2023-ban tragikus esemény történt, amikor az OceanGate Titan nevű mélytengeri jármű implodált, és a baleset részleteit most a US National Transportation Safety Board (NTSB) végleges jelentése tárta fel. A jelentés, amelyet a YouTube-on Scott Manley is megosztott, részletesen bemutatja a baleset körülményeit, valamint az implózió során keletkezett károkat, különös tekintettel a jármű fedélzetén található számítástechnikai eszközökre.
A tragédia és a meglepő felfedezés: a SanDisk memóriakártya
A baleset helyszínén korábban váratlanul épségben találtak egy $62 értékű SanDisk memóriakártyát, ami elsőre ellentmondásosnak tűnt egy ilyen súlyos szerkezeti kárral járó implózió után. Azonban a NTSB végleges jelentésének 60-as számú dokumentuma (PDF) rávilágít arra, hogy a számítógépes berendezések többsége sokkal súlyosabb károkat szenvedett el.
A fedélzeti számítógépek állapota az implózió után
A Titan fedélzetén három darab Nuvo-5000LP sorozatú, ventilátor nélküli PC működött, amelyek a jármű küldetésének számítógépes irányításáért feleltek. Ezek az eszközök rögzítették a hajó teljesítményét, valamint akusztikus burkolatfigyelést és egyéb diagnosztikai adatokat szolgáltattak.
A jelentés szerint azonban ezekből a számítógépekből szinte semmi sem maradt felismerhető formában. Egy „nagy elektronikai és fém tömegként” írják le őket, amely valójában egy összenyomott fém, műanyag és elektronikai komponensek keveréke. Az alábbi képen jól látható néhány megmaradt vörös fémlemez és hűtőbordák maradványa a Nuvo PC házból.

A jelentés szerint ez az összetömörült elektronikai anyag és annak tartószerkezete körülbelül 45 kilogrammot (100 fontot) nyomott – ez volt korábban a három Nuvo-5000LP PC együttes tömege.
Kisebb elektronikai tömeg és emberi maradványok vizsgálata
A negyedik oldalon található további kisebb összenyomott elektronikai tömegről is beszámol a dokumentum. Bár ezen a tömegen némi szövet vagy szőnyegdarab is látható, a vizsgálatok során megerősítették, hogy „sehol sem voltak külső emberi maradványok láthatók” ezen az anyagon.
Elektronikai maradványok vizsgálata CT-vizsgálattal
A két nagyobb elektronikai tömeg rendkívül összetömörült és összegabalyodott állapota miatt az NTSB szakértői úgy döntöttek, hogy első lépésként számítógépes tomográfiás (CT) vizsgálatot végeznek. Ennek célja volt, hogy ha sikerülne feltérképezni a memóriakomponenseket, akkor egy olyan útvonalat találjanak, amely lehetővé teszi azok kinyerését speciális eszközökkel.
Az elsődleges cél azonban továbbra is az volt, hogy megértsék, miként történt az implózió ilyen hatalmas nyomás alatt. A CT-vizsgálatok során keresték az úgynevezett „túlélő teret”, vagyis olyan üres részeket, ahol esetleg egy SSD nyomtatott áramköri lapja (PCB) sértetlenül megmaradhatott volna.
Sajnos azonban a harmadik fél által végzett CT-vizsgálat 320 kilovoltos (kV) berendezése nem tudta kellően áthatolni az anyagon ahhoz, hogy ilyen túlélő üregeket találjon vagy memóriakomponenseket azonosítson. Az erősebb CT-k használatát pedig elvetették annak veszélye miatt, hogy ezek károsíthatnák az esetleg még meglévő adatokat.
Adatmentési kísérletek és eredmények
Végül a nagy elektronikai tömeget átadták az Amerikai Alkohol-, Dohány-, Lőfegyver- és Robbanószer Ügynökség (ATF) Tűzvizsgáló Laboratóriumának (Fire Research Laboratory – FRL). Itt sikerült kinyerni két nyomtatott áramköri lapot, amelyek vélhetően két darab 2,5 hüvelykes SSD-ből származtak.

Az adatmentési próbálkozások azonban sikertelenek voltak. A jelentés szerint mindkét PCB három tengely mentén deformálódott, ráadásul mindegyikről hiányoztak három BGA típusú nem illékony memóriachipek (NVM). A megmaradt flash memóriachipeken repedések és torzulások láthatók voltak.
Egyéb kisebb elektronikai tömegek vizsgálata sem hozott eredményt: sem Box One-ban, sem Box Two-ban nem találtak használható adattároló komponenseket.
Összegzés
Az OceanGate Titan mélytengeri jármű 2023-as implóziója során keletkezett károk rendkívül súlyosak voltak mind szerkezeti, mind elektronikai szempontból. Az NTSB végleges jelentése részletesen bemutatja a baleset körülményeit és azt is, hogy milyen nehézségekbe ütköztek az adatok visszanyerése során. Bár egy memóriakártya épségben került elő korábban, a fő számítógépes rendszerek teljesen megsemmisültek vagy annyira megsérültek, hogy adatmentésük lehetetlennek bizonyult.
Ezek az eredmények fontos tanulságokkal szolgálnak a mélytengeri kutató járművek biztonsági tervezése és adatvédelme terén is.