2025 novemberében az Egyesült Államokban a fogyasztói bizalom jelentős mértékben csökkent, elérve egy közel rekord alacsony szintet. Ezt a tendenciát a Michigan Egyetem havi rendszerességgel végzett felmérése tárta fel, amely rávilágít arra, hogy a szövetségi kormány több mint egy hónapja tartó leállása komoly aggodalmakat váltott ki a lakosság körében az ország gazdasági kilátásaival kapcsolatban.
A fogyasztói bizalmi index jelentős visszaesése
A Michigan Egyetem által közölt adatok szerint a fogyasztói bizalmi index értéke novemberben 50,3 ponton állt, ami 6%-os csökkenést jelent az előző hónaphoz képest (októberben 53,6 pont). Ez az érték közel három ponttal marad el az elemzők által várt 53,0 pontos prognózistól, amelyet a Wall Street Journal által megkérdezett közgazdászok jeleztek előre.
Ez az indexérték az elmúlt több mint negyven év legalacsonyabb szintje, hiszen legutóbb 2022 júniusában mértek hasonlóan alacsony értéket (50,0 pont), amikor a Covid-járvány okozta inflációs nyomás még erőteljesen érezhető volt. Azóta nem volt példa ilyen mélypont elérésére.
A kormányzati leállás és annak gazdasági következményei
Joanne Hsu, a felmérés vezetője így nyilatkozott: „A szövetségi kormány több mint egy hónapja tartó leállása miatt a fogyasztók egyre inkább aggódnak az esetleges negatív gazdasági következmények miatt.” Hsu hozzátette, hogy a bizalomvesztés széles körű, és nem korlátozódik egyetlen társadalmi csoporthoz sem; megfigyelhető minden korosztályban, jövedelmi kategóriában és politikai hovatartozásban.
A kormányzati leállás következtében számos fontos szövetségi adatközlés is elmaradt, például a havi foglalkoztatottsági jelentés, amelyet eredetileg november végén kellett volna publikálni. Ezek hiányában a befektetők és elemzők kisebb, magánfinanszírozású kutatásokra támaszkodnak.
Munkaerőpiaci adatok és munkahelymegszüntetések
A legfrissebb adatok szerint az ADP, az Egyesült Államok legnagyobb bérszámfejtő szolgáltatója, októberben 42 000 új munkahely létrejöttét jelentette be. Ez ugyan meghaladja az előzetes várakozásokat, de jelentős lassulást mutat az előző három hónap átlagához képest (novembertől januárig havonta átlagosan 188 000 új állás jött létre).
Ezzel párhuzamosan a Challenger, Gray & Christmas nevű outplacement és vezetői coaching cég közlése szerint októberben összesen 153 074 munkahely megszüntetését jelentették be az USA-ban. Ez 175%-os növekedést jelent az előző év ugyanezen időszakához képest (55 597 állás megszüntetése októberben 2024-ben), és ez volt a legmagasabb októberi elbocsátási szám 2003 óta.
Politikai és társadalmi reakciók
Alex Jacquez, a Groundwork Collaborative nevű gondolkodóközpont politikai és érdekképviseleti vezetője így fogalmazott: „Az amerikaiak elveszítik hitüket a gazdaságban, mert napról napra egyre nehezebb helyzetbe kerülnek. Egyre világosabbá válik, hogy Donald Trump elnöknek nincs valódi érdeke abban, hogy javítsa az amerikai családok életkörülményeit.”
Jacquez szerint Trump gazdasági rossz irányítása miatt a háztartások rekordadósságba és emelkedő árak közé kerültek. Nem meglepő tehát, hogy a fogyasztói bizalom olyan alacsony szinten van most, mint 2022 óta nem volt. A családok ezért olyan vezetőkhöz fordulnak, akik nem csak most tanulták meg az „elérhetőség” fogalmát.
Összegzés
A novemberi Michigan Egyetem-felmérés világosan jelzi, hogy az Egyesült Államok gazdasági helyzetével kapcsolatos bizonytalanságok és aggodalmak mélyreható hatással vannak a fogyasztók hangulatára. A szövetségi kormány leállása nem csupán adminisztratív fennakadást okoz, hanem komoly pszichológiai és gazdasági következményekkel járhat mind a lakosság mind pedig a munkaerőpiac számára.
Fontos tehát figyelemmel kísérni a további fejleményeket és intézkedéseket annak érdekében, hogy megértsük, miként alakul majd az amerikai fogyasztói bizalom és milyen hatással lesz ez hosszú távon az ország gazdasági stabilitására.
Forrás: https://www.theguardian.com/business/2025/nov/07/us-consumer-sentiment-shutdown





