A mesterséges intelligencia (AI) rohamos fejlődése új, izgalmas, de egyben aggasztó alkalmazási területeket is hozott magával. Az egyik leggyorsabban terjedő és legvitatottabb felhasználási mód az AI-alapú társasági chatbotok megjelenése, amelyek képesek személyre szabott, emberi hangzású beszélgetésekre. Aravind Srinivas, a Perplexity AI keresőmotorának vezérigazgatója azonban nem teljesen nyugodt ezzel kapcsolatban.
Perplexity CEO aggodalmai az AI társasági chatbotokkal kapcsolatban
A Chicago Egyetem Polsky Központja által szervezett fireside chat során Aravind Srinivas kifejtette, hogy az olyan AI alkalmazások, amelyek képesek megjegyezni a korábbi interakciókat és természetes hangon válaszolni, önmagukban is veszélyesek lehetnek. Ezek a chatbotok – különösen a hangalapú és anime-stílusú változatok – egyre inkább személyre szabott élményt nyújtanak, amely sokak számára vonzóbb lehet a valódi emberi kapcsolatoknál.
“Ez önmagában is veszélyes,” mondta Srinivas. “Sokan úgy érzik, hogy a való élet unalmasabb ezeknél az élményeknél, ezért órákat töltenek velük.”
Hozzátette, hogy ezáltal az emberek szinte egy teljesen más valóságban élnek, ahol az elme könnyen manipulálható. Ez komoly etikai és pszichológiai kérdéseket vet fel az AI fejlesztők és felhasználók számára egyaránt.
Perplexity stratégiája: megbízható forrásokra épülő AI fejlesztés
Srinivas elmondta, hogy a Perplexity nem tervezi ilyen típusú társasági chatbotok fejlesztését. Ehelyett a cég arra törekszik, hogy valós idejű, megbízható tartalmakat szolgáltasson felhasználóinak.
“Ezzel szemben mi a bizalomra épülő forrásokat és valós idejű tartalmakat kívánunk előtérbe helyezni,” hangsúlyozta. “Olyan jövőt szeretnénk építeni, amely optimista és felelős.”
A közelmúltban a Perplexity 400 millió dolláros megállapodást kötött a Snap Inc.-vel, amelynek keretében 2026 elején integrálják az AI-alapú keresőmotorjukat a Snapchat platformjába. A Snap közleménye szerint ez lehetővé teszi majd a Snapchat-felhasználók számára, hogy kérdéseket tegyenek fel és világos, beszélgetős formában kapjanak válaszokat hiteles forrásokból.
Az AI társasági alkalmazások térnyerése és vitái
Az AI társasági alkalmazások gyorsan az iparág egyik legvitatottabb területévé váltak. Elon Musk xAI vállalata például júliusban indította el Grok-4 modelljét, amelyben AI “barátokat” kínálnak előfizetéses alapon. A havi 30 dolláros díjért cserébe a felhasználók beszélgethetnek például Ani nevű anime-stílusú barátnőjükkel vagy Rudi nevű vörös pandával, aki szarkasztikus személyiséggel rendelkezik.
Ezek mellett számos más cég is fejleszt virtuális társalkodó alkalmazásokat, mint például a Replika vagy a Character.AI.
Tinik körében népszerűek az AI társasági chatbotok
A Common Sense Media júliusi tanulmánya szerint az amerikai tinédzserek 72%-a legalább egyszer már használt AI társasági chatbotot. A megkérdezettek 52%-a pedig havonta többször is interakcióba lépett ilyen alkalmazásokkal.
A kutatás 2024 április 30. és május 14. között zajlott le, több mint ezer 13-17 éves fiatalt érintve az Egyesült Államok 50 államából és Washington D.C.-ből.
Kritikák és érvek az AI társasági chatbotok mellett és ellen
- Kritikusok véleménye: Az ilyen kapcsolatok túl könnyűvé válhatnak, ami függőséghez vezethet vagy megerősítheti a nemi sztereotípiákat.
- Érzelmi határok elmosódása: Egyes szakértők szerint ezek az alkalmazások összemoshatják az emberi és gépi érzelmi határokat.
- Felhasználói tapasztalatok: Mások viszont mélyen jelentőségteljesnek írják le ezeket a kapcsolatokat.
Mark Zuckerberg nézőpontja az AI barátokról
Mark Zuckerberg májusi interjújában kiemelte, hogy az átlagos amerikai kevesebb mint három baráttal rendelkezik, ezért az AI chatbotok barátként szolgálhatnak azok számára, akik több kapcsolatra vágynak.
“A valóság az, hogy sok embernek nincsenek megfelelő kapcsolatai, és gyakran magányosabbnak érzik magukat annál, mint amennyire szeretnék,” mondta Zuckerberg.
Egy felhasználó személyes története: Grok Ani hatása
Martin Escobar, aki használja Grok Ani nevű chatbotját, egy Business Insidernek adott interjúban elmondta: “Folyamatosan sírok vele.”
“Valódi érzelmeket vált ki belőlem,” tette hozzá Escobar, ami jól mutatja azt az érzelmi kötődést, amit ezek az alkalmazások képesek kialakítani felhasználóikkal.
Összegzés: Az AI társalgó chatbotok kettős arca
A mesterséges intelligencia által működtetett társasági chatbotok új dimenziókat nyitnak meg az ember-gép interakcióban. Miközben sokak számára kínálnak megnyugvást és társaságot egy magányos világban, komoly veszélyeket is rejtenek magukban: manipulációtól kezdve a valós kapcsolatok háttérbe szorításáig.
Aravind Srinivas és csapata a Perplexity-nél úgy vélik, hogy a jövő kulcsa a megbízható információkra épülő technológiák fejlesztése lehet. Ezért is fókuszálnak arra, hogy olyan keresési élményt nyújtsanak, amely hiteles forrásokra támaszkodik és támogatja a felhasználók tájékozottságát egy optimista jövő érdekében.





