Amazon B.C.-ben: Több tízezer dolláros bírság és visszatérítés egy eltűnt csomag ügyében

okt 23, 2025 | Tech

Az online kereskedelem egyik legnagyobb szereplője, az Amazon, komoly bírságot kapott Brit Columbiában (B.C.), miután egy vásárló panasza alapján kiderült, hogy a megrendelt csomagja soha nem érkezett meg hozzá. A Consumer Protection B.C. (CPBC) hatóság október 14-én hozott döntése szerint az e-kereskedelmi óriás megsértette a tartományi Business Protection and Consumer Protection Act törvényt, mert nem térítette vissza a vásárlónak az eltűnt csomag árát.

A panasz háttere és a CPBC vizsgálata

A történet augusztus 29-én kezdődött, amikor a vásárló egy hordozható, két kijelzős számítógépes eszközt és egy digitális adattárolót rendelt meg összesen 582,75 dollár értékben. Aznap az Amazon SMS-ben értesítette a vásárlót, hogy a csomagot átadták „egy lakónak” az adott címen.

A vásárló azonban jelezte, hogy sem ő, sem a lakótársai nem kapták meg a csomagot, ezért visszatérítést kért. Az Amazon ezt megtagadta, arra hivatkozva, hogy gyanújuk szerint „visszaélés történt a visszakérésekkel” (return abuse), mivel a vásárló az elmúlt évben három másik rendelés esetén is hasonló panaszt tett.

Az Amazon álláspontja és a CPBC döntése

Az Amazon azt állította, hogy a csomagot sikeresen kézbesítették, bár nem rendelkeztek fényképes bizonyítékkal. A vállalat érvelése szerint elegendő, ha a csomagot egy olyan személynek adják át, aki az adott lakcímen él, feltéve hogy ő jogosult azt átvenni.

Ezzel szemben a CPBC hangsúlyozta: a csomagot közvetlenül a fogyasztónak kell átadni, vagy legalábbis csak akkor lehet másnak átadni, ha erre előzetesen beleegyezett. Louise Hartland, a CPBC szóvivője így fogalmazott: „Nem elegendő, ha egy online kiskereskedő egyszerűen csak leteszi a csomagot az ajtó elé vagy átadja egy másik személynek anélkül, hogy erre a fogyasztó előzetesen hozzájárult volna.”

A „porch pirate” jelenség és felelősségi kérdések

A történet kapcsán felmerülnek azok az általános problémák is, amelyek az online rendelések kézbesítése során gyakran előfordulnak. Számos Amazon-vásárló panaszkodott már arra, hogy megrendeléseiket „porch pirate”-ek (azaz ház előtti tolvajok) lopták el miután a futárok csak az ajtó elé helyezték le a csomagokat.

Általában ilyen esetekben a vásárlók rendőrségi feljelentést tesznek, amelyet nyomozás követ. Ebben az ügyben azonban a vásárló mind rendőrségi bejelentést tett, mind pedig panaszt nyújtott be a CPBC-hez.

A jogi következmények és bírságok

A CPBC döntése értelmében az Amazonnak kell bizonyítania, hogy valóban kézbesítette a csomagot közvetlenül a fogyasztónak. Mivel ez nem történt meg megfelelő módon, az Amazon megsértette a fogyasztóvédelmi törvényt.

Ennek következtében az Amazonra több mint 10 000 dollár bírságot, valamint közel 9 400 dollár jogi költséget róttak ki. Emellett köteles volt visszatéríteni a vásárlónak 511,25 dollárt, amelyből levonták azt az összeget (71,48 dollárt), amelyet hitelkártyával fizettek ki – mivel Kanada külön szabályozza az engedély nélküli hitelkártya-tranzakciókat.

Amazon válasza és további lépések

Az Amazonnak harminc nap áll rendelkezésére arra, hogy fellebbezzen a döntés ellen. A vállalat közleményében jelezte, hogy vizsgálják az ügyet és jelenleg nincs további kommentárjuk.

Kitekintés: Fogyasztóvédelem és online kereskedelem jövője

Egyre fontosabbá válik annak tisztázása, hogy milyen szabályok vonatkoznak az online rendelések kézbesítésére és milyen felelőssége van az e-kereskedőknek abban az esetben, ha egy csomag eltűnik vagy ellopják azt. A mostani eset jól példázza azt is, hogy nem elegendő pusztán technikai érvekkel védekezni – például hogy „valaki átvette” –, hanem tényleges bizonyítékokat kell szolgáltatniuk arra vonatkozóan is, hogy valóban eljutott-e a termékhez a fogyasztó.

A fogyasztók számára ez biztonságot jelenthet abban is, hogy ha valami probléma adódik egy rendelés során, akkor jogi úton érvényesíthetik jogaikat. Ugyanakkor felveti azt is a kérdést: hogyan lehetne hatékonyabban védeni az online vásárlók érdekeit anélkül, hogy túlzott terhet róna ez az e-kereskedőkre?

Forrás: https://www.cbc.ca/news/business/amazon-fine-delivery-9.6949078

Az Mesterséges Intelligencia Robbanás Egy Lufi? – Elemzés és Gazdasági Hatások

A mesterséges intelligencia (MI) térnyerése az elmúlt években robbanásszerű volt, de vajon ez a növekedés fenntartható, vagy egy újabb gazdasági lufi kialakulását látjuk? Jared Bernstein közgazdász, aki Joe Biden elnök gazdasági tanácsadó testületének vezetője volt,...

Az AI és a képességek elvesztése: Hogyan formálja át a mesterséges intelligencia az emberi tudást?

De-skilling, vagyis a készségek elvesztése – ez a fogalom egyre gyakrabban kerül elő, amikor a mesterséges intelligencia (AI) térnyeréséről beszélünk. Az elmúlt években a félelem nem egy elborzasztó, önállóan cselekvő gépi intelligenciától származik, hanem attól, hogy...

Hogyan adta át az FTC antitröszt hadjárata Kínának az amerikai otthonok kulcsait?

Amazon vezérigazgatója, Andy Jassy nem kertelt legutóbbi CNBC interjújában: „Washington és Brüsszel szabályozói két nagy kínai cégre bízzák az amerikai fogyasztók otthonainak térképeit, mielőtt Amazonra bíznák.” Ez a kijelentés fájdalmasan igaznak bizonyult. Az FTC és...

Sia és Daniel Bernad válási harca: drogvádak, gyermektartás és múltbéli sérelmek

A világhírű énekesnő, Sia és volt férje, Daniel Bernad között egyre élesebbé válik a válási procedúra, amely nem csupán személyes sérelmekről, hanem komoly jogi és gyermekvédelmi kérdésekről is szól. A felek között kialakult konfliktus középpontjában a közös...

A női vezetők szerepe az animációs filmek sikereiben

Az elmúlt években az animációs filmek új szintre emelkedtek, és egyre nagyobb elismerést kapnak a művészeti és szórakoztatóiparban. Ezek a filmek nemcsak látványosak, hanem mély történeteket mesélnek el, kiváló hangszínészekkel dolgoznak, és gyakran olyan üzeneteket...

A házi feladat jövője az AI korában: értelmetlen vagy új lehetőség?

A házi feladat régóta vita tárgya az oktatásban, de 2025-ben egy új kihívással néz szembe: vajon a mesterséges intelligencia (AI) és annak azonnali válaszai értelmetlenné vagy akár károssá tették-e a házi feladatokat? Az idei kutatások szerint az AI már teljesen...

Ausztrália szigorú online gyermekvédelmi törvénye: 16 év alattiak kizárása a közösségi médiából

Ausztrália új, rendkívül szigorú online gyermekvédelmi törvényt vezet be, amely megtiltja a közösségi média használatát minden 16 év alatti felhasználó számára. A világon egyedülálló szabályozás célja, hogy megvédje a fiatalokat az internetes veszélyektől és a nem...

General Motors EV1 eladó ritka aukción – az elektromos autók legendája

Az elektromos autók történetének egyik legkülönlegesebb darabja, a General Motors EV1, nem mindennapi módon került kalapács alá egy atlanti impound aukción. Ez a ritka jármű, amelyből mára csak néhány példány maradt fenn, most több mint 104 000 dolláros nyertes...

Állami leépítések fenyegetnek a kormányzati leállás miatt – Kevin Hassett nyilatkozata

Kevin Hassett, a Fehér Ház Nemzeti Gazdasági Tanácsának igazgatója vasárnap nyilatkozott arról, hogy amennyiben az elnök Donald Trump úgy dönt, hogy a kongresszusi tárgyalások a kormányzati leállás megszüntetésére „teljesen zsákutcába jutottak”, megkezdődhetnek a...

Állami leállás és vámbevételek: hogyan befolyásolják a kormányzati működést?

Az Egyesült Államokban jelenleg több százezer szövetségi alkalmazott kényszerül fizetés nélküli szabadságra vagy dolgozik bér nélkül az állami leállás miatt. Ez a helyzet súlyosan érinti az állam alapvető működését, hiszen számos kulcsfontosságú feladat, például az...