A modern technológia rohamos fejlődése új távlatokat nyit a filmes világban, különösen az AI, azaz a mesterséges intelligencia alkalmazásában. Egyre több alkotó ismeri fel, hogy az AI nem csupán egy futurisztikus eszköz, hanem kézzelfogható segítség a látványos és költséghatékony produkciók létrehozásában. Ennek egyik legfrissebb példája az Amazon Prime sorozata, a House of David második évada, amely merőben új megközelítéssel készült.
A House of David 2. évad: bibliai történet és modern technológia találkozása
A sorozat nyitójeleneteiben, röviddel azután, hogy Dávid legyőzi Góliátot egy kővel a homlokán, heves csata zajlik körülötte. A sivatagi tájban lovasok és páncélos harcosok küzdenek egymással, miközben porfelhők szűrik át a képet. Ez a látvány akár egy Trónok harca vagy Dűne epizódjából is származhatna – ám a sorozat készítője, Jon Erwin elárulta, hogy nem állt rendelkezésre olyan költségvetés, amely lehetővé tette volna a hagyományos vizuális effektek (VFX) alkalmazását.
Erwin helyette az AI-t hívta segítségül: „Az egész jelenet virtuálisan készült ezekkel az eszközökkel” – mondta a WIRED magazinnak. „Az ilyen képek utólagos kiegészítésének költsége elenyésző ahhoz képest, amit hagyományos VFX módszerekkel kellett volna ráfordítani.”
Mesterséges intelligencia a látványtervezés szolgálatában
Az Erwin által vezetett Wonder Project nevű hit-alapú produkciós cég több mint húsz képet küldött el a WIRED-nek, amelyek túlnyomórészt AI által generált jelenetekből származnak a sorozat második évadából. Az első évadhoz képest jelentős növekedés figyelhető meg az AI-vel készült snittek számában: míg az első évadban körülbelül 70 ilyen felvétel volt, addig a második évadban ez a szám 350 és 400 között mozog.
A történet Izrael későbbi királyát, Dávidot követi az i.e. 1000-es években. Az AI nemcsak tömegjeleneteknél segített – ahol harcosok hada küzdött egymással –, hanem kőerődök megjelenítésénél, domboldalakat pusztító tüzeknél és hősök hegycsúcsokon álló alakjainál is alkalmazták. Ezek a képek már nem hordozzák magukon azokat a furcsa jegyeket, amelyek korábban jellemezték az AI-generált tartalmakat, így könnyen hihetővé válik, hogy valóban mesterséges intelligencia áll mögöttük.
„Digitális báb” és „varázslatos” AI-filmművészet
Erwin így magyarázza az AI használatát: „Tegyük fel, hogy csak egy bizonyos méretű keretet engedhetünk meg magunknak. Egy valódi kamerával és színésszel dolgozunk, irányítjuk őket – ez olyan, mintha egy bábut mozgatnánk kézzel. Maga a bábu pedig egy digitális világ, amit mi hozunk létre.” Ez a megközelítés radikálisan eltér attól a hozzáállástól, amelyet sok hollywoodi szakember és néző képvisel.
Vita és ellenállás: Az AI megítélése Hollywoodban
A mesterséges intelligencia alkalmazása nem mentes a kritikáktól és félelmektől. Guillermo del Toro Oscar-díjas rendező például azt nyilatkozta a WIRED-nek, hogy reméli, mielőtt az AI művészet széles körben elterjedne, ő már nem lesz közöttünk. Del Toro Victor Frankenstein arroganciájához hasonlította azokat a technológiai vállalkozókat, akik felelőtlenül használják ezt az eszközt.
Egyes hírességek is kifejezték ellenérzésüket: Ariana Grande például kedvelt egy Instagram-posztot, amelyben azt írta valaki, hogy soha többé nem szeretne AI-generált képet látni. Ugyanakkor nagyvállalatok is megtapasztalják az ellenállást; például a Coca-Cola második alkalommal készített AI-generált karácsonyi reklámja heves kritikákat váltott ki online közösségekben. Egyes vélemények szerint ez olyan érzést keltett, mintha „a világ legnagyobb cége büszkén vállalná az apokalipszis gyorsítását”.
Kiegyensúlyozott nézőpontok és jövőbeli kilátások
Ugyanakkor Coca-Cola vezetői és olyan AI-rajongók mint Jon Erwin úgy vélik, hogy ezek a hangos kritikák inkább egy szűkülő kisebbség véleményét tükrözik. Az egyik AI-cég alapítója szerint azok a „gyűlölködők”, akik ellene vannak az AI művészetnek főként kreatív szakemberekből állnak, akik félnek elveszíteni munkájukat – nem pedig átlagemberekből.
Eközben olyan cégek mint a Runway már együttműködnek nagy stúdiókkal (például Lionsgate), hogy testreszabott AI-eszközöket fejlesszenek ki archívumaik alapján. Erwin maga is használta Runway „kép-videóvá” alakító eszközeit, valamint Luma módosító funkcióit és Google illetve Adobe termékeit.
Összegzés: Az AI szerepe a filmes jövőben
A House of David második évada jól példázza azt az áttörést, amelyet az AI hozhat a filmiparba: lehetőséget ad arra, hogy látványos jeleneteket hozzanak létre alacsonyabb költségvetéssel és gyorsabban. Bár még mindig vannak aggályok és viták ezzel kapcsolatban, egyre több alkotó ismeri fel az AI előnyeit és integrálja azt munkafolyamataiba.
Az AI tehát nem csupán technológiai újdonság – hanem egy új eszköz arra, hogy történeteink még lenyűgözőbbek legyenek.






