Hat héttel ezelőtt Alex Winter a Broadway egyik legnagyobb színpadán állt, a Samuel Beckett abszurd remekművének, a Godot-ra várva című előadásának első előbemutatóján. Ebben a felújított változatban Winter játssza Vladimir szerepét, míg régi barátja és színésztársa, Keanu Reeves az ugyancsak céltalan Estragont alakítja.
Alex Winter – a tapasztalt színész és rendező
Winter nem kezdő a színpadon: középiskolás évei nagy részét a Broadway-n töltötte, heti nyolc előadással. Ő és Reeves három évvel ezelőtt kezdték el álmodni meg ezt a felújítást, amelyet azóta is gondosan készítenek elő.
Bár rutinos színész, az első előadás előtt mégis megcsapta a pánik érzése. „Ott ültem, és azt gondoltam: ‘Jézusom! Mi van, ha tévedek?’” – meséli egy bársonyszófán ülve, néhány órával azelőtt, hogy újra színpadra lépett. „És Keanut néztem, aki hasonló félelemben volt. De pont ez volt megnyugtató: egyikünk sem volt közömbös.”
A Godot-ra várva – egy időtlen darab újraélesztése
A darab természetesen folytatódott, és Winter és Reeves most már a 16 hetes előadássorozat harmadánál tartanak. Winter nyugodtnak tűnik, teát kortyolgatva egy kék sállal a nyakában; egyszerre beszédes és elmélyült. Úgy véli, hogy az alkotói kockázatvállalás félelmét többen érezhetnék meg intenzívebben.
„Száz százalékban támogatom azt az érzést, mintha kiugranál egy repülőből – csak anélkül, hogy tényleg kiugranál.”
Winter számára ez nem ismeretlen érzés. A Broadway-n való visszatérés olyan érzés számára, mintha egy időhurkot zárna le: „Három életet éltem át azóta. De amikor a színpad mögött vagyok, bemelegítek és látom a díszletmunkásokat, olyan érzésem van, mintha soha nem hagytam volna el ezt a helyet.”
Az alkotói pálya hullámvölgyei
Winter karrierje rendkívül sokszínű: gyerekszínészből lett filmsztár, majd rendező és producer; emellett dokumentumfilmek készítésével is foglalkozik. A New Yorker kritikusa szerint Winter „kézzelfogható intelligenciája hajtja előre az előadást”.
Az 1960-as születésű művész már 13 évesen debütált Broadway-n, ahol több mint három évtizedes tapasztalatot szerzett. Barátjával és kollégájával, Keanu Reeves-szel való kapcsolata különösen fontos számára: „Tudtam, hogy ez hatalmas vállalkozás lesz, de csak azért éreztem úgy, hogy sikerülhet, mert ketten vagyunk.”
A Bill & Ted-filmek legendás duója újra együtt
Winter és Reeves kivételes kémia mellett játszanak együtt – mintha egy zenekar tagjai lennének. Mindketten basszusgitároznak, ami még inkább összekapcsolja őket a színpadon.
- Közös munka: „Ez egy folyékony adok-kapok játék” – mondja Winter.
- Kreatív szinergia: Néha egyikük vezet, máskor a másikjuk követi.
- Váratlan pillanatok: „Néha csak ránézünk egymásra és azt mondjuk: ‘Ez fantasztikus volt! Honnan jött ez?’”
A Vladimir és Estragon karakterek mélyebb jelentése
A két főszereplő hosszú ideje barátok és egyfajta vaudeville múltjuk van. Közös vonásuk a hit és az élet kérdéseinek állandó keresése – ezek azok a témák is, amelyek már fiatal koruk óta foglalkoztatják Wintert és Reeves-t.
„Mindketten nagyon szerettünk irodalmat és drámát tanulni – de ugyanakkor azon is gondolkodtunk: mi ez a világ? Hogyan lehet benne élni?” – nevet Winter.
Egy gyermekből lett sztár története
Winter Angliában született modern táncos szülők gyermekeként. Már tízévesen színpadra lépett St. Louis-ban; 12 évesen New Yorkba költözött anyjával válásuk után. Egy hónapon belül már Broadway-n játszott Yul Brynner oldalán A király és én című darabban.
Középiskolai évei alatt főként Peter Pan előadásokban szerepelt John Darlingként Sandy Duncan mellett. Ezek alatt az évek alatt alakult ki benne az a fegyelmezettség is, amely később meghatározta pályafutását.
A nehézségek árnyékában – traumák és túlélés
Sajnos gyerekszínészként súlyos traumákat élt át: hosszan tartó szexuális bántalmazás áldozata lett egy felnőtt személy által. Ezt csak 2018-ban hozta nyilvánosságra. Az élmény súlyos PTSD-t okozott nála.
Bár nem beszélt róla nyilvánosan sokáig, folytatta munkáját: off-Broadway darabokban játszott, reklámokban szerepelt majd beiratkozott az NYU filmes szakára. Egy kis szerepet kapott Joel Schumacher vámpírdrámájában, A veszettekben (The Lost Boys), amely alapvetően megváltoztatta életét.
A filmes karrier alakulása
1991-ben jelent meg Bill & Ted második része (Bill & Ted’s Bogus Journey), de ekkor már inkább rendezői pályára lépett: zenés videók és reklámok készítésével foglalkozott. 1993-ban társszerzőként és társrendezőként jegyezte kultikus filmjét, a Freaked-et.
Később visszavonult a reflektorfényből: New Yorkba majd Londonba költözött, ahol saját produkciós céget alapított. Családot alapított és terápiára járt traumái feldolgozására.
Dokumentumfilmekkel az internet világának mélyére
Winter dokumentumfilmesként is aktív: többek között olyan témákat dolgozott fel mint Napster forradalma vagy Bitcoin technológia fejlődése. Legutóbbi munkája 2022-ben készült el The YouTube Effect címmel, amely bemutatja a videómegosztó platform fejlődését egészen napjainkig.
„A karrierem ott tart most, ahol szeretném: azt csinálhatom amit igazán érdekel.”
Adulthood – új filmjében társadalmi kérdéseket feszeget
Winter legújabb filmje az Adulthood két testvér történetén keresztül mutatja be korunk társadalmi problémáit: Noah (Josh Gad) és Megan (Kaya Scodelario) egy csontvázat találnak szüleik pincéjében – ami lavinát indít el rossz döntésekből félelemmel teli helyzetekben.
A film központi témája „a mai kultúrában való élés lehetetlensége” és az amerikai-brit középosztály válsága.
Társadalmi aktivizmus és politikai állásfoglalások
Winter nem rejti véka alá politikai nézeteit sem: idén részt vett az anti-Musk Tesla Takedown tüntetések szervezésében is. Az Adulthood-ban megjelenő stressz által kiváltott erkölcsi válságokat összekapcsolja jelenlegi amerikai politikai helyzettel.
„Az emberek stressz hatására könnyen morálisan helytelen cselekedetekbe sodródnak.”
Mélyebb betekintés az internet világába és mesterséges intelligenciába
Több éve foglalkozik AI témával is; ígéretes dokumentumfilm készítésén dolgozik erről. A szerzői jogi viták kapcsán Zoom-konferenciákat szervezett szakértőknek és érdeklődőknek egyaránt.
Szerinte sok kritika megalapozatlan vagy félrevezető; támogatja az átlátható szabályozást de elutasítja a sarlatánságot.
„Sok okos ember dolgozik ezen a területen jó erkölccsel.”
A Godot-ra várva üzenete ma is aktuális
A gazdasági bizonytalanságokkal járó társadalmi feszültségek ismét visszatérnek – akárcsak Beckett idején –, így különösen időszerűvé válik Godot várakozásának filozófiai kérdése:
“Nincs már jogunk?” – kérdezi Estragon.
“Megszabadultunk tőlük.” – válaszolja Vladimir.
Winter minden este ezt mondja Reeves-nek:
“Megszabadultunk jogainktól… Ismét hülyék voltunk.”
Mégis – ahogy mindig –, az előadás folytatódik tovább.





