El tudod képzelni, hogy több mint másfél évszázaddal ezelőtt, amikor még se mobiltelefon, se internet nem létezett, két város sakkozói úgy játszottak egymással, hogy közben több mint 60 kilométer választotta el őket? Ez nem valami sci-fi történet, hanem az amerikai történelem egyik legizgalmasabb technológiai és sporteseménye: az első távírós sakkmeccs 1844-ben Washington és Baltimore között.
A távíró és a sakk találkozása – egy véletlen kezdet
1844. november 18-án a Washington Chess Club kihívta baltimore-i ellenfeleit egy különleges mérkőzésre. A csapatok három-három tagból álltak, és november 26-án délután négykor kezdődött az első játszma. Ami azonban igazán különlegessé tette ezt a partit, hogy a játékosok fizikailag nem ültek egy asztalnál – hanem elektromos távíróvonalon keresztül kommunikáltak egymással.
A Baltimore–Washington távíróvonal volt az Egyesült Államok első ilyen vonala, amelyet Samuel Morse és csapata indított el még az év májusában az ikonikus „What hath God wrought” („Mit művelt Isten”) üzenettel. Ez a vonal tette lehetővé, hogy a játékosok valós időben küldjék egymásnak lépéseiket – egy olyan korban, amikor még leveleket is napokig tartott kézbesíteni.
Hogyan működött ez az egész?
A távíró egyszerű szerkezetből állt: egy akkumulátor, egy kapcsoló és egy mágnes alkotta az alapot. Az operátorok egy kulcs segítségével megszakították az áramkört rövid és hosszú jelekkel (a később Morse-kód néven ismert rendszerrel), amelyek a vonal másik végén papírra kerültek pontok és vonalak formájában. Ezeket aztán egy másik operátor olvasta le és értelmezte.
Az első játszmák során Alfred Vail, Morse egyik munkatársa, részletesen dokumentálta az üzeneteket – így ma már pontosan tudjuk, hogyan zajlottak ezek a mérkőzések. A lépések helyett nem bonyolult sakknotációt használtak, hanem egyszerűen megszámozták a tábla minden mezőjét (64 mező), így például egy gyaloglépést „11-ről 27-re” küldtek át.
Nem csak játék – politikai eszköz is volt
Morse nemcsak azért lelkesedett a távírós sakkért, mert szórakoztató volt. Tudta, hogy ez remek lehetőség arra, hogy felhívja a kongresszus figyelmét a távíró fontosságára és finanszírozására. Egy levélben például így érvelt:
„A távíró segítségével kongresszusi híreket, elnökválasztási eredményeket vagy éppen körözött bűnözők hollétét lehet gyorsan továbbítani. És ha már unjátok a dámajátékot, próbáljátok ki inkább a sakkot!”
Ez persze nem volt csak marketingfogás: valóban több játszma is lezajlott az első mérkőzés után napokon át. Bár az akkori sajtóban nem kapott hatalmas figyelmet, később ez lett az egyik legismertebb példa arra, hogyan lehet használni az új technológiát szórakozásra és kommunikációra egyszerre.
A vallási aggályok és a játék vége
Érdekes módon azonban nem mindenki lelkesedett ennyire. Egyes vallási csoportok kritizálták ezt az új szórakozást – talán túl világinak vagy időpocsékolónak tartották. Egy levél szerint Rogers aggódott is emiatt:
„Hallom több helyről is, hogy rossz fényt vetünk magunkra ezzel a játékkal… ha folytatjuk, többet ártunk vele, mint amennyi hasznot hozhat.”
Így aztán december közepén abbahagyták a távírós sakkozást ezen a vonalon – de maga az ötlet nem veszett el nyomtalanul.
A távírós sakk öröksége – innen indult minden
Bár ez volt az első ilyen mérkőzés Amerikában, hamarosan Angliában is megjelentek hasonló játékok. Az idők során aztán megjelentek rádión keresztüli partik, telefonos összeköttetésen játszott meccsek, majd műholdas kapcsolatokon átívelő összecsapások is.
És persze ma már online platformokon zajlik a legtöbb távolléti sakkparti: olyan oldalak mint a chess.com napi több millió játékot bonyolítanak le világszerte. A technológia fejlődése pedig tovább vitte ezt az örökséget egészen odáig, hogy idén már e-sportként is versenyeznek vele – Magnus Carlsen például megnyerte az első Chess Esports World Cupot Rijádban.
Milyen tanulságokat vonhatunk le?
Azt hiszem, ez az egész történet remekül mutatja meg azt az emberi kíváncsiságot és találékonyságot, ami mindig is hajtotta a technológiai újításokat. A sakkozók nemcsak elfogadták az új eszközt – hanem ki is használták annak lehetőségeit arra, hogy kapcsolatban maradjanak egymással akkor is, ha fizikailag messze vannak.
Sőt: ez az első lépés volt abban az irányban is, hogy ma már bárhol és bármikor játszhassunk egymással anélkül, hogy ugyanabban a szobában lennénk. És ha belegondolsz: mindez egy egyszerű elektromos jelváltásból indult ki – ami ma már szinte elképzelhetetlenül lassúnak tűnik.
Zárszóként
Szóval legközelebb, amikor online játszol egy barátoddal vagy akár egy idegennel valahol messze földön, jusson eszedbe: több mint másfél évszázaddal ezelőtt már voltak olyanok, akik ugyanígy élvezték ezt az élményt – csak éppen jóval lassabb eszközökön keresztül. A technológia fejlődése pedig mindig képes új kapukat nyitni előttünk – akár egy egyszerű sakktábla segítségével is.





