ehhez a műfajhoz, mint azt sokan gondolták vagy elismerték.” Nem csupán névtelen munkások voltak, akik színeztek vagy rajzoltak – számos úttörő nő alakította ezt a területet már kezdetektől fogva.
Johnson szerint társadalmunk és iparunk eddig nem mesélte el eléggé ezeket a történeteket, így sokat veszítettünk ebből az „animált élményből”. Az 1990-es évektől kezdődően azonban egy reneszánsz indult el: Ariel éneke a Kis hableányból, Belle (A szépség és a szörnyeteg), Jasmine (Aladdin) vagy Pocahontas és Mulan karakterei generációkat inspiráltak arra, hogy beleszeressenek az animációba.
A CalArts például már több mint két évtizede kínál animációs képzéseket, amelyek egyre több fiatal nőt vonzanak ebbe a szakmába. Johnson szerint az iparban tapasztalható nemi arányok jelentősen javultak az elmúlt 10-15 évben: „Már közelebb vagyunk az egyensúlyhoz. Bár még mindig vannak hiányosságok, ma már sokkal több nő hallathatja hangját és mesélheti el saját történeteit támogatott környezetben.”
Női vezetők DreamWorks-től Skydance-ig
Holly Edwards, a Skydance Animation elnöke örömmel látja ezt a változást: „Fantasztikus látni, hogy mennyi kiváló nő vezeti ma már az animációs ipart kreatív és döntéshozói pozíciókban egyaránt. A sokszínű háttérrel rendelkező emberek bevonása gazdagítja a történetmesélést.”
A DreamWorks Animationt Margie Cohn vezeti, aki megjegyzi: „Sokan még mindig gyerekprogramként tekintenek az animációra – talán úgy gondolják, ez biztonságos terep lehet nők számára. De mi meg tudjuk mutatni szakmai tudásunkat és versenyképességünket.” Ugyanakkor rámutat arra is, hogy egy animációs film elkészítése hosszú folyamat – akár 4-7 évig is eltarthat –, így bár most látható előrelépés van női vezetők terén, ennek hatása csak évekkel később lesz igazán érzékelhető.
Kihívások és jövőbeli lehetőségek
Maggie Kang szerint bár vannak aktív kezdeményezések nők előléptetésére vezető pozíciókba, még mindig hiányzik megfelelő képzés és mentorálás. Ő maga is szeretne hozzájárulni ehhez.
Cohn hangsúlyozza: „A cél minőségi alkotások létrehozása olyan történetekkel, amelyek minden korosztály számára élvezetesek. Olyan filmeket szeretnénk készíteni, amelyek gyerekkortól felnőttkorig végigkísérik az embereket.” Kristine Belson pedig hozzáteszi: „Ezek a filmek egyszerre szórakoztatják az 5 éveseket és mélyen megérintik a felnőtteket. Szeretném látni továbbra is az animáció fejlődését és azt a tiszteletet, amit megérdemel.”
Összegzés
Az animációs iparban zajló változások középpontjában egyértelműen ott állnak a női vezetők – legyen szó kreatív döntésekről vagy vállalati stratégiákról. Az ő friss szemléletük, együttműködési készségük és befogadó hozzáállásuk hozzájárul ahhoz, hogy az animáció ne csak művészeti szempontból fejlődjön tovább, hanem társadalmilag is értékesebb legyen.
Bár még vannak kihívások – például az arányok kiegyenlítése vagy mentorálási rendszerek fejlesztése –, ezekkel párhuzamosan egyre több kiváló nő mutatja meg tehetségét ezen a területen. Az animáció jövője így nemcsak technológiai újításokban rejlik majd, hanem abban is, hogy minél több hang hallatszik meg belőle – különösen azoké, akik eddig alulreprezentáltak voltak.