Az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság (ACCC) hivatalos bírósági eljárást indított a Microsoft Australia és anyavállalata, a Microsoft Corporation ellen. Az ügy középpontjában az áll, hogy a vállalatok mintegy 2,7 millió ausztrál előfizetőt megtévesztettek a Microsoft 365 előfizetési lehetőségeinek kommunikációja során, különösen azután, hogy beépítették az AI asszisztensüket, a Copilotot a Microsoft 365 csomagokba.
A vádak részletei: félrevezető kommunikáció és rejtett előfizetési opciók
Az ACCC állítása szerint 2024. október 31. óta a Microsoft azt közölte a Microsoft 365 Personal és Family előfizetőkkel, akiknél be volt kapcsolva az automatikus megújítás, hogy előfizetésük fenntartásához el kell fogadniuk a Copilot integrációját és ezzel együtt magasabb díjat kell fizetniük, vagy pedig le kell mondaniuk előfizetésüket.
Az ACCC szerint ez az információ hamis vagy félrevezető volt, mivel létezett egy harmadik, nem nyilvánosságra hozott lehetőség is: a Microsoft 365 Personal vagy Family Classic csomagok. Ezek lehetővé tették volna az előfizetők számára, hogy megőrizzék meglévő csomagjuk funkcióit Copilot nélkül, ráadásul az eredeti, alacsonyabb áron.
A Classic csomag létezését azonban a Microsoft nem említette kommunikációiban. Az előfizetők csak akkor találkozhattak ezzel az opcióval, ha elkezdték lemondani előfizetésüket: be kellett lépniük Microsoft fiókjuk előfizetések menüpontjába, kiválasztaniuk a „Lemondás” opciót, majd csak ezt követően jelent meg számukra a Classic csomagra való áttérés lehetősége.
Az ACCC elnökének nyilatkozata
„Részletes vizsgálat után azt fogjuk állítani a bíróságon, hogy a Microsoft szándékosan elhallgatta a Classic csomagokat kommunikációiban, és csak akkor fedte fel azok létezését, amikor az előfizetők már megkezdték lemondási folyamatukat. Ezáltal növelte azon fogyasztók számát, akik drágább, Copilot-integrált csomagra váltottak” – mondta Gina Cass-Gottlieb, az ACCC elnöke.
„A Microsoft Office alkalmazások sokak életében nélkülözhetetlenek. Mivel kevés alternatíva létezik ezek helyettesítésére egyben, sokan nem döntenének könnyen az előfizetésük lemondása mellett.”
„Aggódunk amiatt, hogy a Microsoft kommunikációja megakadályozta ügyfeleit abban, hogy tájékozott döntést hozzanak előfizetési lehetőségeikről – beleértve azt is, hogy megtarthatták volna meglévő funkcióikat Copilot nélkül és alacsonyabb áron.”
„Úgy véljük, sok Microsoft 365 ügyfél választotta volna inkább a Classic csomagot, ha tudott volna minden elérhető opcióról.”
Árváltozások és kommunikációs eszközök
A Copilot integrációját követően jelentős áremelés történt:
- A Microsoft 365 Personal éves díja 45%-kal nőtt: 109 ausztrál dollárról 159 dollárra emelkedett.
- A Microsoft 365 Family éves díja 29%-kal nőtt: 139 dollárról 179 dollárra emelkedett.
A Microsoft két e-mailt küldött és egy blogbejegyzést tett közzé az automatikusan megújuló előfizetőknek (2024. október 31-én), hogy tájékoztassa őket a Copilot integrációról és az árnövekedésről. Ezek a kommunikációs anyagok képezik az ACCC ügyének alapját.
Az ACCC állítása szerint ezek az üzenetek hamis vagy félrevezetőek voltak: azt sugallták ugyanis, hogy az ügyfeleknek el kell fogadniuk a drágább Copilot-os csomagot vagy le kell mondaniuk előfizetésüket – miközben nem tájékoztatták őket arról, hogy létezik egy olcsóbb Classic opció is.
A fogyasztói visszajelzések szerepe
Az ACCC vizsgálatát számos fogyasztói panasz és online fórumokon (például Reddit) megjelent hozzászólás segítette. Különösen fontos volt az Infocentre-be érkező fogyasztói információk feltárása arról, hogy a Classic csomag csak akkor jelenik meg az ügyfelek számára, amikor azok elkezdik lemondani előfizetésüket.
Az ACCC követelései és fogyasztói jogorvoslat
Az ACCC többféle jogi intézkedést kér:
- bírságokat
-
<lifogyasztói kártérítést
<lia kapcsolatos="" költségek="" li="" megtérítését
</linyilatkozatokat
<litiltó li="" végzéseket
<linyilatkozatokat
A bizottság úgy véli, hogy azok az ausztrál fogyasztók, akiket megtévesztettek a Classic csomag elérhetőségéről, gazdasági kárt szenvedhettek el az automatikus megújítás során magasabb árú Copilot-integrált csomagra való átállás miatt.
Az érintett Microsoft 365 Personal és Family előfizetők számára lehetőség nyílhat arra is, hogy visszatérjenek korábbi csomagjukhoz: amennyiben még nem újították meg előfizetésüket 2025. július 8-a óta, kiválaszthatják a lemondás opciót és végigkövethetik azt addig, amíg fel nem ajánlják nekik a Classic tervre való áttérést. Azonban fontos tudniuk, hogy az előfizetési lehetőségek és árak teljes mértékben a Microsoft irányítása alatt állnak és bármikor változhatnak.
Példa egy tipikus ügyfél idővonalára
- 2024. április 19.: Egy fogyasztó éves Microsoft 365 Personal előfizetést vásárolt $109-ért automatikus megújítással egy évre.
- 2024. október 31.: A Microsoft blogbejegyzést tett közzé arról, hogy növelik a Personal és Family csomagok árát „az elmúlt évtizedben hozzáadott érték tükrében”.
- 2025. január 9.: A fogyasztó e-mailt kapott arról, hogy AI funkciókat adnak hozzá előfizetéséhez és az éves díj $109-ről $159-re emelkedik április 19-től.
- 2025. április 13.: Még egy e-mail érkezett arról, hogy ha nem mondja le két nappal április 19-e előtt előfizetését, akkor automatikusan felszámolják neki az új díjat.
- 2025. április 19.: Előfizetés automatikusan megújult $159-ért anélkül, hogy tudta volna: választhatott volna Classic tervet is $109-ért.
Képanyagok és bizonyítékok
A per alapját képező bizonyítékok között szerepelnek képernyőképek is:
- E-mailek másolatai tájékoztatással a Copilot integrációról és áremelésről.
- A lemondási folyamat késői oldalának képernyőképei, ahol feltűnik a Classic terv választási lehetősége.
A háttér: A Microsoft Ausztráliában és globálisan
A Microsoft Pty Ltd (Microsoft AU) egy ausztrál tulajdonú cég és teljes egészében a Microsoft Corporation (Microsoft US), egy amerikai technológiai konglomerátum tulajdona. A Microsoft AU felelős Ausztráliában a Microsoft szoftverek forgalmazásáért – így többek között a Microsoft 365 személyes és családi csomagjaiért is.
Az ACCC szerint bár az ausztrál vállalat értékesíti ezeket az előfizetéseket helyi fogyasztóknak, maga a félrevezető kommunikációt anyavállalat készítette el és tette közzé.
A per kizárólag személyes (Personal) és családi (Family) csomagokra vonatkozik; nem érinti semmilyen formában sem üzleti vagy vállalati szintű Microsoft 365 szolgáltatásokat.
A Microsoft 365 Personal és Family szolgáltatásai
- Szoftveralkalmazások: Word, Excel, PowerPoint, OneNote
- Együttműködési eszközök: Outlook levelezéshez, Teams csevegéshez és SharePoint fájlmegosztáshoz
- Felhőalapú tárhelyszolgáltatás: OneDrive
A Copilot integrációja és globális bevezetése
A Copilotot, mint generatív mesterséges intelligencia terméket elsőként 2023-ban mutatta be fogyasztói környezetben a Microsoft. Ausztráliában ezt követően került beépítésre személyes és családi előfizetésekbe 2024. október 31-én.
2025 januárjától világszerte bevezették ezt az integrációt különböző árszabásokkal országonként.
Jogszabályi háttér és büntetések mértéke Ausztráliában
A digitális gazdaság versenyével kapcsolatos termékbiztonsági-, fogyasztóvédelmi- és tisztességes kereskedelmi kérdések kiemelt prioritást élveznek jelenleg az ACCC-nél.
Bármely vállalat megszegheti az Ausztrál Fogyasztóvédelmi Törvényt (Australian Consumer Law), ha pontatlan információkat ad szolgáltatásairól vagy árairól.
A törvény alapján egy-egy jogsértés esetén kiszabható maximális bírság összege:
- $50 millió AUD;
- a jogsértésből származó haszon háromszorosa;
<livagy 30%-a="" adott="" akkor="" akár="" bevételük="" ez="" ha="" határozható="" időszakban.
Mindezek alkalmazása azonban kizárólag bírósági döntés kérdése; az ACCC nem kommentálja esetleges büntetések várható mértékét.
További információk és dokumentumok
ACCC v Microsoft Concise Statement – kezdeményező bírósági dokumentumok (PDF)
Ezek tartalmazzák az ügy részletes jogi alapját; további dokumentumokat csak szükség esetén tesz közzé majd az ACCC.
Továbbra is figyelemmel kísérjük majd ennek az ügynek alakulását – mind jogi szempontból mind pedig annak hatását tekintve arra nézve, hogyan kommunikálnak nagy technológiai cégek fogyasztóikkal digitális szolgáltatásaik kapcsán világszerte.



