A 2024-es kínai újév (CNY) ünnepi időszak, amely január vége és február eleje között zajlott, egyértelmű jeleit mutatta a fogyasztás élénkülésének. Ez az időszak hagyományosan is a családi összejövetelek, utazások és ajándékozások ideje, azonban az idei évben különösen erős volt a vásárlói aktivitás, amely több szektorban is kimutatható növekedést eredményezett.
Fellendülő fogyasztás a szórakoztatásban és utazásban
Az ünnepi időszak alatt a mozik bevételei történelmi csúcsot döntöttek, ami jól tükrözi a lakosság megnövekedett szabadidős költési hajlandóságát. Az éttermek forgalma is jelentősen emelkedett, hiszen a családok és baráti társaságok gyakran választották a közös étkezést az ünnepi hangulat megteremtésére. Emellett az utazási kedv is nőtt: sokan használták ki az alkalmat rövidebb kirándulásokra vagy hazalátogatásokra, ami tovább élénkítette a turizmust és kapcsolódó szolgáltatásokat.
Aranyfogyasztás: ékszerek és könnyű termékek iránti kereslet növekedése
Az arany iránti kereslet szintén látványosan emelkedett az ünnepek alatt. Számos információ szerint az aranyékszer üzletek forgalma kiemelkedően magas volt, ami azt jelzi, hogy a vásárlók továbbra is kedvelik az aranyból készült ajándékokat és személyes használati tárgyakat. Érdekesség, hogy az arany árának folyamatos emelkedése miatt egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a könnyebb, kisebb súlyú aranytermékek, amelyek megfizethetőbb alternatívát kínálnak a vásárlóknak.
Az aranybefektetések erősödő trendje
Az arany befektetési vonzereje még erőteljesebben mutatkozott meg 2024-ben. A nemzetközi piacon tapasztalható magas aranyárak mellett a kínai központi bank folyamatos vásárlási bejelentései tovább növelték az érdeklődést. Emellett a helyi valuta ingadozásai is arra ösztönözték a befektetőket, hogy biztonságosabb eszközökbe, például aranyba fektessenek.
Érdekes adat, hogy az online keresések az arany iránt meghaladták a 2013-as csúcsot (lásd 7. ábra), amikor Kínában rekordmagas volt az aranykereslet. Piaci szereplőkkel folytatott beszélgetéseink alapján kiderült, hogy az aranyrudak értékesítése továbbra is rendkívül dinamikus maradt 2024-ben, olyannyira, hogy egyes kereskedők készlethiánnyal szembesültek.
Összegzés
A kínai újév ünnepe nem csupán kulturális eseményként jelentős, hanem gazdasági szempontból is fontos időszaknak bizonyult 2024-ben. A fogyasztói kiadások élénkülése – különösen a mozi-, éttermi- és utazási szektorban – mellett az arany iránti kereslet mind ékszerekben, mind befektetési célból jelentősen megnőtt. Az árfolyamok alakulása és a központi bank lépései tovább erősítették ezt a trendet.
Ez a folyamat jól mutatja, hogy az arany továbbra is kulcsfontosságú szereplője marad Kína gazdasági életének, mind fogyasztói mind befektetői oldalról.