Az elveszett Halo MMO: Sandy Petersen és az Ensemble Studios bezárásának története

nov 2, 2025 | Tech

Sandy Petersen, a legendás Doom szinttervezője, nemrégiben az X-en (korábban Twitter) osztotta meg gondolatait az Ensemble Studios bezárásáról, ahol a 2000-es években dolgozott. A történet középpontjában egy hatalmas, soha meg nem valósult Halo MMO áll, amelyet a stúdió fejlesztett, de végül a Microsoft Xbox részlegének vezetője, Don Mattrick döntése miatt töröltek.

A Titan projekt – egy grandiózus MMO a Halo univerzumban

Petersen elmondása szerint 2008-ban kezdődött az Ensemble Studios egyik legambiciózusabb projektje, amelyet Titan kódnéven ismertek. Ez a játék egy olyan időszakban játszódott volna, amely több tízezer évvel megelőzte a Halók aktiválását és az intelligens élet galaxis szintű pusztulását.

Sandy Petersen

A Titan várható bevételei és a fejlesztés megszakítása

Petersen szerint a játék minimális becsült bevétele elérhette volna az 1,1 milliárd dollárt, ami óriási összeg egyetlen videojáték esetében. Összehasonlításképpen: 2021-ben a Halo franchise összesített eladása elérte a 81 millió példányt, ami körülbelül 5 milliárd dolláros bevételt jelenthetett 20 év alatt.

Bár Petersen megjegyzése szerint a fejlesztés 2008-ban indult, korábbi beszámolók szerint a projekt már 2004-ben elkezdődött és 2007 közepén szűnt meg – nagyjából abban az időben, amikor Don Mattrick átvette az Xbox vezetését.

A Titan világának részletei: Forerunnerek és Covenant újragondolva

A játékban az Alliance és Horde frakciók helyett az emberhez hasonló Forerunnerek és a Covenant szerepeltek volna. A kiszivárgott művészeti anyagok egy része illeszkedik a fő Halo sorozat stílusához, míg más elemek inkább tudományos-fantasztikus hangulatot árasztanak – ez összhangban áll Petersen leírásával.

Felmerült az is, hogy a Titan valamilyen időutazási elemet tartalmazhatott volna, vagy legalábbis követhette volna a távoli múlt vagy jövő esztétikáját, hasonlóan például a Star Wars: Knights of the Old Republic játékhoz. Egy 2008-as interjúban Dave Pottinger, az Ensemble korábbi technológiai igazgatója azt mondta: „a Covenant még nem volt teljesen Covenant” ebben a játékban – ami megerősítheti Petersen elképzelését egy ősi konfliktusról.

Don Mattrick döntése és az Ensemble Studios bezárása

Petersen éles kritikával illette Don Mattricket, aki szerinte azért záratta be az Ensemble-t, mert így elkerülhette egy hároméves bónusz kifizetését. „A Titan befejezése három és fél év lett volna – ez pedig túl hosszú idő volt Mattrick számára,” magyarázta Petersen. „Ezért mindenkit kirúgott az Ensemble-ból, hogy ne kelljen fizetnie egy drága stúdiónak.”

A stúdió soha nem adott el kevesebb mint hárommillió példányt bármelyik játékából, így bezárásuk üzletileg sem tűnt indokoltnak. Petersen úgy véli, hogy Mattrick nem tett igazságot sem a Microsoft részvényeseivel, sem pedig a rajongókkal.

A hosszú távú következmények és Xbox rajongói visszhangja

Az Ensemble bezárása nemcsak rövid távon volt káros döntés Xbox szempontból; mind Petersen, mind Pottinger kiemelte, hogy a stúdió játékai mindig sikeresek voltak kereskedelmileg. Pottinger 2008-ban így fogalmazott: „A Microsoftnak megvan a saját terve. Mi már nem vagyunk benne úgy, mint régen. Ők azt választják, ami profitábilisabb.”

Mattrick Xbox vezetői időszaka nem maradt jó emlékezetű a rajongók körében. Az ő irányítása alatt történt többek között a Kinect befektetés és az Xbox kezelőfelületének átalakítása is – ezek sokszor inkább hátráltatták az Xbox hagyományos közönségét.

Ez csúcsosodott ki az Xbox One megjelenésénél, amelyet eredetileg mindig online kapcsolatra épülő médiaközpontként reklámoztak – ez pedig hosszú évekre hátrányba sodorta az Xboxot Sony konzoljával szemben.

Összegzés

Sandy Petersen története rávilágít arra, hogy milyen mélyreható hatással lehet egyetlen vezetői döntés egy egész stúdióra és egy potenciálisan forradalmi videojátékra. Az elveszett Titan MMO nemcsak egy elveszett lehetőségként maradt meg a videojáték-történelemben, hanem példaként szolgál arra is, hogyan ütközhetnek össze rövid távú pénzügyi érdekek és hosszú távú kreatív víziók.

Kövess minket további érdekességekért és exkluzív információkért!

Forrás: https://www.pcgamer.com/gaming-industry/doom-designer-sandy-petersen-alleges-former-xbox-boss-don-mattrick-killed-ensemble-studios-and-its-halo-mmo-to-protect-his-personal-stock-bonus-don-started-as-an-ea-hatchet-man-so-what-would-you-expect/

Jamtara: India digitális csalásainak színtere és társadalmi drámája

Jamtara, egy elsőre átlagosnak tűnő kisváros az indiai Jharkhand állam keleti részén, valójában egy különleges jelenség központja. Bár a környező járásokhoz hasonlóan egyszerű falvakból áll, a településen feltűnően nagyméretű és rendkívüli pompával bíró házak...

Universal Platform AccessRay – Minden eszközödön elérhető megoldás

AccessRay egy univerzális platform, amely lehetővé teszi, hogy bármilyen eszközön zökkenőmentesen hozzáférj a kedvenc tartalmaidhoz és alkalmazásaidhoz. Legyen szó Windowsról, Macről, Linuxról, játékkonzolokról, okostévékről, mobiltelefonokról vagy akár autós...

Digitális Luddizmus: A Z Generáció Visszatérése a Régi Technológiákhoz

Nemrég egy New York-i kávézóban figyeltem fel egy érdekes beszélgetésre két fiatal nő között. Az egyik megkérdezte a másiktól: „Milyen telefonod van?” A válasz meglepő volt: „Jelly Star.” Ez a párbeszéd rövid volt, de a telefonról úgy beszéltek, mintha csak egy menő...

Shiitake gombák, mint élő memrisztorok: környezetbarát számítástechnika a jövőből

A shiitake gombák talán inkább a konyhában, a wokban készült ételekben ismertek, de most egy egészen új szerepben tűnnek fel: élő processzorként, amelyek képesek adatokat tárolni és visszahívni, hasonlóan egy félvezető chiphez – mindezt szinte nulla környezeti...

75% amerikai tudós fontolgatja az elvándorlást – részletes elemzés

A Nature magazin nemrégiben végzett egy átfogó felmérést, amelyben több mint 1600 amerikai tudós vett részt. Az eredmények meglepőek: a válaszadók 75%-a komolyan fontolgatja, hogy elhagyja az Egyesült Államokat. Ez a tendencia jelentős hatással lehet a tudományos...

Polgári tudomány a bálnakutatásban: pontos adatok profi kutatók szintjén

Olvasási idő: 3 perc A bálnák kutatása mindig is kihívást jelentett a tengeri tudósok számára, hiszen ezek az óriási tengeri emlősök nagy részét az időnek a víz alatt töltik, és hatalmas távolságokat tesznek meg. Egy új, úttörő tanulmány azonban bebizonyította, hogy a...

Jamtara: India digitális csalásainak színtere és társadalmi drámája

Jamtara, egy elsőre átlagosnak tűnő kisváros az indiai Jharkhand állam keleti részén, valójában egy különleges jelenség központja. Bár a környező járásokhoz hasonlóan egyszerű falvakból áll, a településen feltűnően nagyméretű és rendkívüli pompával bíró házak...

Tokenizált arany: Az új digitális befektetési lehetőség a blokkláncon

Az arany árfolyamának idei rekordemelkedése egyre nagyobb érdeklődést váltott ki a tokenizált arany iránt, hiszen a befektetők új utakat keresnek, hogy részt vehessenek az úgynevezett „debasement trade”-ben, vagyis az infláció elleni védekezésben – ezúttal azonban a...

JP Morgan figyelmeztetése az Epsteinhez köthető több mint 1 milliárd dolláros tranzakciókról

JP Morgan, az Egyesült Államok legnagyobb bankja, 2019-ben egy szokatlan tevékenységről szóló jelentést (Suspicious Activity Report, SAR) nyújtott be az amerikai kormányzatnak, amely több mint egymilliárd dollárnyi tranzakciót érintett, és amelyek összefüggésbe...

Ételfüggőség: Prevalencia, Diagnózis és Kezelési Lehetőségek – Átfogó Szemle

Az ételfüggőség egyre inkább a tudományos és klinikai kutatások középpontjába kerül, mivel számos tanulmány igazolja, hogy az étkezési viselkedés bizonyos formái hasonló neurobiológiai és pszichológiai mechanizmusokat mutatnak, mint más függőségek. Ebben a cikkben...

Nemzetközi kutatóintézetek és egyetemek a fenntartható fejlődési célok és nagy adatok területén

A fenntartható fejlődési célok (SDG-k) elérése napjaink egyik legfontosabb globális kihívása. Az ehhez szükséges komplex problémák megoldásában kulcsszerepet játszanak a nagy adatok elemzésére szakosodott kutatóintézetek és egyetemek világszerte. Ebben a cikkben...