Az Egyesült Királyság kormánya egy vártnál nagyobb pénzügyi hiánnyal néz szembe, miközben készül a következő hónapban esedékes költségvetésre. A hivatalos előrejelző, az Office for Budget Responsibility (OBR) legfrissebb termelékenységi prognózisa ugyanis jelentős lefelé módosítást tartalmaz, ami akár 20 milliárd fontos lyukat is eredményezhet a közpénzekben.
A termelékenység visszaesése és annak hatása a költségvetésre
A termelékenység – vagyis az egy munkaórára jutó gazdasági kibocsátás mértéke – kulcsfontosságú mutató a hosszú távú gazdasági növekedés szempontjából. Az OBR korábban arra számított, hogy a termelékenység részlegesen vissza fog térni a növekedési pályára, azonban ez a várakozás nem teljesült.
A legfrissebb előrejelzés szerint az OBR 0,3 százalékponttal csökkentette a termelékenységi növekedés várható ütemét. Ez az érték közelebb áll az Angol Bank (Bank of England) prognózisához, amely már korábban is óvatosabb volt. Ez a módosítás jelentős hatással van arra, hogy mennyi bevételt kell összegyűjtenie a kormánynak az adók és kiadások egyensúlyának fenntartásához.
A 20 milliárd fontos lyuk – mit jelent ez a gyakorlatban?
Az Institute for Fiscal Studies (IFS) elemzése szerint minden 0,1 százalékpontos csökkenés a termelékenységi előrejelzésben körülbelül 7 milliárd fonttal növeli az állami hitelfelvétel szükségességét 2029-30-ban. Így a 0,3 százalékpontos csökkenés akár 21 milliárd fonttal is megnövelheti a költségvetési hiányt.
Ezzel szemben korábban csak 10-14 milliárd fontos hiányra számítottak, így az új előrejelzés jelentősen megdobja az elvárt finanszírozási szükségletet. Ez azt jelenti, hogy az államháztartás egy komolyabb lyukkal néz szembe, amelyet vagy adóemelésekkel, kiadáscsökkentésekkel vagy megnövelt hitelfelvétellel kell majd betömni.
Rachel Reeves és a költségvetési szabályok
Rachel Reeves, az Egyesült Királyság pénzügyminisztere megerősítette, hogy mind az adóemelések, mind pedig a kiadáscsökkentések szóba jöhetnek a következő hónapban bemutatandó költségvetésben. Két fő szabályt jelölt meg, amelyeket „nem lehet alkudozni”:
- Nem lehet hitelből finanszírozni a napi működési kiadásokat a parlamenti ciklus végére;
- A kormány adósságállományának arányát csökkenteni kell a nemzeti jövedelemhez képest ugyanebben az időszakban.
Ezek az irányelvek komoly nyomást helyeznek arra, hogy megtalálják az egyensúlyt az államháztartás fenntarthatósága és a gazdasági növekedés ösztönzése között.
A háttér és további tényezők
A pénzügyminiszter hétfőn Szaúd-Arábiai üzleti vezetők előtt elismerte, hogy az OBR valószínűleg lefelé módosítja majd a termelékenységi adatokat. Kiemelte, hogy ez az érték „nagyon gyenge” volt a pénzügyi válság és a Brexit óta.
Bár az OBR részletes magyarázatot fog adni döntéséről, néhány miniszter már most megjegyezte, hogy ha ezt korábban tették volna meg nyilvánossá, akkor talán más döntések születtek volna még nyáron, amikor megtörtént az éves Kiadási Felülvizsgálat (Spending Review).
Eközben más tényezők is befolyásolják majd a költségvetést: például csökkentek az államadósság után fizetendő kamatok mértékei, ami valamelyest enyhítheti a pénzügyi nyomást. Ugyanakkor további kihívások is vannak – például jóléti kiadásokkal kapcsolatos visszafordítások és egy nagyobb pénzügyi tartalék újjáépítésének igénye –, amelyek miatt erőteljesebb adóemelésekre lehet számítani.
Előretekintés: mire számíthatunk?
A jelenlegi helyzet alapján valószínűsíthető, hogy jelentős változtatások lesznek az adórendszerben. A sajtóértesülések szerint akár olyan lépések is szóba kerülhetnek, amelyek megszeghetik bizonyos választási ígéreteket – például változtatások jöhetnek az személyi jövedelemadó rendszerében.
A Treasury hamarosan tájékoztatja majd az OBR-t első tervezett költségvetési intézkedéseiről, amelyek alapján véglegesítik majd a november 26-án megjelenő hivatalos előrejelzést és magát a költségvetést is.
Összegzés
Az Egyesült Királyság kormánya komoly pénzügyi kihívásokkal néz szembe, mivel egy vártnál nagyobb lyuk keletkezett a közpénzekben a termelékenységi mutatók gyengébb alakulása miatt. Ez akár 20 milliárd font pluszkiadást vagy bevételkiesést jelenthet, amelyet vagy adóemelésekkel vagy kiadáscsökkentésekkel kell majd kezelni.
A pénzügyminiszter által kijelölt „nem alkuköteles” szabályok tovább szigorítják ezt a helyzetet, miközben számos más tényező is befolyásolja majd a végső döntéseket. A következő hetekben derül ki pontosan, milyen irányba mozdul el az Egyesült Királyság gazdasági politikája és hogyan próbálják meg kezelni ezt az újonnan felmerült kihívást.