Az AI és a képességek elvesztése: Hogyan formálja át a mesterséges intelligencia az emberi tudást?

okt 28, 2025 | Tech

De-skilling, vagyis a készségek elvesztése – ez a fogalom egyre gyakrabban kerül elő, amikor a mesterséges intelligencia (AI) térnyeréséről beszélünk. Az elmúlt években a félelem nem egy elborzasztó, önállóan cselekvő gépi intelligenciától származik, hanem attól, hogy az AI használata tompítja, elsorvasztja az emberi gondolkodást és készségeket. A „Your Brain on ChatGPT” („Az agyad ChatGPT-n”) vagy „AI butít le” típusú címek egyre gyakoribbak, különösen az oktatásban dolgozók körében.

A de-skilling jelensége és annak valós veszélyei

A de-skilling nem csupán elméleti aggodalom. Gyerekek, akik például a Gemini nevű AI-t használják Shakespeare művek összefoglalására, sosem tanulják meg igazán megküzdeni az irodalmi szövegekkel. Joghallgatók, akik Harvey AI segítségével elemzik a jogi eseteket, könnyen elveszíthetik azt az értelmezői képességet, amely korábban természetes volt számukra. Egy brit kutatásban fiatalabb résztvevők nagyobb mértékben támaszkodtak AI-ra információkereséskor vagy döntéshozatalkor, ugyanakkor kritikai gondolkodásuk gyengébbnek bizonyult.

Az alapvető tanulság: használd vagy elveszíted. Egy másik vizsgálat orvosoknál mutatta ki, hogy három hónap AI-alapú polipfelismerő rendszer használata után az orvosok kevésbé voltak hatékonyak polipok felismerésében emberi segítség nélkül.

A de-skilling sokszínűsége: veszteség vagy átalakulás?

A kérdés nem pusztán az, hogy létezik-e de-skilling – hiszen ez kétségtelen –, hanem hogy milyen típusú ez a jelenség. Minden készségvesztés káros? Vagy vannak olyan formái, amelyek elfogadhatóak vagy akár hasznosak is lehetnek? A de-skilling egy gyűjtőfogalom különböző jelenségekre: vannak költségesek, jelentéktelenek és egészen újszerűen termékenyek is.

Történelmi párhuzamok: az új technológiák és a tudás átalakulása

Bár a chatbotok viszonylag újak (a „transformer” architektúrát 2017-ben fejlesztették ki, és a ChatGPT 2022-ben debütált), az aggodalom új technológiák mentén mindig is jelen volt. Már i.e. 4. században Platón egyik dialógusában, a Phaidroszban Thamus király figyelmeztet arra, hogy az írás nem segíti az emlékezést, hanem inkább felejtést okoz – hiszen az emberek könnyen lecserélik a memóriájuk munkáját papiruszra írt jelekre.

Ez a történet jól példázza azt a régi dilemmát: vajon egy új eszköz elveszi-e tőlünk azt a képességet, amit korábban magunknak kellett kifejlesztenünk? Az írás megjelenése például megszüntette azt a bámulatos memóriakapacitást, amelyet szóbeli kultúrákban bábok vagy griótok birtokoltak – ugyanakkor új gondolkodási formákat tett lehetővé: kommentárokat, tudományt, megbízható történelmet.

A technológiai fejlődés mint gondolkodás átalakítója

Walter J. Ong szerint „az írás olyan technológia, amely átalakítja a gondolkodást”. Hasonló mintázatot látunk más technológiáknál is: amikor megjelentek például a sextánsok vagy később a GPS-ek, bizonyos navigációs készségek eltűntek. A Model T autó tulajdonosa egykor mechanikusnak is számított; ma már megbízható motorok működnek automatikusan. A számológépek kiszorították a logarlécet; ma pedig számítógépek segítik helyettünk a számolást.

Mindez azt mutatja: egyes készségek elhalványulnak vagy átalakulnak, miközben összességében előrelépés történik. Ugyanakkor ez nem csupán szakmai változásokat jelent – érinti azt is, hogy kiknek érezzük magunkat.

A munkahelyi automatizáció és identitásvesztés

Shoshana Zuboff szociálpszichológus 1980-as évekbeli kutatásai során megfigyelte, hogy amikor dél-amerikai papírgyárak áttértek manuális irányításról számítógépes vezérlésre, az operátorok elveszítették korábbi érzékszervi képességeiket (például hogy tapintással ítéljék meg a papír minőségét). Egyikük így fogalmazott: „Olyan érzés vezetni ezt a nagy erős lovat, mintha valaki mögötted ülne és tartaná a kantárt.” Bár gyorsabb és biztonságosabb lett a munka, annak értelme elhalványult.

Hasonló változás történt Boston egyik pékségében is: míg korábban görög munkások tapintással és látással döntötték el a kenyér elkészültségét és büszkék voltak mesterségükre, később érintőképernyős vezérlőkön dolgoztak. A kenyér immár digitális ikon lett; bár jó minőségű maradt, az ott dolgozók már nem érezték magukat valódi péknek.

Kulturális visszahúzódás: az élő tudás helyett passzív befogadás

A 19. századi középosztálybeli európai otthonokban zenét szeretni általában annyit jelentett: játszani is tudni azt. A szimfóniák zongorára átírt változatát négy kézzel adták elő – ez komoly technikai tudást igényelt. A gramofon megjelenése azonban megváltoztatta ezt: bár szélesebb körben vált elérhetővé az élő zene élménye, kevesebben játszottak aktívan hangszeren.

Ez is egyfajta de-skilling volt: mélység helyett szélesség jött létre. A gyakorlás intimitását felváltotta a passzív hallgatás élménye.

A digitális eszközök hatása az értelmi képességekre

A logarléctől kezdve egészen napjaink számítógépig mindig voltak aggályok arról, hogy egy-egy új eszköz tompítja-e az emberi képességeket. Az MIT fizikus Victor Weisskopf például aggódott kollégái növekvő számítógép-használata miatt: „A számítógép érti az eredményt,” mondta nekik „de én nem hiszem, hogy ti értitek.” Ez jól tükrözi azt az érzést, hogy néha csak látszatmegértésről van szó.

Az információtól a tudásig: hogyan változik meg ismereteink természete?

Az emberi kogníció mindig is kiterjedt önmagán túl – eszközökbe, szimbólumokba és más emberekbe tárolódott. Ez tette lehetővé kultúránk felhalmozódását és fejlődését több tízezer év alatt. Az agrárforradalom után kialakult specializáció tovább osztotta ezt a tudást; ma már senki sem tudna egy ceruzát teljes egészében elkészíteni saját kezűleg – ehhez erdészeti szakembertől vegyészig sokféle szakember együttműködése szükséges.

A kognitív munkamegosztás és specializáció kihívásai

A tudományos kutatás példája jól mutatja ezt: míg egy 1950-es években publikált cikk két szerzővel jelent meg, ma akár több tucat szerző dolgozhat egyetlen tanulmányon. Ez azt jelenti, hogy ma már nem feltétlenül kell mindent személyesen érteni vagy előállítani – inkább arról van szó, hogyan találjuk meg és értelmezzük mások tudását.

Nagy nyelvi modellek (LLM-ek) – statikus mátrix vagy dinamikus gondolkodók?

A nagy nyelvi modellek egyszerre statikus adattömegek és dinamikusan reagáló rendszerek. Képesek válaszolni kérdésekre személyre szabottan és folyamatosan alakítani párbeszédüket – olyasmit tesznek lehetővé tehát, amit Platón idejében még hiányoltak az írott szövegekben.

Ezek az eszközök már nem csupán memória-kiterjesztők (mint például Google), hanem bizonyos értelemben gondolkodó partnereknek tűnnek sokak számára. Felmerül azonban kérdésként: vajon ezekkel együtt mi magunk intelligensebbek leszünk-e vagy inkább elsorvadunk?

Emberi-mesterséges intelligencia együttműködés: centaur-modell

A modern munkahelyeken ritkán dolgozik valaki teljesen önállóan; inkább együttműködik gépekkel és algoritmusokkal. Nem arról van szó tehát, hogy emberek versenyeznek robotokkal – hanem arról, hogyan teljesítenek azok együtt azokkal, akik használják őket.

  • Egyes kutatások szerint ahol emberi intuíció erős (például madárfajok felismerése), ott az ember-bot páros jobb eredményt ér el mint bármelyik külön-külön.
  • Más területeken (például hamis szállodai vélemények felismerése) viszont maga az AI teljesít jobban.
  • Kódolók esetében pedig úgy tűnik, hogy az AI inkább áthelyezi mint megszünteti az emberi készségeket – kevesebb időt töltenek kód generálással és több időt ellenőrzéssel.

Kritikus szerepe van annak is, hogy mennyire kompetens maga az emberi fél

Egy centaur (fél ember-fél gép) csak akkor működik jól, ha az ember tudja mit csinál. Ezért fontos kérdés pedagógiai oldalról is: hogyan tanítsuk meg alapvető készségeinket úgy, hogy közben ne váljunk túlzottan függővé AI-tól?

Oktatás és mesterséges intelligencia – veszélyek és lehetőségek

Sokan aggódnak amiatt, hogy az AI használata tompuláshoz vezethet; mások viszont optimisták. Egy Harvardon végzett kísérletben például AI-tutorral tanuló diákok jobban teljesítettek hagyományos oktatáshoz képest – gyorsabban haladtak előre és motiváltabbnak érezték magukat.

Az AI-tutor úgy működött mint egy jó edző: segített problémákat kisebb részekre bontani, utalásokat adott anélkül hogy rögtön megoldást kínált volna és alkalmazkodott minden diák tempójához.

Mesterséges intelligencia mint oktatási segítő eszköz

Az AI képes lehet leválasztani rutinfeladatokat (például algebra ellenőrzése vagy ismétlődő gyakorló feladatok), így felszabadítva időt arra, ami igazán fontos: nagyobb összefüggések magyarázatára vagy személyes támogatásra.

Korlátok és kihívások

  • Egyes vizsgálatok szerint nem minden területen hozott javulást az AI-tutor használata (például török középiskolások esetében).
  • A humán tudományok területén nehezebb reprodukálni azt a fajta mély érvelést és kritikai gondolkodást amit például esszék írása fejleszt.
  • A pedagógusoknak új módszereket kell kidolgozniuk annak érdekében, hogy diákjaik ne csak „ChatGPT-zzenek”, hanem valódi kompetenciákat szerezzenek.
  • A dialógus szerepe felértékelődhet – talán Socrates párbeszéd-alapú tanításának módszere visszatérhet valamilyen formában.

Erosív de-skilling veszélyei

Egy súlyosabb probléma lehet azoknak a képességeknek sorvadása, amelyek nélkülözhetetlenek vészhelyzetekben vagy váratlan helyzetekben való helytálláshoz. Például pilóták esetében ha túl sok időt töltenek automata rendszerek felügyeletével anélkül hogy aktívan repülnének kézzel vezetve gépet – könnyen előfordulhat szerepzavar és késlekedés kritikus pillanatban.

Intézményi megoldások szükségessége

Ilyen helyzeteket enyhíthetik rendszeres gyakorlatok vagy szimulációs tréningek bevezetése – hasonlóan ahhoz ahogy pilóták rendszeresen repülési szimulátorral tartják karban képességeiket. Nem kell mindenkinél univerzális készségnek lennie; elegendő ha bizonyos emberek birtokolják ezeket tartalékban.

Konstitutív de-skilling – ami leginkább fenyeget minket

A legaggasztóbb veszély talán nem pusztán szakmai készségek elvesztése hanem azoknak az alapvető emberi képességeknek sorvadása amelyek meghatározzák identitásunkat: ítélőképességünk, képzelőerőnk, empátiánk vagy éppen mélységi érzékünk jelentésekhez.
Ha megtanuljuk kizárólag úgy kérdezni vagy válaszolni ahogy azt egy AI preferálja; ha automatikus sablonokat használunk kreativitás helyett; ha felcseréljük valódi megértést puszta folyékonyságra – akkor nemcsak munkánk változik meg radikálisan hanem mi magunk is.
Ez lenne tehát annak ára ha „a gépek gépévé” válunk.
Meg kell őriznünk azt a képességet ismerni mely készségek fontosak igazán.
Ez talán most minden eddiginél fontosabb kihívás.

Benne van-e mindez jó irányba fordítható?

Szerencsére sokféle de-skilling ártalmatlan vagy akár hasznos is lehet hosszú távon:

  • Sokan örömmel búcsúznak el olyan rutinfeladatoktól mint kézi mosás vagy hosszadalmas osztás papíron;
  • Egyes szakmákban (pl. kutatók) nyelvi akadályokat oldanak fel chatbotok;
  • Megszűnnek régi mesterségek amik már nem fenntartható infrastruktúrát igényeltek;
  • Néhány esetben nőhet hozzáférhetőség és demokratizálódhat munkaerőpiac;
  • Sőt új készségek jelenhetnek meg (pl. promptolás vagy gépi torzulások felismerése).

Záró gondolatok – hogyan őrizzük meg ügynökségünket?

Történelmünk során mindig alkalmazkodtunk új eszközeinkhez – legyen szó írásról vagy okostelefonról –, most azonban ezek kölcsönhatása gyorsabb és intimebb mint valaha.
Az igazi kihívás most abban áll hogy megtartsuk döntési szabadságunkat:
Hogyan maradjunk mi magunk alkotói azoknak a rendszereknek amelyek immár gondolkodásunk nagy részét átveszik?
Minden generációnak újra kell tanulnia együttműködni kognitív protézisével.
És legfontosabb készségünk talán éppen annak felismerése marad:
mely képességeink azok amiket soha nem engedhetünk el.
Ítéletalkotás,
képzelőerő,
valódi megértés.
Ezek adják emberi mivoltunk alapját.
Ezek nélkül nemcsak munkánk változik meg,
hanem mi magunk sem leszünk többé ugyanazok.

Forrás: https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2025/10/ai-deskilling-automation-technology/684669/

Tylenol és az autizmus: tudományos tények és tévhitek

Az autizmus spektrumzavar (ASD) okai továbbra is rejtélyesek, és valószínűleg egy összetett genetikai és környezeti tényezők kölcsönhatásának eredményei. Azonban az utóbbi időben politikai szereplők, köztük Donald Trump volt amerikai elnök és Robert F. Kennedy Jr.,...

Az emberi szem felbontáskorlátja: Mennyi pixelt látunk valójában?

A modern technológia rohamos fejlődésével egyre nagyobb felbontású kijelzők jelennek meg a piacon, legyen szó televíziókról, okostelefonokról vagy virtuális valóság eszközökről. A gyártók versengenek, hogy minél nagyobb pixelszámot kínáljanak – Full HD, 4K, 8K –, és...

Az alumínium eltávolítása az oltóanyagokból: a Trump-kormányzat terve és az egészségügyi szakértők véleménye

Az alumínium szerepe az oltóanyagokban régóta vita tárgya, különösen a közelmúltban, amikor a Trump-adminisztráció fontolóra vette annak eltávolítását a vakcinákból. Ez a lépés komoly aggodalmakat váltott ki a közegészségügyi szakértők körében, akik szerint az...

Tesla eladásai és Elon Musk politikai hatásai – Mélyreható elemzés

Elon Musk 2022-es Twitter-felvásárlása és a platform X-re való átnevezése óta végzett megosztó politikai tevékenységei drámai hatással voltak a Tesla amerikai autóeladásaira. Ez az összefüggés jól mutatja, milyen mélyen összefonódik a milliárdos személyisége a...

Dr. Phil Merit Street Media csődje: Chapter 7 felszámolás és jogi csatározások

Merit Street Media, Dr. Phil McGraw televíziós személyiség kudarcos hálózatépítési vállalkozása, a közelmúltban jelentős fordulópontot ért el az amerikai csődbíróság döntése nyomán. Egy szövetségi bíró elrendelte a társaság csődeljárásának átalakítását Chapter 7...

A Konzolháborúk Vége és a Mélyreható Halo Memek: Egy Új Korszak Kezdete

A konzolháborúk évtizedeken át meghatározták a videojátékok világát, ahol a különböző gyártók rajongói szenvedélyesen küzdöttek egymással. Azonban most úgy tűnik, hogy egy új korszak kezdődött: a Fehér Ház hivatalosan is jelezte a konzolháborúk végét, miközben az...

Az amerikai tőzsde fellendülése a globális kapitalizmus válsága közepette

Az elmúlt hónapokban egy különös, ellentmondásos helyzet bontakozott ki a világ szeme előtt. Egyrészt a globális kapitalizmus egy hosszabb távú válságba lépett, amely minden szinten megmutatkozik, másrészt az Egyesült Államok részvénypiaca rekordokat döntöget és...

YouTube új korhatár-besorolási szabályai a videojátékos tartalmakra – részletes áttekintés

A YouTube 2023. november 17-től szigorítja a videojátékos tartalmak korhatár-besorolását, különösen azokra a videókra, amelyek grafikus erőszakot ábrázolnak. Az új irányelvek célja, hogy megvédjék a fiatalabb nézőket, és felelősségteljesebb platformot biztosítsanak...

Elmo és barátai a 2026-os Téli Olimpián Milánóban és Cortinában

Napfényes napok, izgalmas kalandok! Elmo és kedves barátai meghívják a világot, hogy csatlakozzanak hozzájuk a 2026-os Téli Olimpiai Játékokon, melyeket Milánóban és Cortinában, Olaszországban rendeznek meg. Az NBCUniversal bejelentése szerint a piros szőrös kis...

Jesse Eisenberg visszatér a Now You See Me: Now You Don’t című film promóciójában

Jesse Eisenberg, a népszerű színész és a Now You See Me filmsorozat egyik ikonikus alakja, 2025. október 25-én rövid, ám annál figyelemfelkeltőbb nyilvános eseményen vett részt New York Cityben. Az alkalom célja a franchise harmadik részének, a Now You See Me: Now You...

Lanterns: Az HBO új Green Lantern sorozata – baráti nyomozás és intergalaktikus kalandok

Lanterns, az HBO készülő DC Comics alapú sorozata, amely a Green Lantern Corps karaktereit helyezi középpontba, izgalmas új megközelítést ígér a szuperhős műfajban. A sorozat showrunnere, Chris Mundy friss részleteket osztott meg a produkcióról, amelyben a két...

Emma Thompson és Guillermo del Toro heves kritikája az AI-forradalomról Hollywoodban

Az AI forradalom Hollywoodban egyre nagyobb vitákat generál a filmes szakmában, különösen a kreatív alkotók körében. Emma Thompson, Oscar- és BAFTA-díjas forgatókönyvíró, valamint Guillermo del Toro, szintén Oscar-díjas rendező, nyíltan fejezték ki aggodalmaikat és...