Az AI cégek tisztában vannak vele, hogy a gyermekek jelentik üzleti modelljük jövőjét. Nem titkolják, hogy céljuk a fiatalok megszólítása termékeikkel, amit jól időzített promóciókkal, kedvezményekkel és ajánlói programokkal érnek el. Az iparág aktívan igyekszik bevonni a diákokat, hiszen ők lesznek a következő generációs felhasználók.
Az AI eszközök népszerűsége a fiatalok körében
Például az OpenAI egyetemi hallgatóknak adott ingyenes ChatGPT Plus hozzáférést vizsgaidőszak alatt, „Segítünk a vizsgákon” szlogennel. A Google és a Perplexity is biztosítanak ingyenes éves hozzáférést drága AI termékeikhez egyetemistáknak. A Perplexity még 20 dollárt is fizet azoknak, akik amerikai diákokat hívnak meg letölteni Comet nevű AI böngészőjüket.
A tinédzserek körében az AI eszközök népszerűsége szinte csillagászati. Amint ezek az eszközök beépülnek az oktatási rendszerbe, a tanárok és diákok szembesülnek azok következményeivel. A tanárok nehezen tartanak lépést azzal, hogy diákjaik miként használják ki az új lehetőségeket, míg a diákok veszélybe kerülhetnek abban, hogy megtanuljanak tanulni – figyelmeztetnek oktatók.
Az AI ügynökök megjelenése és hatásuk
Az utóbbi időben megjelentek az AI ügynökök, amelyek képesek online feladatokat elvégezni helyettünk. Bár lassúak – ahogy a The Verge tesztjei mutatták –, ezek az eszközök tovább nehezítik a csalás elleni küzdelmet. A technológiai cégek gyakran hárítják a felelősséget, inkább a diákokat hibáztatják, akik egy látszólag megállíthatatlan csaló gépet kaptak kézhez.
A Perplexity például szinte vállalja csalóeszköz hírnevét: október elején Facebook-hirdetésben mutattak be egy „diákot”, aki arról beszél, hogy társai Comet AI ügynökét használják feleletválasztós házi feladatokhoz. Egy Instagram-videóban pedig egy színész azt mondja, hogy a böngésző képes helyettük dolgozatokat írni – majd hozzáteszi: „De nem én mondom ezt.”
Amikor egy videó megjelent X-en (korábbi Twitter), amelyen Perplexity ügynöke valaki házi feladatát készíti el – pontosan azt, amit a cég reklámjai is mutatnak –, Aravind Srinivas, a Perplexity vezérigazgatója újraposztolta azt ironikusan: „Egyáltalán ne csináljátok ezt.”
Oktatók aggodalmai és küzdelmei
A The Verge megkeresésére Beejoli Shah, Perplexity szóvivője úgy reagált: „Minden tanulási eszközt használtak már csalásra az abakusztól kezdve. Az okos emberek generációi tudják, hogy aki csal az iskolában, végső soron csak saját magát csapja be.”
Az idei ősz folyamán számos oktató osztott meg videókat arról, ahogy ezek az AI ügynökök automatikusan adják le beadandóikat online tanulási platformokon:
- OpenAI ChatGPT ügynöke esszét generál és ad le Canvas rendszeren keresztül;
- Perplexity AI asszisztense sikeresen kitölt egy kvízt és rövid esszét ír;
- Egy másik videón ChatGPT ügynöke úgy tesz, mintha diák lenne egy olyan feladaton, amely arra szolgálna, hogy a társak jobban megismerjék egymást. „Valójában bemutatkozott helyettem… ez teljesen lenyűgözött” – mondta Yun Moh főiskolai oktatási tervező.
A tanulási platformok kihívásai és válaszai
A Canvas platformot fejlesztő Instructure cég állítása szerint több tízmillió felhasználóval rendelkezik, köztük minden Ivy League egyetemmel és az amerikai K–12 iskolák 40%-ával. Moh kérte őket közösségi fórumon és e-mailben is, hogy blokkolják az AI ügynököket, amelyek diákoknak álcázva adják le feladataikat. Válaszul majdnem egy hónap után azt közölték vele:
„Nem egyszerű technikai problémáról van szó, hanem filozófiai kérdésről. Nem akarjuk teljesen blokkolni az AI-t, hanem pedagógiailag megalapozott módokat szeretnénk találni annak használatára úgy, hogy megelőzzük a csalást és átláthatóvá tegyük a diákok tevékenységét.”
„Támogatjuk a csalás elleni munkát (például böngészőzárakat vagy felügyeleti rendszereket), de nem akarunk visszatartani olyan erős eszközöket sem, amelyek új tanítási és tanulási lehetőségeket nyithatnak meg.”
„Az oktatás jövője túl fontos ahhoz, hogy féljünk attól, hogyan használhatják vissza ezeket az eszközöket.”
Ugyanakkor Instructure szóvivője Brian Watkins elismerte: technológiailag nem tudják teljesen megakadályozni külső AI ügynökök vagy helyileg futó eszközök használatát. Az ilyen csalások részben technológiai kihívást jelentenek.
Moh csapata is próbált módszereket találni arra, hogyan lehetne felismerni és blokkolni például gyors egymásutánban leadott feladatokat vagy kvízeket – de mivel az AI ügynökök változtatják viselkedési mintáikat, rendkívül nehéz őket kiszűrni.
További példák és fejlemények
Szeptemberben Instructure együttműködött OpenAI-val; egy hónappal később pedig tiltakozás érkezett Google Chrome egyik „házi feladat segítő” gombja miatt. Ez lehetővé tette bármely böngészettartalom gyors képkeresését Google Lens segítségével – például kvízkérdések esetén. Oktatók jelezték aggályaikat Instructure fórumán.
A Google válasza szerint ez csak egy teszt volt egy meglévő funkcióhoz; később felfüggesztették ezt a shortcutot korai visszajelzések miatt. Ugyanakkor nem zárják ki hasonló jövőbeli fejlesztések bevezetését – amit nehéz elképzelni anélkül, hogy ne céloznának fiatalokat is.
Kihívások felsőoktatásban és oktatói vélemények
Néhány oktató tapasztalta, hogy az AI ügynökök néha megtagadják bizonyos feladatok elvégzését – de ez könnyen kijátszható volt. Anna Mills angol nyelvű főiskolai oktató például bemutatta, hogyan utasította OpenAI Atlas böngészőt engedély nélkül beadandók leadására. „Ez olyan vadnyugat” – fogalmazott Mills az AI használatról a felsőoktatásban.
Moh és Mills is azt szeretnék elérni, hogy az AI cégek vállaljanak felelősséget termékeikért, ne pedig csak hibáztassák a diákokat. A Modern Language Association AI munkacsoportja (amelyben Mills is részt vesz) októberben nyilatkozatot adott ki arról, hogy cégeknek kellene kontrollt adniuk az oktatóknak arról, hogyan használhatók ezek az eszközök osztálytermi környezetben.
OpenAI álláspontja és jövőkép
Az OpenAI igyekszik távol tartani magát a csalástól miközben támogatja az AI-alapú oktatás jövőjét. Júliusban bevezették ChatGPT-ben a „tanulási módot”, amely nem ad közvetlen válaszokat. Leah Belsky oktatási alelnök szerint nem szabad „válaszgépként” használni az AI-t.
„Az oktatás mindig is arra készült felkészíteni fiatalokat, hogy boldoguljanak abban a világban, amit örökölnek. Ez a világ most már magában foglalja a hatékony mesterséges intelligenciát is.”
„Közös felelősségünk segíteni a diákokat abban, hogy jól használják ezeket az eszközöket – fejlesszék tudásukat anélkül, hogy aláásnák azt –, valamint újragondolni tanítási módszereinket egy AI-val átszőtt világban.”
Instructure stratégiája és kihívások
Instructure inkább elkerüli „az eszközök rendészeti” szerepét – hangsúlyozta Watkins –, helyette arra törekednek, hogy újradefiniálják magát a tanulási élményt. Bár valószínűleg nem támogatják folyamatos csalást sem, megoldási javaslatuk hasonló OpenAI-éhoz: együttműködésre van szükség mindazok között (cégek, intézmények, tanárok és diákok), akik meghatározzák majd felelős AI-használat kereteit.
Ezek kidolgozása még folyamatban van. Végső soron azonban bármilyen etikus irányelvek betartását majd a tanároknak kell érvényesíteniük saját osztályaikban. Az AI termékek már piacra kerültek és szerződések köttetnek mielőtt ezek az irányelvek megszületnének – visszaút nincs.
Záró gondolatok
A mesterséges intelligencia térnyerése alapvetően formálja át az oktatás világát: miközben új lehetőségeket kínál tanításra és tanulásra egyaránt, komoly kihívások elé állítja mindazokat, akik felelősek azért, hogy ezekből valódi tudás szülessen. Az iparági szereplők marketingstratégiái ugyanakkor gyakran előnyt kovácsolnak ebből a helyzetből anélkül, hogy teljes mértékben vállalnák felelősségüket.
A jövő sikeres oktatása ezért csak akkor képzelhető el hatékonyan,
ha minden érintett fél – cégek, intézmények és pedagógusok – közösen dolgozik ki működő szabályokat
és etikus kereteket adnak ennek az új technológiának.
Forrás: https://www.theverge.com/ai-artificial-intelligence/812906/ai-agents-cheating-school-students