ADHD és tanulási nehézségek: Kognitív kihívások és figyelemzavarok kapcsolata

nov 4, 2025 | Tudomány

A közelmúltban megjelent kutatás új megvilágításba helyezi a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek kognitív problémáit, valamint azok kapcsolatát az ADHD (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar) tüneteivel. Az eredmények szerint a tanulási problémákban érintett gyermekek esetében a széles körű kognitív nehézségek alapvető jellemzői állnak a problémának, függetlenül attól, hogy milyen mértékben mutatnak figyelemzavarra vagy hiperaktivitásra utaló viselkedést. Ezzel szemben az ADHD-val diagnosztizált, de tanulási nehézségekkel nem rendelkező gyermekek esetében a korlátozottabb kognitív kihívások inkább a figyelemhiány és hiperaktivitás következményeinek tűnnek.

A kutatás háttere és célja

Az ADHD-val és specifikus tanulási nehézségekkel élő gyermekek gyakran mutatnak átfedő problémákat a figyelem és bizonyos gondolkodási képességek terén. Ez felvetette a kérdést a kutatókban, hogy vajon a memória- és feldolgozási nehézségek csupán a figyelmetlenség vagy hiperaktivitás mellékhatásai-e, vagy önálló, alapvető kognitív deficit áll mögöttük.

Yufei Cai, a Cambridge-i Egyetem Pszichiátriai Tanszékének PhD kutatója elmondta: “Bár korábbi vizsgálatok foglalkoztak az ADHD tünetei és a tanulási vagy kognitív képességek kapcsolatával különböző gyermekcsoportokban, eddig nem készült olyan átfogó elemzés, amely azt vizsgálta volna, hogyan befolyásolják az ADHD-s tünetek azokat a kulcsfontosságú kognitív képességeket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres tanuláshoz.”

A kutatás célja tehát az volt, hogy tisztázza az ADHD-s viselkedésformák hatását ezekre a képességekre, ezzel segítve célzottabb beavatkozások kidolgozását.

Módszertan: A vizsgált csoportok és mérési eszközök

A kutatók az Attention, Learning and Memory Centre adatbázisából válogattak ki 770 gyermeket 5 és 18 év között. A résztvevőket négy csoportba sorolták:

  • Csak ADHD-val diagnosztizált gyermekek
  • Csak tanulási nehézségekkel rendelkező gyermekek
  • Mindkét állapottal – ADHD-val és tanulási nehézséggel – élő gyermekek
  • Egészséges kontrollcsoport neurofejlődési zavar nélkül

Minden gyermek számos standardizált teszten vett részt, amelyek mérik az alapvető kognitív képességeket:

  • Verbális és vizuális-téri rövid távú memória
  • Munkamemória (az információ ideiglenes megtartása és manipulálása)
  • Feldolgozási sebesség
  • Tartós figyelem
  • Magasabb szintű végrehajtó funkciók – például feladatok közötti rugalmas váltás képessége

Ezen kívül a szülők értékelték gyermekeik mindennapi viselkedését az inatentivitás (figyelmetlenség) és hiperaktivitás/impulzivitás szempontjából.

Eredmények: Két eltérő neurofejlődési útvonal

Tanulási nehézségekkel élő gyermekek

A tanulási nehézségekkel rendelkező gyermekek – akár ADHD-val együtt, akár anélkül – széles körű gyengeséget mutattak számos kognitív területen:

  • Rövid távú memória gyengeségei
  • Munkamemória problémák
  • Lassabb feldolgozási sebesség
  • Tartós figyelem fenntartásának nehézségei
  • Információsorozatok helyes feldolgozásának zavara

Fontos megjegyezni, hogy amikor statisztikailag korrigálták az inatentivitás és hiperaktivitás szintjét, ezek a kognitív hiányosságok nagyrészt megmaradtak. Ez arra utal, hogy ezek a problémák nem csupán a figyelmi zavarok következményei, hanem alapvető jellemzői magának a tanulási nehézségnek.

Csak ADHD-val diagnosztizált gyermekek

Ezzel szemben az ADHD-val rendelkező, de tanulási problémáktól mentes gyermekek többségében életkoruknak megfelelő teljesítményt nyújtottak verbális rövid távú memóriában, munkamemóriában, feldolgozási sebességben és tartós figyelemben.

Korlátozottabb kihívások jelentkeztek azonban vizuális-téri rövid távú memóriában és gyors számsorozatok vagy betűk feldolgozásában. Ezek azonban eltűntek, amikor figyelembe vették az inatentivitás és hiperaktivitás mértékét – vagyis ezek a problémák inkább következményei voltak az ADHD-s viselkedésnek.

Kivétel: végrehajtó funkciók – feladatváltás

Egyetlen terület maradt kivételként: az úgynevezett “set shifting”, vagyis a mentális rugalmasság – amikor egy személy képes gyorsan váltani különböző szabályok vagy feladatok között. Ez a kihívás megmaradt még akkor is, amikor korrigálták az inatentivitást és hiperaktivitást. Ez arra utal, hogy ez egy specifikus végrehajtó funkciós probléma lehet az ADHD-ban, amely nem magyarázható kizárólag viselkedési tünetekkel.

Következtetések és gyakorlati jelentőség

A kutatás világosan elkülöníti két neurofejlődési pálya jellemzőit:

  1. Tanulási nehézségekkel élő gyermekek: Az alapvető kognitív gyengeségek hajtják akadályaikat az iskolai teljesítményben.
  2. Csak ADHD-s gyermekek: Elsősorban figyelmi problémáik okozzák korlátozottabb kognitív kihívásaikat.

Cai hangsúlyozta:
“A tanulási nehézségekkel élő gyermekek alacsonyabb kognitív teljesítménye nem magyarázható egyszerűen figyelmi vagy hiperaktivitási tüneteikkel. Ezzel szemben ezek a viselkedések inkább azoknál a gyermekeknél kapcsolódnak szorosabban kisebb mértékű kognitív kihívásokhoz, akik csak ADHD-val élnek.”

Ez az eredmény fontos keretet adhat célzott beavatkozások kidolgozásához: meg kell érteni minden egyes gyermek egyedi kognitív és viselkedési profilját ahhoz, hogy hatékony támogatást nyújthassunk számukra.

A kutatás korlátai és jövőbeli irányok

Bár jelentős előrelépést jelent ez az elemzés, vannak korlátai is:

  • A tanulási nehézségeket nem klinikai diagnózis alapján határozták meg (például diszlexia vagy diszkalkulia), hanem alacsony iskolai tesztpontszámok alapján – ami nem feltétlenül teljesen egyenértékű.
  • A vizsgálat keresztmetszeti jellegű volt, így nem tudja bemutatni ezeknek a kapcsolatoknak fejlődési változásait idővel.

A jövőbeni kutatások érdemes lenne hosszabb távon követniük ezeket a gyermekeket több év alatt, hogy jobban megértsék fejlődési pályáikat. Emellett további kognitív teszteket alkalmazva és több forrásból (például pedagógusoktól) gyűjtött viselkedési adatokat bevonva még részletesebb képet alkothatnánk. Ez segíthet finomítani az intervenciós stratégiákat úgy, hogy azok minél inkább igazodjanak az egyéni szükségletekhez.

A kutatás forrása

A “Associations Between ADHD Symptom Dimensions and Cognition in Children With ADHD and Learning Difficulties” című tanulmány szerzői Yufei Cai, Joni Holmes és Susan E. Gathercole voltak. Az eredményeket a Journal of Attention Disorders publikálta.

Forrás: https://www.psypost.org/cognitive-issues-in-adhd-and-learning-difficulties-appear-to-have-different-roots/

Daniel Day-Lewis reagál Brian Cox és Jeremy Strong közti konfliktusra a method acting kapcsán

A színészvilágban gyakran heves viták alakulnak ki a különböző színészi technikák alkalmazásáról, különösen a method acting, azaz a módszeres színjátszás körül. Nemrégiben Daniel Day-Lewis, a háromszoros Oscar-díjas színész nyilatkozott arról, hogy hogyan került bele...

Jennifer Lawrence és Robert Pattinson a Zoloft-ról, a Method Actingről és a „Die My Love” szorongó szerelméről

Jennifer Lawrence és Robert Pattinson legújabb közös munkájukban, Lynne Ramsay rendezésében, a „Die My Love” című filmben egy rendkívül összetett, diszfunkcionális pár bőrébe bújnak. Az IndieWire-nak adott interjújukban részletesen meséltek arról, hogyan közelítették...

Miért adtam el a Meta részvényeimet? Egy bennfentes őszinte vallomása

Meta részvény eladásának okai nem a piaci árfolyam esése vagy Mark Zuckerberg legutóbbi döntései miatt történtek. Sokkal inkább egy belső érzés vezérelt: úgy éreztem, hogy nem nézhetek tovább félre egy olyan vállalat mellett, amely az internet hirdetési piacának felét...

arXiv korlátozza a számítástechnikai áttekintő és állásfoglaló cikkek elfogadását az AI-kutatások miatt

arXiv, a tudományos kutatások preprint publikációs platformja, amely különösen fontos szerepet tölt be a mesterséges intelligencia (AI) kutatások területén, nemrégiben bejelentette, hogy többé nem fogad el számítástechnikai áttekintő (review) cikkeket és állásfoglaló...

Kinect: A Játékforradalomtól a Nyílt Forráskódú Innovációig

2010-ben a Microsoft bemutatta a Kinectet, amelyet forradalmi új játékként harangozott be. A koncepció egyszerű volt: képzeld el, hogy egy képzeletbeli fénykarddal hadonászol, és ez megjelenik a képernyőn, vagy dobj el egy futball-labdát, amit a tévéd elkap. Az...

Strike 3 Holdings: A Pornóipar Legnagyobb Szerzői Jogi Harcosa

Tom Brown*, egy 73 éves, Seattle-ből származó nyugalmazott rendőr, egy nap egy Comcasttól érkező levéllel találkozott, amelyet először internet-számlának gondolt. Ám a levél nem számla volt, hanem egy idézés: szövetségi bíróság elé idézték szerzői jogsértés miatt,...

Az Airlines Reporting Corporation adatgyűjtése és az adateladásból való kilépés lehetősége

Az Airlines Reporting Corporation (ARC) egy olyan szervezet, amelyet az Egyesült Államok legnagyobb légitársaságai birtokolnak. Feladata, hogy hatalmas mennyiségű repülőjegy-adatot gyűjtsön össze, majd ezeket az adatokat értékesítse különböző szervezeteknek, köztük a...

AI és szerzői jog: Stabilitás AI győzelme a Getty Images elleni perben

A londoni székhelyű mesterséges intelligencia vállalat, a Stability AI jelentős győzelmet aratott egy precedens értékű brit felsőbírósági ügyben, amely az AI modellek által engedély nélkül felhasznált szerzői jogvédelem alatt álló adatok jogszerűségét vizsgálta. A per...

AI és az élelmiszerellátási lánc: Hogyan javítja a mesterséges intelligencia a nyomonkövethetőséget és a fenntarthatóságot?

Brett Brohl, a Bread and Butter Ventures ügyvezető partnere és tapasztalt food-tech befektető szerint az élelmiszeripari folyamatokban jelentős emberi hibák fordulnak elő. „Lesz-e valaha olyan mesterséges intelligencia (AI), amely tökéletesen működik? Nem, de egyre...

Common Crawl és az AI: A nagy nyilvánosság előtt rejtett adatgyűjtés és a jogi viták

Szerkesztői megjegyzés: Ez a cikk az AI Watchdog sorozat része, amely az The Atlantic folyamatos vizsgálata a generatív mesterséges intelligencia iparágáról. Mi az a Common Crawl? A Common Crawl Foundation egy viszonylag ismeretlen nonprofit szervezet, amely több mint...