Autós kijelzők: Mikor működik jól a digitális kezelőfelület a kocsiban?

dec 10, 2025

Ha autókról van szó, az egyik legmegosztóbb téma manapság a fedélzeti kijelzők használata. Sokan panaszkodnak, hogy túl sok a képernyő, túl bonyolultak az érintős menük, és hiányzik az az egyszerűség, amit a régi gombok adtak. Én is sokszor éreztem így – valahol azt gondoltam, hogy a modern autók már túlságosan elmentek a digitális irányba, és néha tényleg nehéz eligazodni bennük. De aztán kipróbáltam egy Lucid Air Touringot, és meglepődtem: van olyan kijelző, ami tényleg működik, és amit szívesen használnék.

A „Left Cockpit Panel” – amikor a hely számít

A Lucid Air egyik különlegessége az úgynevezett Left Cockpit Panel, vagyis bal oldali pilótafülke-panel. Ez nem csak egy divatos név – ez a kijelző pont ott van, ahol lennie kell ahhoz, hogy praktikus legyen. Nem kell menük között bogarászni, nem kell több oldalnyi opciót átlapozni: minden fontos funkció egy helyen van.

Ez a panel azokat az autóvezetéshez közvetlenül nem kapcsolódó, de mégis lényeges dolgokat fogja össze, mint például az ablaktörlők működése, világítás beállítása vagy éppen a páramentesítés. Mivel elektromos autóról beszélünk, itt találod még az ajtók és a csomagtartó nyitását is – mindezt egyetlen egyszerű felületen.

Az ikonok egyértelműek és ismerősek – nem kell tanulni őket újra. Ez nekem nagyon szimpatikus volt.

Miért jobb ez, mint a hagyományos gombok?

A legtöbb autóban ezekhez a funkciókhoz különböző gombokat vagy kapcsolókat zsúfolnak össze valahol a kormány körül vagy alatta – gyakran olyan helyeken, amiket vezetés közben nehéz elérni vagy látni. Például az én saját autómban is van egy sor apró gomb alul, amit csak fejrándítással tudok megtalálni. Nem túl praktikus.

Ezzel szemben a Lucid megoldása világos: egyetlen panelen vannak ezek az opciók, jól látható helyen. Bár nincs fizikai visszajelzés (nem nyomogathatsz meg egy igazi gombot), mivel ezekkel az állításokkal ritkán kell foglalkozni menet közben – mondjuk háromszor egy út alatt –, ezért nem zavaró, ha csak pillanatokra kell elfordítani a tekinteted.

Kisebb kijelzők más gyártóknál: jó ötlet vagy zsákutca?

Nem csak a Lucid próbálkozik ezzel az irányvonallal. Például a Kia új modelljeiben már találkozhatunk kisebb klímavezérlő kijelzőkkel közvetlenül az óracsoport mellett. Ez jól hangzik elsőre, de nekem személy szerint kicsit bonyolultnak tűnt használat közben.

A Kia paneljén egyszerre vannak érintős gombok és információs kijelzések is – ez pedig megnehezíti a gyors reagálást vezetés közben. Ráadásul ebből a szögből néha takarja is a kormánykerék egy része, így nem igazán kényelmes használni sem vezetőként, sem utasként.

Miért működik jobban a Lucid megoldása?

A Lucid Air bal oldali panelje pont azt használja ki, amit más autók gyakran elhanyagolnak: azt az üres területet közvetlenül az óracsoport mellett. Itt olyan funkciókat helyeztek el, amikkel nem kell folyamatosan babrálni – így nem zavarják meg vezetést.

Egy ilyen képernyőt tényleg szeretni lehet egy modern autóban. Én személy szerint ritkán vagyok ennyire elégedett egy fedélzeti kijelzővel; általában inkább csak elviselem őket vagy kifejezetten idegesítenek.

Gondolatok és kérdések

Felmerül persze bennem is: vajon jobb lenne-e ezeket az állításokat fizikai gombokra cserélni? Talán igen – de mivel ezekkel ritkán kell foglalkozni menet közben, szerintem nem akkora különbség. És őszintén szólva nem emlékszem olyan új autóra mostanában, ahol tényleg hagyományos gombokat tettek volna pont ide.

Te mit gondolsz? Van olyan autós kijelződ vagy kezelőfelületed, amit tényleg szeretsz használni? Vagy csak tűröd őket? Szívesen hallanám a véleményed!

Írj nekem bátran: adam.ismail@thedrive.com

Zárszó

A digitális kezelőfelületek világa folyamatosan fejlődik és változik. Az biztos, hogy visszatérni már nem lehet teljesen a régi idők egyszerűségéhez – hiszen ma már annyi funkciót kell kezelnie egy autónak! De talán mégis van remény arra, hogy megtaláljuk azt az arany középutat: ahol okosan elhelyezett érintőkijelzők segítik és nem akadályozzák a vezetést.

A Lucid Air Left Cockpit Panelje számomra ilyen példa volt – egyszerűségében zseniális megoldás egy bonyolult világban.

Forrás: https://www.thedrive.com/news/the-lucid-air-has-one-screen-i-wish-every-car-had

Smokey Robinson és a vádak: tárolóegység betörés és lopás állítólagos esete

Ha azt hitted, hogy a botrányok csak a filmekben történnek meg, akkor most kapaszkodj meg: Smokey Robinson, a soulzene egyik legendája, 85 évesen is kénytelen szembenézni egy újabb bonyolult helyzettel. Nem elég, hogy több nő is szexuális zaklatással vádolja, most még...

Sam Altman és az AI: Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a szülői szorongáson?

Nem mindennapi látvány, amikor egy techóriás vezére, aki általában a háttérben marad, hirtelen a reflektorfény közepén találja magát. Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója pont ezt tette múlt hétfő este, amikor vendégként szerepelt a The Tonight Show-ban Jimmy Fallon...

VS Code és npm támadások: Hogyan fertőzhetik meg a fejlesztői környezeted a kártékony bővítmények?

Te ismered azt az érzést, amikor egy új VS Code témát vagy npm csomagot telepítesz, és azt várod, hogy végre gördülékenyebb legyen a munkád? Én is így vagyok vele. Hiszen az első szabály a fejlesztők között: bízunk az eszközeinkben. Amikor rányomsz az „Install”...

Intim partneri erőszak és gyermekek elleni szexuális erőszak: globális egészségügyi válság 2023-ban

Nemrég jelent meg egy olyan kutatás, ami engem személy szerint mélyen megrázott. A Washingtoni Egyetem Egészségügyi Metrikák és Értékelések Intézetének (IHME) friss elemzése szerint az intim partneri erőszak (IPV) és a gyermekek elleni szexuális erőszak (SVAC) nem...

Daisy Ridley és Adam Driver a törölt Star Wars-filmről: A rajongók összefogása és a #SaveTheHuntForBenSolo kampány

Ha te is Star Wars-rajongó vagy, akkor valószínűleg hallottál már a The Hunt for Ben Solo című, sajnos törölt filmről. Ez az a projekt, amelyben Adam Driver, vagyis Kylo Ren karaktere kapott volna újabb mélységet, de végül nem került megvalósításra. Most azonban Daisy...

Sabrina Carpenter és a “Manchild” videó: Kaktusz, könnyek és Grammy-jelölések

Ha azt hitted, hogy egy zenei videó forgatása csak csillogásból és tökéletes pillanatokból áll, akkor Sabrina Carpenter története garantáltan meglep majd. A 26 éves énekesnő nemrég egy interjúban mesélt arról, milyen kalandokkal járt a "Manchild" című dalához készült...

Netflix Warner Bros. felvásárlása és a Szaúd-Arábiai Red Sea Film Festival – Mélyreható elemzés

Ha az elmúlt napokban követted a szórakoztatóipari híreket, biztosan hallottál már arról, hogy a Netflix egy hatalmas dobással próbálja tovább erősíteni pozícióját: megvenné a Warner Bros. és HBO stúdiókat egy 82,7 milliárd dolláros üzlet keretében. Ez az akvizíció...

GenAI.mil: Az amerikai Védelmi Minisztérium új, testreszabott mesterséges intelligencia platformja

Nemrégiben az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma bejelentette, hogy saját, „bespoke” – vagyis kifejezetten rá szabott – mesterséges intelligencia platformot indít GenAI.mil néven. Az első elérhető AI eszköz ezen a platformon pedig nem más lesz, mint a Google Cloud...

Darius McCrary szabadult a börtönből: a családi dráma és a gyermekelhelyezési ügy háttere

Nem mindennapi fordulatot vett Darius McCrary élete az elmúlt hetekben. A ’90-es évek egyik legismertebb sitcomjának, a Family Matters-nek Eddie Winslow-jaként ismertté vált színész, aki most 49 éves, december 8-án szabadult egy michigani börtönből – mindez egy hosszú...

MacKenzie Scott 7,1 milliárd dolláros adományai 2025-ben – az önzetlen jótékonyság új szintje

Ha azt hitted, a jótékonykodás csak apró gesztusokból áll, akkor készülj fel: MacKenzie Scott idén ismét megdöbbentő összeget, 7,1 milliárd dollárt adott nonprofit szervezeteknek. Ez nemcsak egy hatalmas szám, hanem egy olyan példa is, ami újraírja a filantrópia...