Az Amazon legutóbbi negyedéves eredménybeszámolóján Andy Jassy vezérigazgató világossá tette, hogy a cég által végrehajtott munkaerő-leépítések mögött elsősorban kulturális eltérések állnak, és nem pénzügyi vagy mesterséges intelligencia (AI) alapú megfontolások. Ez az álláspont jelentős betekintést nyújt az Amazon belső működésébe és stratégiájába a gyorsan változó technológiai környezetben.
A leépítések háttere és célja
A közelmúltban bejelentett elbocsátások főként középvezetőket érintettek. Jassy hangsúlyozta, hogy ezek a döntések nem pénzügyi nyomás vagy az AI térnyerése miatt születtek. „A néhány nappal ezelőtti bejelentésünk nem igazán pénzügyileg motivált, és jelenleg még nem is igazán AI-alapú” – mondta a vezérigazgató. „Ez a kultúráról szól.”
Ez a megközelítés összhangban áll azzal a júniusi belső memo-val, amelyben Jassy arról beszélt, hogy az Amazon kevesebb alkalmazottra lesz szüksége az AI által hozott hatékonyságnövekedés miatt. Egy másik, a mostani leépítéseket bejelentő dokumentumban pedig az emberi erőforrásokért felelős vezető azt hangsúlyozta, hogy a változások célja az „átalakító technológiákhoz” való alkalmazkodás.
Az Amazon növekedése és szervezeti kihívásai
Andy Jassy kiemelte, hogy az Amazon üzlete az elmúlt években jelentősen bővült. A vállalat jelenleg mintegy 1,55 millió alkalmazottat foglalkoztat, ebből 350 ezer fő kizárólag vállalati munkatárs. Összehasonlításképpen, 2019 decemberében – még a világjárvány előtt – az alkalmazottak száma 798 ezer volt.
„Ha olyan gyorsan növekszel, mint mi tettük néhány év alatt – üzleti méretben, dolgozók számában, telephelyek számában és üzletágak sokféleségében –, akkor végül sokkal több emberrel és több szervezeti réteggel rendelkezel, mint korábban” – magyarázta Jassy.
Ezzel együtt járhatnak kihívások is: „Néha anélkül, hogy észrevennénk, gyengíthetjük azoknak az embereknek a felelősségvállalását, akik ténylegesen végzik a munkát és akik birtokolják a gyors döntéseket igénylő kétirányú ajtós döntéseket – azokat, amelyeket gyorsan és helyben kell meghozni” – tette hozzá.
Amazon helyzete más nagyvállalatok között
Az Amazon nem egyedülálló ebben a helyzetben: olyan nagyvállalatok is jelentős létszámleépítéseket hajtottak végre az elmúlt hónapokban, mint például a Salesforce, Target vagy Paramount. Ezeknél a cégeknél szintén megjelent az AI mint indok bizonyos mértékű munkaerő-csökkentés vagy felvételi szünetek kapcsán.
A Fed elnöke, Jerome Powell is megjegyezte ezen trendek kapcsán: „Nagyon figyelemmel kísérjük ezt.” Ugyanakkor egy Goldman Sachs elemzés szerint csak az ügyfelek mintegy 11%-a hajt végre aktív leépítést kizárólag AI miatt. Ezzel szemben a technológiai, média és telekommunikációs szektor cégeinek körülbelül egyharmada csökkenti létszámát az AI hatására.
A jövő irányai: agilitás és gyors reagálás
A negyedéves eredménybeszámoló során Jassy hangsúlyozta azt is, hogy a jelenlegi „technológiai átalakulás” miatt elengedhetetlen a vállalatok számára az agilitás és alkalmazkodóképesség.
- Fontos a karcsúság: A túlzott hierarchia helyett egyszerűbb szervezeti struktúrákra van szükség.
- Laposabb szervezet: Kevesebb réteg segíti elő a gyorsabb döntéshozatalt.
- Gyors mozgás: A piac változásaira való gyors reagálás kulcsfontosságú.
„Fontos karcsúnak lenni, fontos laposnak lenni és fontos gyorsan mozogni” – foglalta össze Jassy. „Ezt fogjuk tenni.”
Záró gondolatok
Bár az Amazon leépítései elsőre talán elsősorban gazdasági vagy technológiai okokra vezethetők vissza, Andy Jassy vezérigazgató világosan kijelentette: ezúttal elsősorban kulturális illeszkedési problémák állnak a háttérben. Ez rávilágít arra is, hogy egy nagyvállalat növekedése során milyen komplex kihívásokkal kell szembenézniük vezetőknek annak érdekében, hogy fenntartsák hatékonyságukat és innovációs képességüket.
Az Amazon példája jól mutatja azt is, hogy bár az AI térnyerése kétségtelenül átalakítja a munkaerőpiacot és vállalati stratégiákat, még mindig sok esetben más tényezők – például vállalati kultúra – játszanak meghatározó szerepet a munkaerő-politikai döntésekben.
Forrás: https://fortune.com/2025/11/01/ceo-andy-jassy-amazon-layoffs-about-culture-not-ai/