Az utóbbi időben egyre többet hallani az AI által generált színészekről, de vajon tényleg eljöhet az a pillanat, amikor a mesterséges intelligencia átveszi a helyünket a filmvásznon? Eline Van Der Velden, a Particle6 alapító-vezérigazgatója és az AI-színésznő, Tilly Norwood megalkotója most személyesen állt ki, hogy tisztázza a helyzetet és eloszlassa a félelmeket.
Tilly Norwood nem az emberi színészek helyettesítője
Van Der Velden nemrég adott interjút az ABC News Live-nak, ahol egyenesen kijelentette: “Tilly nem azért jött, hogy elvegye az emberi színészek munkáját, ez abszolút nem része a tervemnek.” Ez engem is meglepett, mert korábban olyan ambíciókat is megfogalmazott, hogy Tilly lehetne a következő Scarlett Johansson vagy Natalie Portman – de most egyértelművé tette, hogy nem versenyezni akar az élő színészekkel.
Ez azért fontos, mert az AI technológia rohamos fejlődése sokakat aggaszt. Nem véletlenül fogalmaztak meg aggályokat olyan sztárok is, mint Emily Blunt, aki szeptemberben egy Variety-interjúban “félelmetesnek” nevezte Tilly létrejöttét, és arra kérte az ügynökségeket, hogy “kérlek, hagyjátok meg az emberi kapcsolatot.”
Az etika és irányítás kulcskérdés
Eline Van Der Velden szerint a kreatív iparágaknak maguknak kell kézben tartaniuk ezt a technológiát. Nem szeretné, hogy a techcégek diktálják az irányelveket vagy etikátlanul használják fel az AI-t. Ez egy olyan gondolatmenet, ami szerintem sokkal érettebb hozzáállást tükröz annál, mint amit sokan várnának egy tech-alapú startup vezetőjétől.
“Fontos, hogy mi kreatívok szabjuk meg a szabályokat és ne hagyjuk, hogy kívülről ránk erőltessék ezeket.” – mondta Van Der Velden.
A filmes szakma aggodalmai: Ki nyer és ki veszít?
A színészszakszervezet SAG-AFTRA sem maradt csendben. Korábbi nyilatkozatukban kiemelték: az AI-színészek használata komoly problémákat vet fel, például lopott teljesítmények felhasználását és ezzel együtt emberi művészet értékének csökkenését. Ez nem csak szakmai kérdés; ez egy életforma veszélyeztetése.
Whoopi Goldberg is hasonlóan fogalmazott a “The View” műsorban: szerinte az AI-színészeknek “tisztességtelen előnyük” van az élő színészekkel szemben. Ezek a hangok jól mutatják, milyen mélyen érinti ez a téma a szakmát.
Tilly mint új eszköz – nem helyettesítő
Eline Van Der Velden viszont úgy látja, hogy Tilly inkább segíthet beindítani olyan filmeket és sorozatokat, amelyek költségvetése hagyományosan hiányos volt. Elmondása szerint sok produkció akár 20-30 százalékkal kevesebb pénzből gazdálkodik, ezért sosem indul el igazán. Az AI segítségével viszont csökkenthetőek ezek a költségek, így több projekt valósulhat meg – ami több munkalehetőséget jelenthet.
“Ez egy pozitív fejlemény lehet: több produkció indulhat be és több ember dolgozhat.”
Új műfaj születik: Az AI mint kreatív eszköz
Ami igazán izgalmas ebben az egészben – legalábbis szerintem –, hogy Van Der Velden nem csak technológiai újításként tekint Tillyre. Ő egy újfajta történetmesélési lehetőségként látja az AI-t. Egy olyan “költői teret”, ahol bármi megvalósítható azon túl is, amit hagyományos kamerával le lehetne forgatni.
“Úgy gondolom, egy kreatív reneszánsz zajlik most,” mondta. Ez pedig új utakra nyit kaput mind animációban, mind filmben és tévében – sőt egy teljesen új műfajként is definiálható ez az AI-alapú alkotás.
Tilly – animált karakter vagy valóságos színész?
Van Der Velden maga is színész volt korábban, így tudja jól: milyen fontos a hitelesség és az érzelmi kapcsolat. Ezért dolgozott azon, hogy Tilly ne legyen “műanyag vagy túl retusált”, hanem valódi személyiséggel bírjon. Kutatásokkal igyekezett megtalálni azt a formát és karaktertípust, ami világszerte rezonálhat a nézőkkel.
“Az első verziók túl sterilnek tűntek; én egy konkrét víziót akartam megvalósítani.”
A jövő filmipara: Bővülő lehetőségek AI-val
A Particle6 alapítója szerint nem arról van szó, hogy az AI kiszorítaná az élő színészeket – hanem arról, hogy kibővíti a filmes világot. Többféle produkció jöhet létre különböző műfajokban és formátumokban. Reményei szerint Tilly akár főszereplőként is feltűnhet majd ezekben.
“Nemcsak animációról vagy hagyományos filmről beszélünk többé – hanem egy új AI-műfajról is,” mondta Van Der Velden.
Közönségkapcsolat: Meg tudjuk szeretni Tillyt?
Az egyik legérdekesebb kérdés persze mindig az: vajon hogyan fogadja majd a közönség ezt az újfajta “színészt”? Van Der Velden optimista: szerinte ugyanúgy tudunk kötődni hozzá, ahogy animált karakterekhez is kötődünk – hiszen végső soron mindkettő történetmesélési eszköz.
Záró gondolatok
A mesterséges intelligencia térnyerése minden iparágban izgalmas és kihívásokkal teli folyamat. A filmes világ sem kivétel. Ahogy Eline Van Der Velden mondja: nekünk kreatívoknak kell kézben tartanunk ezt a technológiát – nem pedig hagyni, hogy kívülről döntsék el helyettünk.
Szerinted hová vezet ez? Egy új aranykor kezdete vagy inkább egy fenyegető jövőkép? Egy biztos: Tilly Norwood már most vitákat generál és gondolkodásra késztet minket arról, mit jelent ma emberinek lenni a művészetben.






