Az SUV-k egészségügyi és környezeti hatásai – Parkolási politika és adózás a változásért

nov 6, 2025 | Tudomány

Szerzők: Anthony A Laverty (Imperial College London), James Nix (Transport and Environment, Brüsszel), Cleo Kennington (St George’s Hospital, London), Anna Goodman (London School of Hygiene and Tropical Medicine)

Bevezetés: Az SUV-k térnyerése és jelentősége

A sportterepjárók (SUV-k) olyan személygépkocsik, amelyek magasabb hasmagassággal, szélesebb és nehezebb kivitelben készülnek, mint a hagyományos autók. Eredetileg terepjárásra fejlesztették őket, azonban mára globálisan az új autóeladások mintegy felét teszik ki, szemben a 2010-es 15%-kal.

Az Egyesült Királyságban 2024-ben az új autók 63%-a SUV volt, míg 2010-ben ez az arány csupán 12% volt. Ez a növekedés része egy szélesebb jelenségnek, amit „carspreading”-nek neveznek: az autók mérete folyamatosan növekszik, ami komoly egészségügyi és környezeti kockázatokat hordoz magában.

Az SUV-k veszélyei a gyalogosokra és kerékpárosokra

A nagyobb méretű járművek ütközés esetén súlyosabb sérüléseket okoznak. Egy átfogó szisztematikus áttekintés szerint az SUV vagy hasonló méretű autó által elütött felnőtt gyalogos vagy kerékpáros halálozási esélye 44%-kal magasabb, mint egy standard autónál. Gyermekek esetében ez az arány akár 82% is lehet.

Az SUV-k magasabb és szögletesebb motorházteteje miatt a sérülések súlyosabbak: míg egy normál autónál a gyalogost általában térd magasságban éri az ütközés, az SUV-k esetében gyakrabban éri őket medencénél vagy fejmagasságban, ami nagyobb eséllyel vezet halálos kimenetelű sérülésekhez.

Továbbá az SUV-k vezetőinek látótere korlátozottabb: például egy Land Rover Defender átlagos vezetője nem lát egy közvetlenül előtte álló négyéves gyermeket. Ez tovább növeli a balesetek kockázatát.

A járműméretek növekedése és annak következményei

A motorháztetők magassága Európában évente átlagosan 0,5 cm-rel nőtt 2010 óta, 77 cm-ről 84 cm-re emelkedve 2024-re. Ugyanilyen mértékben nőtt az autók szélessége is. Ez azt jelenti, hogy minden évben egyre nagyobb és veszélyesebb formájú járművek jelennek meg az utakon.

Ezek a nagyobb járművek csökkentik a kerékpárosok számára rendelkezésre álló biztonságos helyet, így akadályozzák az aktív közlekedési módok terjedését, amelyek jelentős közegészségügyi előnyökkel járnának.

Környezeti hatások: kibocsátás és légszennyezés

Az SUV-k nemcsak egészségügyi kockázatot jelentenek közlekedési balesetek esetén, hanem jelentős környezeti terhelést is okoznak. Az új autók mintegy 80%-a fosszilis üzemanyagot használ részben vagy teljes egészében, míg csak 20% teljesen elektromos.

Például a Volkswagen T-Roc SUV CO2-kibocsátása 11%-kal magasabb, mint az ugyanazon alapokra épülő VW Golfé. A nagyobb járművek több nyersanyagot igényelnek gyártásuk során, ami tovább növeli az ökológiai lábnyomot.

Ezen túlmenően az SUV-k súlya miatt megnő a gumiabroncs- és útburkolat kopásából eredő részecskekibocsátás is. Európai városokban már a nem kipufogógáz eredetű légszennyezés – például gumiabroncs- és fékpor – dominálja a finomrészecske-szennyezést, amely súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet.

A trend megfordítása: szabályozási lehetőségek

A helyi, nemzeti és nemzetközi szinten is szükség van intézkedésekre az SUV-eladások visszaszorítására és városi jelenlétük csökkentésére. Több város már bevezette vagy tervezi bevezetni a súly vagy méret szerinti parkolási díjakat:

  • Cardiff: magasabb parkolási díjak bevezetése
  • Párizs: jelentős csökkenés az utcán parkoló SUV-k számában
  • Bordeaux, Grenoble, Lyon: parkolási díjak differenciálása járműsúly alapján
  • Német városok (Aachen, Köln, Koblenz, Tübingen): díjszabás súly vagy méret szerint

Az Egyesült Királyságban jelenleg Európában az egyik legalacsonyabb adóterhelés vonatkozik a nagyobb autókra. Például egy BMW X5 beszerzési adója az Egyesült Királyságban mindössze £3200, míg Franciaországban £66 000 – ennek megfelelően az Egyesült Királyságban négyszer annyi nagy SUV-t adnak el.

Javaslatok további szabályozásokra és tudatosság növelésére

Németországban és Olaszországban már szerepelnek az autók regisztrációs okmányain a jármű szélessége és hossza, de sok más európai országban ez még hiányzik. Az ilyen dimenziós adatok feltüntetése segíthet a döntéshozóknak hatékonyabb adó- és parkolási reformokat kidolgozni.

Ezen felül hasznos lenne motorháztető magasságának feltüntetése is, mivel ez közvetlenül befolyásolja a balesetek súlyosságát.

Biztonsági értékelések és gyermekvédelmi tesztek

A jól ismert európai biztonsági értékelő programok (pl. Euro NCAP) független minősítést adnak a járművek ütközésmegelőző és -csökkentő képességeiről. Ezekbe érdemes lenne beépíteni egy „gyermeklátási tesztet”, amely ösztönözné az alacsonyabb motorháztetők tervezését.

Közegészségügyi szakemberek szerepe

A közegészségügyi szakemberek fontos véleményformáló szereplők lehetnek abban, hogy társadalmi támogatást nyerjenek a parkolási díjak és gépjárműadó reformjaihoz. Ezekkel a lépésekkel mérsékelhető lenne az SUV-k által okozott egészségügyi kockázat és környezeti terhelés.

Összegzés

Az SUV-k térnyerése komoly kihívást jelent mind az egészségvédelem, mind a környezetvédelem területén. A nagyobb méretből fakadó baleseti kockázatok mellett ezek a járművek hozzájárulnak a légszennyezéshez és fokozzák az üvegházhatású gázok kibocsátását is. Szabályozási eszközök – mint például súly- vagy méret alapú parkolási díjak és adórendszerek – bevezetése elengedhetetlen ahhoz, hogy visszaszorítsuk ezeknek a járműveknek az arányát.

A döntéshozóknak érdemes figyelembe venniük a járműdimenziók feltüntetését hivatalos dokumentumokon, valamint támogatniuk kell olyan biztonsági teszteket is, amelyek elősegítik gyermekek védelmét. Végül pedig fontos szerepe van annak is, hogy egészségügyi szakemberek aktívan részt vegyenek ezen kérdések társadalmi kommunikációjában.

Forrás: https://www.bmj.com/content/391/bmj.r2162

Deadline Hírlevél: Maradj Naprakész a Legfrissebb Hírekkel

Deadline hírlevél – ez az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy mindig első kézből értesülj a legfontosabb és legfrissebb hírekről. Ha szeretnéd, hogy az e-mail fiókod ne csak üres levelekkel legyen tele, hanem hasznos, releváns és időben érkező információkkal, akkor...

Vibe Coding: Az Év Szava és a Szoftverfejlesztés Új Korszaka

A "vibe coding" kifejezés egyre népszerűbbé válik a szoftverfejlesztők körében, és nem véletlenül választotta a Collins szótára az év szavának. Ez a fogalom egy új trendet tükröz, amelyben a programozók mesterséges intelligenciát (AI) használnak fel feladataik...

Rekordmértékű elbocsátások az Egyesült Államokban 2024 októberében

2024 októbere az elmúlt több mint két évtized legrosszabb hónapja volt az Egyesült Államokban a munkahelyi elbocsátások tekintetében. A globális outplacement cég, a Challenger, Gray & Christmas legfrissebb jelentése szerint a vállalatok jelentős...

Amazon beperelte a Perplexity AI-t a vásárlást automatizáló böngészőfunkció miatt

Az Amazon jogi lépéseket tett egy feltörekvő mesterséges intelligencia startup ellen, amelynek böngészőjében található új funkció automatizálja a vásárlási folyamatokat. A per kiemeli az egyre élesebb vitát az AI-alapú asszisztensek és az online kereskedelem...

Meta és a pornó: 359 milliós per az AI-képzéshez használt torrentek miatt

Két felnőtt szórakoztatóipari vállalat nemrégiben komoly vádakkal illette a Meta-t, azzal vádolva a céget, hogy illegálisan töltött le és osztott meg torrenteken keresztül közel 2,400 pornóvideót, melyeket mesterséges intelligencia rendszereinek képzéséhez használt...

Zuckerberg család és a helyi lakók közötti konfliktus Palo Altóban

A Zuckerberg család és a Palo Alto-i szomszédok között az elmúlt években egyre feszültebbé vált a viszony az ingatlanfejlesztések és építkezések miatt. A helyiek egy közös e-mailben kérték a családot, hogy legalább hosszabb szüneteket tartsanak az ingatlanvásárlások,...

Common Crawl és az AI: A nyílt internet árnyoldalai és a fizetős tartalmak kérdése

Szerkesztői megjegyzés: Ez a cikk az AI Watchdog sorozat része, amely az The Atlantic folyamatos vizsgálata a generatív mesterséges intelligencia iparágáról. Mi az a Common Crawl és miért fontos? A Common Crawl Foundation egy viszonylag ismeretlen nonprofit szervezet,...

Miért állt talpra Németország erősebben a második világháború után, mint az első után?

Németország a két világháborúban elszenvedett vereségei után eltérő módon reagált gazdaságilag és politikailag. Míg az első világháborút követően a német gazdaság hosszú időre meggyengült, addig a második világháború utáni időszakban egy gazdasági csoda, az...

Az alkoholfogyasztás hatása az agyvérzés súlyosságára és az agyi erek károsodására

Az agyvérzés – más néven intracerebrális vérzés vagy vérzéses stroke – az egyik legveszélyesebb és leginkább rokkantsággal járó egészségügyi állapot, amely hirtelen lép fel, súlyos károkat okoz, és gyakran életre szóló következményekkel jár. Egy új, Massachusetts...

Gremlins 3: Új film érkezik 2027 novemberében – minden, amit tudni érdemes

A Gremlins rajongói örülhetnek: a Warner Bros. bejelentette, hogy a kultikus filmsorozat legújabb része, a Gremlins 3 2027. november 19-én kerül a mozikba. Ez az izgalmas hír David Zaslav, a Warner Bros. Discovery vezérigazgatója és elnöke által hangzott el a...