Sandy Petersen, a legendás Doom szinttervezője, nemrégiben az X-en (korábban Twitter) osztotta meg gondolatait az Ensemble Studios bezárásáról, ahol a 2000-es években dolgozott. A történet középpontjában egy hatalmas, soha meg nem valósult Halo MMO áll, amelyet a stúdió fejlesztett, de végül a Microsoft Xbox részlegének vezetője, Don Mattrick döntése miatt töröltek.
A Titan projekt – egy grandiózus MMO a Halo univerzumban
Petersen elmondása szerint 2008-ban kezdődött az Ensemble Studios egyik legambiciózusabb projektje, amelyet Titan kódnéven ismertek. Ez a játék egy olyan időszakban játszódott volna, amely több tízezer évvel megelőzte a Halók aktiválását és az intelligens élet galaxis szintű pusztulását.
Sandy Petersen
A Titan várható bevételei és a fejlesztés megszakítása
Petersen szerint a játék minimális becsült bevétele elérhette volna az 1,1 milliárd dollárt, ami óriási összeg egyetlen videojáték esetében. Összehasonlításképpen: 2021-ben a Halo franchise összesített eladása elérte a 81 millió példányt, ami körülbelül 5 milliárd dolláros bevételt jelenthetett 20 év alatt.
Bár Petersen megjegyzése szerint a fejlesztés 2008-ban indult, korábbi beszámolók szerint a projekt már 2004-ben elkezdődött és 2007 közepén szűnt meg – nagyjából abban az időben, amikor Don Mattrick átvette az Xbox vezetését.
A Titan világának részletei: Forerunnerek és Covenant újragondolva
A játékban az Alliance és Horde frakciók helyett az emberhez hasonló Forerunnerek és a Covenant szerepeltek volna. A kiszivárgott művészeti anyagok egy része illeszkedik a fő Halo sorozat stílusához, míg más elemek inkább tudományos-fantasztikus hangulatot árasztanak – ez összhangban áll Petersen leírásával.
Felmerült az is, hogy a Titan valamilyen időutazási elemet tartalmazhatott volna, vagy legalábbis követhette volna a távoli múlt vagy jövő esztétikáját, hasonlóan például a Star Wars: Knights of the Old Republic játékhoz. Egy 2008-as interjúban Dave Pottinger, az Ensemble korábbi technológiai igazgatója azt mondta: „a Covenant még nem volt teljesen Covenant” ebben a játékban – ami megerősítheti Petersen elképzelését egy ősi konfliktusról.
Don Mattrick döntése és az Ensemble Studios bezárása
Petersen éles kritikával illette Don Mattricket, aki szerinte azért záratta be az Ensemble-t, mert így elkerülhette egy hároméves bónusz kifizetését. „A Titan befejezése három és fél év lett volna – ez pedig túl hosszú idő volt Mattrick számára,” magyarázta Petersen. „Ezért mindenkit kirúgott az Ensemble-ból, hogy ne kelljen fizetnie egy drága stúdiónak.”
A stúdió soha nem adott el kevesebb mint hárommillió példányt bármelyik játékából, így bezárásuk üzletileg sem tűnt indokoltnak. Petersen úgy véli, hogy Mattrick nem tett igazságot sem a Microsoft részvényeseivel, sem pedig a rajongókkal.
A hosszú távú következmények és Xbox rajongói visszhangja
Az Ensemble bezárása nemcsak rövid távon volt káros döntés Xbox szempontból; mind Petersen, mind Pottinger kiemelte, hogy a stúdió játékai mindig sikeresek voltak kereskedelmileg. Pottinger 2008-ban így fogalmazott: „A Microsoftnak megvan a saját terve. Mi már nem vagyunk benne úgy, mint régen. Ők azt választják, ami profitábilisabb.”
Mattrick Xbox vezetői időszaka nem maradt jó emlékezetű a rajongók körében. Az ő irányítása alatt történt többek között a Kinect befektetés és az Xbox kezelőfelületének átalakítása is – ezek sokszor inkább hátráltatták az Xbox hagyományos közönségét.
Ez csúcsosodott ki az Xbox One megjelenésénél, amelyet eredetileg mindig online kapcsolatra épülő médiaközpontként reklámoztak – ez pedig hosszú évekre hátrányba sodorta az Xboxot Sony konzoljával szemben.
Összegzés
Sandy Petersen története rávilágít arra, hogy milyen mélyreható hatással lehet egyetlen vezetői döntés egy egész stúdióra és egy potenciálisan forradalmi videojátékra. Az elveszett Titan MMO nemcsak egy elveszett lehetőségként maradt meg a videojáték-történelemben, hanem példaként szolgál arra is, hogyan ütközhetnek össze rövid távú pénzügyi érdekek és hosszú távú kreatív víziók.
Kövess minket további érdekességekért és exkluzív információkért!