Ha te is követed Ariana Grande-t vagy más sztárokat az interneten, biztosan találkoztál már olyan képekkel vagy videókkal, amik nem is igaziak – hanem mesterséges intelligencia (AI) által generáltak. Ez a jelenség mára nemcsak egy furcsa internetes melléktermék, hanem komoly viták tárgya lett a rajongók, celebek és szakértők között. De vajon miért olyan nagy ügy ez? És hogyan változtatja meg az AI a rajongói kultúrát? Engedd meg, hogy meséljek erről egy kicsit közelebbről.
Az AI-képek és deepfake-ek árnyoldala: Ariana Grande esete
Nemrégiben Madison Lawrence Tabbey, egy 33 éves nashville-i nő, aki szintén Ariana Grande rajongója, belefutott egy érdekes vitába az X (korábbi Twitter) platformon. Egy Wickedupdate nevű fiók posztja keltette fel a figyelmét, amelyben Ariana Grande – aki például a Óz, a csodák csodája filmekben Glinda szerepében tündököl – lájkolt egy Instagram-mémét arról, hogy soha többé nem akar AI által generált képeket látni magáról. Sőt, állítólag blokkolt is egy rajongói fiókot, amely AI-szerkesztéseket készített róla.
Tabbey olvasta a többségében együttérző válaszokat, amikor feltűnt neki egy egészen más hangvételű komment. Egy másik Grande-rajongó írta, hogy ő bizony nem fog leállni az AI-képek készítésével – még akkor sem, ha ez sokakat zavar. Ez az üzenet aztán heves vitába torkollott közöttük. Tabbey például felhozta azt is, hogy az AI-képek készítéséhez szükséges adatközpontok rengeteg vizet használnak el és szennyezik a környezetet – például Memphis környékén –, miközben sok közösségnek még ivóvízhez sincs hozzáférése.
A vita végül odáig fajult, hogy az AI-szerkesztő fiók pár nap múlva deaktiválta magát. Ez jól mutatja, milyen feszültségeket szül ez a téma még a rajongók között is.
Miért tiltakoznak a sztárok az AI-alapú tartalmak ellen?
Ariana Grande csak egy a sok híresség közül, akik nyíltan elutasítják azt, hogy mesterséges intelligencia használja fel az arcukat vagy hangjukat engedély nélkül. A probléma viszont az, hogy hiába tiltakoznak, az ilyen tartalmak továbbra is terjednek – gyakran épp azok között, akik magukat rajongóknak vallják.
Brandon, egy 25 éves férfi és verified fan account tulajdonos Grande számára majdnem 25 ezer követővel, elmondta nekem: „Stan Twitter nagyon ellenzi az AI-t általában véve. De pont ezért van az, hogy ha valaki AI-t használó tartalmat posztol, gyorsan kap kommenteket és retweeteket – ez pedig pénzbe fordítható.” Brandon maga is ellenezte az AI-képeket vagy -dalokat Grande-ről (például deepfake-eket), de például ChatGPT segítségével összeállított egy listát Grande legjobb nem kislemezes számairól – ezt már kevésbé érezte problémásnak.
Ariana Grande véleménye
2024 februárjában Ariana egy interjúban „félelmetesnek” nevezte azt, hogy emberek AI-val generált dalokat posztolnak róla más előadók számainak feldolgozásaként – például Sabrina Carpenter vagy Dua Lipa dalait énekelve. Azóta is folyamatosan jelennek meg ilyen tartalmak X-en (korábbi Twitter), bár néhányat eltávolítottak a szerzői jogi panaszok miatt.
Grimes és az OpenAI Sora: amikor az AI elszabadul
Nem csak Ariana küzd ezzel. Grimes például 2023-ban még bátorította rajongóit arra, hogy készítsenek AI-dalokat az ő hangján alapulva. Ám októberre már arról beszélt, mennyire furcsa és kényelmetlen érzés volt látni saját arcképének visszaélésszerű használatát.
Egy új app, az OpenAI Sora video generátora pedig tovább fokozta ezt a helyzetet. A Sora egyik funkciója lehetővé teszi bárki számára saját arcképének feltöltését „cameo”-ként – így mások szabadon játszhatnak vele videókban. Az eredmények gyakran sértőek voltak: homofób viccek Jake Paulról vagy más influencerekről terjedtek el milliós nézettséggel.
Bár Sora bevezetett szabályokat arra vonatkozóan, hogy ki törölheti saját cameo videóit, ezek gyorsan átterjednek más platformokra is – ahol már nehéz őket eltávolítani. IShowSpeed YouTuber például hiába próbálta törölni magáról készült coming out videókat, újabbak jelentek meg máshol.
A deepfake-ek normalizálódása: áldás vagy átok?
Jeremy Carrasco videóproducer szerint sok influencer inkább attól fél, hogy hamis tartalommal vádolják meg őket vagy csalások áldozatai lesznek, mintsem hogy saját deepfake-eket készítsenek magukról. A deepfake technológia ma már könnyen hozzáférhetővé vált – de még mindig nem tekintik elfogadott módnak arra, hogy rajongók kapcsolatba lépjenek kedvenceikkel.
„A deepfake-ek normalizálása senki által nem kívánt dolog,” mondja Carrasco. „Az OpenAI azért tolta ezt előre, mert így virálisabb lett a termékük. De ha egyszer beengeded ezt a kaput – még ha baráti deepfake-ekről van is szó –, akkor elveszíted az irányítást a saját képmásod felett.”
A határok feszegetése: mikor lesz túl sok?
A sztárok joggal érzik úgy: veszélyben van személyes autonómiájuk és magánszférájuk. Egy friss példa erre Paget Brewster esete (a Criminal Minds színésznője), aki nyíltan kérte egyik kedvenc rajongói oldalát X-en: „Kérlek ne készíts rólam hamis képeket! Azt hittem barátok vagyunk.” A félreértést végül tisztázták és Brewster bocsánatot kért.
Mariah nevű filmiskolás lány szerint ez jól mutatja: sok fiatal rajongó kevésbé ellenálló az AI-képek készítésével szemben. Pedig korábban komoly eredményeket értek el abban, hogy tiszteletben tartsák a sztárok határait.
Az online harcok és manipulációk terepe
X-en különösen erősödött az utóbbi időben az úgynevezett „ragebaiting” jelensége: olyan provokatív posztok gyártása, amelyek célja minél több reakció kiváltása – akár botránykeltéssel vagy félrevezető tartalmakkal. Egy népszerű Ariana Grande-rajongói oldal például mesterségesen szerkesztett képeket posztolt róla provokatív feliratokkal és pletykákkal fűszerezve – több milliós nézettséget generálva ezzel.
Ezek nem csak zavarják a közösséget; könnyen terjeszthetnek hamis információkat és ronthatják kedvenceink hírnevét.
Súlyosabb visszaélések: szexuális zaklatás deepfake formában
Sajnos nem csak ártatlan fanartokról van szó. Trace nevű fiatal rajongó arról számolt be nekem: „láttam olyan sötét AI-tartalmakat Ariáról és más hírességekről (Taylor Swift, Lady Gaga stb.), amelyek kifejezetten zaklatás céljából készültek.” Ezek között vannak explicit deepfake videók és képek is – amiket néha még pénzzé is tesznek alkotóik.
2024 elején X letiltotta Taylor Swift nevére keresést bizonyos kulcsszavakkal együtt miután szexuálisan sértő képek kezdtek terjedni róla. Bár ez nem állította meg teljesen a terjedést más platformokon, egyes rajongói csoportok összefogtak azért, hogy eltávolíttassák ezeket.
Mesterséges személyiségek: chatbotok mint új rajongói játékok
A Meta (Facebook/Instagram) platformjai lehetőséget adnak arra is, hogy bárki létrehozzon saját AI chatbotot – akár hírességekről mintázva is. Ezekkel beszélgetve úgy érezhetjük: mintha tényleg kapcsolatba kerülnénk kedvenceinkkel.
Azonban sokszor ezek a chatbotok automatikusan flörtölő hangnemre váltanak; különösen női hírességek esetében pedig gyakran előfordulhatnak szexuális utalások vagy manipulációk. Egy indiai kislány például készített Ariana Grande-alapú chatbotot Instagramon – amit később Meta eltávolított miután felkapták a témát.
Milyen veszélyeket rejt ez?
Jamie Cohen médiatudományi szakértő szerint ezek a chatbotok gyakran tükrözik azt a társadalmi előítéletet és nőgyűlöletet (misogynia), ami már eleve benne van az algoritmusokban. Így hiába választunk játékosan személyiségjegyeket („kedves”, „szemtelen”, „empatikus”), valójában könnyen válhatnak ezek eszközzé női identitások szexualizálására és kizsákmányolására.
Közösségi felelősségvállalás vagy digitális káosz?
Madison Tabbey szerint azoknak a rajongóknak, akik már túl vannak a húszas éveiken és közelebb állnak harminchoz (mint ő maga), felelősségük van abban, hogy megvédjék kedvenceiket attól, hogy tárgyiasított játékszerekké váljanak digitális térben.
„Voltunk már tanúi annak korábban is,” mondja Tabbey „amikor elkezdődött egyfajta határfeszegetés a celebek magánszférájával kapcsolatban; most viszont úgy érzem visszalépéseket látunk.”
Zárógondolatok: merre tartunk?
Az AI-technológia rohamos fejlődése új dimenziókat nyitott meg mindannyiunk számára – de ezzel együtt új etikai kérdéseket is felvetett. Hogyan lehet tiszteletben tartani egy ember személyes jogait akkor is, ha digitális klónjai milliószámra születnek? Milyen hatással van mindez arra a kapcsolatra, amit rajongóként kialakítunk kedvenceinkkel? És végül: meddig mehetünk el anélkül, hogy elveszítenénk emberiességünket?
Ezekre nincs egyszerű válaszom – de azt gondolom fontos erről beszélni nyíltan és őszintén. Mert ahogy Madison Tabbey mondaná: „Mi vagyunk azok a felnőttek ebben a játékban; nekünk kell felelősséget vállalnunk azért, amit hagyunk megtörténni.”






