Az Egyesült Államokban már 38 napja tartó szövetségi kormányzati leállás jelentős hatással van az ország légiközlekedésére és az űrkutatási tevékenységekre. Ennek következtében a Szövetségi Légügyi Hivatal (Federal Aviation Administration, FAA) csütörtökön ideiglenes vészhelyzeti rendeletet adott ki, amely megtiltja a kereskedelmi űrrakétaindításokat a légi forgalom „csúcsidőszakaiban”. Emellett az FAA fokozatosan csökkenti a belföldi járatok számát 40 olyan nagy forgalmú repülőtéren, amelyek jelentős hatással vannak az ország légiközlekedésére.
A kormányzati leállás és az FAA intézkedéseinek háttere
A jelenlegi helyzet oka, hogy a kongresszus még nem fogadta el az új szövetségi költségvetést, amelynek aláírására Donald Trump akkori elnök sem került sor. Ennek következtében a kormányzati szervek, köztük az FAA is, működése részben vagy teljesen leállt, miközben az alapvetően létfontosságú munkakörökben dolgozók – így a légiforgalmi irányítók is – fizetés nélkül folytatják munkájukat.
Az FAA igazgatója, Bryan Bedford által kiadott rendelet célja, hogy kezelje azokat a biztonsági kockázatokat és késéseket, amelyek a légiforgalmi irányítók létszámhiánya miatt jelentkeznek. A légiforgalmi irányítók ugyanis kulcsfontosságú szerepet töltenek be abban, hogy a repülőgépek és az űreszközök biztonságosan közlekedhessenek az ország légterében.
Légi és űrforgalom egy légtérben – kihívások és megoldások
A repülőgépek mellett az űreszközök is megosztják az amerikai nemzeti légteret. Az űrrakéták indítása és visszatérése szoros koordinációt igényel a légiforgalmi irányítókkal annak érdekében, hogy az adott időszakban biztosítsák a légtér tisztaságát és elkerüljék az ütközéseket.
Az FAA által kiadott rendelet ezért korlátozza:
- a kereskedelmi űrrakétaindításokat
- a kereskedelmi űreszköz-visszatéréseket
- a belföldi légi járatok számát bizonyos nagy forgalmú repülőtereken
Céljuk ezzel az volt, hogy biztosítsák mind a repülőgépek, mind pedig az űreszközök biztonságát, valamint fenntartsák a Nemzeti Légtér Rendszer (National Airspace System) hatékonyságát.
A légiforgalmi irányítás rendszere stressz alatt
Az FAA nyilatkozata szerint a jelenlegi helyzetben a légiforgalmi irányítás rendszere jelentős terhelés alatt áll. A folyamatos késések és kiszámíthatatlan személyzet-hiány miatt nőtt a fáradtság és ezzel együtt a biztonsági kockázatok is.
„A folyamatos késések és kiszámíthatatlan személyzet-hiányok miatt, amelyek fáradtsághoz vezetnek, tovább nő a kockázat. Az FAA aggódik amiatt, hogy a rendszer képes lesz-e fenntartani a jelenlegi műveleti volumeneket.” – áll az FAA közleményében.
Ezért szükségesnek tartotta további intézkedések bevezetését annak érdekében, hogy mérsékeljék ezeket a kockázatokat.
Új időkorlátok az űrrakétaindításokra és visszatérésekre
Az FAA rendelete értelmében hétfőtől kezdődően csak éjszakai időszakban engedélyezik a kereskedelmi űrrakétaindításokat és visszatéréseket. Ez azt jelenti, hogy kizárólag helyi idő szerint este 10 óra és reggel 6 óra között lehet ilyen műveleteket végrehajtani.
Ez az időszak azért lett kiválasztva, mert ekkor jellemzően alacsonyabb a légi forgalom intenzitása, így könnyebb biztosítani mindkét típusú jármű biztonságos közlekedését.
Belföldi járatok csökkentése – mely repülőtereket érinti?
Az FAA emellett elrendelte egy fokozatos folyamat megkezdését is, amely során csökkentik a belföldi járatok számát összesen 40 olyan repülőtéren, amelyek „nagy hatással” vannak az ország légiforgalmára. Ezek között megtalálhatók többek között:
- New York-i repülőterek (JFK, LaGuardia)
- Los Angeles Nemzetközi Repülőtér (LAX)
- Chicago O’Hare Nemzetközi Repülőtér (ORD)
- Atlanta Hartsfield-Jackson Nemzetközi Repülőtér (ATL)
Ezeken a helyeken várhatóan kevesebb járat fog indulni vagy érkezni, ami átmeneti fennakadásokat okozhat mind az utasoknak, mind pedig a légitársaságoknak.
Kitekintés: A leállás gazdasági hatásai
Bár kezdetben elsősorban a szövetségi alkalmazottakat érintette súlyosan a fizetés nélküli munkaidőszak, mára már szélesebb körben érzékelhetőek azok gazdasági következményei. A légiközlekedési korlátozások például:
- megnövelhetik az utazási időt
- késéseket okozhatnak
- növelhetik az üzemeltetési költségeket
- hatással lehetnek az áruszállításra is
Mindezek együttesen hozzájárulnak ahhoz, hogy a gazdasági aktivitás lassuljon bizonyos ágazatokban.
Összegzés
A szövetségi kormányzat hosszú ideje tartó leállása komoly kihívások elé állította az Egyesült Államok légiközlekedési rendszerét. Az FAA által bevezetett ideiglenes korlátozások – különösen az éjszakai időszakra szorított kereskedelmi űrrakétaindítások és visszatérések, valamint a belföldi járatok számának csökkentése – mind azt szolgálják, hogy fenntartsák a nemzeti légterek biztonságát és működőképességét.
A helyzet megoldása azonban csak akkor várható, ha mielőbb elfogadják és aláírják az új szövetségi költségvetést. Addig is minden érintett félnek alkalmazkodnia kell ezekhez az átmeneti intézkedésekhez.






