Szerzők: Anthony A Laverty (Imperial College London), James Nix (Transport and Environment, Brüsszel), Cleo Kennington (St George’s Hospital, London), Anna Goodman (London School of Hygiene and Tropical Medicine)
Bevezetés: Az SUV-k térnyerése és jelentősége
A sportterepjárók (SUV-k) olyan személygépkocsik, amelyek magasabb hasmagassággal, szélesebb és nehezebb kivitelben készülnek, mint a hagyományos autók. Eredetileg terepjárásra fejlesztették őket, azonban mára globálisan az új autóeladások mintegy felét teszik ki, szemben a 2010-es 15%-kal.
Az Egyesült Királyságban 2024-ben az új autók 63%-a SUV volt, míg 2010-ben ez az arány csupán 12% volt. Ez a növekedés része egy szélesebb jelenségnek, amit „carspreading”-nek neveznek: az autók mérete folyamatosan növekszik, ami komoly egészségügyi és környezeti kockázatokat hordoz magában.
Az SUV-k veszélyei a gyalogosokra és kerékpárosokra
A nagyobb méretű járművek ütközés esetén súlyosabb sérüléseket okoznak. Egy átfogó szisztematikus áttekintés szerint az SUV vagy hasonló méretű autó által elütött felnőtt gyalogos vagy kerékpáros halálozási esélye 44%-kal magasabb, mint egy standard autónál. Gyermekek esetében ez az arány akár 82% is lehet.
Az SUV-k magasabb és szögletesebb motorházteteje miatt a sérülések súlyosabbak: míg egy normál autónál a gyalogost általában térd magasságban éri az ütközés, az SUV-k esetében gyakrabban éri őket medencénél vagy fejmagasságban, ami nagyobb eséllyel vezet halálos kimenetelű sérülésekhez.
Továbbá az SUV-k vezetőinek látótere korlátozottabb: például egy Land Rover Defender átlagos vezetője nem lát egy közvetlenül előtte álló négyéves gyermeket. Ez tovább növeli a balesetek kockázatát.
A járműméretek növekedése és annak következményei
A motorháztetők magassága Európában évente átlagosan 0,5 cm-rel nőtt 2010 óta, 77 cm-ről 84 cm-re emelkedve 2024-re. Ugyanilyen mértékben nőtt az autók szélessége is. Ez azt jelenti, hogy minden évben egyre nagyobb és veszélyesebb formájú járművek jelennek meg az utakon.
Ezek a nagyobb járművek csökkentik a kerékpárosok számára rendelkezésre álló biztonságos helyet, így akadályozzák az aktív közlekedési módok terjedését, amelyek jelentős közegészségügyi előnyökkel járnának.
Környezeti hatások: kibocsátás és légszennyezés
Az SUV-k nemcsak egészségügyi kockázatot jelentenek közlekedési balesetek esetén, hanem jelentős környezeti terhelést is okoznak. Az új autók mintegy 80%-a fosszilis üzemanyagot használ részben vagy teljes egészében, míg csak 20% teljesen elektromos.
Például a Volkswagen T-Roc SUV CO2-kibocsátása 11%-kal magasabb, mint az ugyanazon alapokra épülő VW Golfé. A nagyobb járművek több nyersanyagot igényelnek gyártásuk során, ami tovább növeli az ökológiai lábnyomot.
Ezen túlmenően az SUV-k súlya miatt megnő a gumiabroncs- és útburkolat kopásából eredő részecskekibocsátás is. Európai városokban már a nem kipufogógáz eredetű légszennyezés – például gumiabroncs- és fékpor – dominálja a finomrészecske-szennyezést, amely súlyos egészségügyi problémákhoz vezethet.
A trend megfordítása: szabályozási lehetőségek
A helyi, nemzeti és nemzetközi szinten is szükség van intézkedésekre az SUV-eladások visszaszorítására és városi jelenlétük csökkentésére. Több város már bevezette vagy tervezi bevezetni a súly vagy méret szerinti parkolási díjakat:
- Cardiff: magasabb parkolási díjak bevezetése
- Párizs: jelentős csökkenés az utcán parkoló SUV-k számában
- Bordeaux, Grenoble, Lyon: parkolási díjak differenciálása járműsúly alapján
- Német városok (Aachen, Köln, Koblenz, Tübingen): díjszabás súly vagy méret szerint
Az Egyesült Királyságban jelenleg Európában az egyik legalacsonyabb adóterhelés vonatkozik a nagyobb autókra. Például egy BMW X5 beszerzési adója az Egyesült Királyságban mindössze £3200, míg Franciaországban £66 000 – ennek megfelelően az Egyesült Királyságban négyszer annyi nagy SUV-t adnak el.
Javaslatok további szabályozásokra és tudatosság növelésére
Németországban és Olaszországban már szerepelnek az autók regisztrációs okmányain a jármű szélessége és hossza, de sok más európai országban ez még hiányzik. Az ilyen dimenziós adatok feltüntetése segíthet a döntéshozóknak hatékonyabb adó- és parkolási reformokat kidolgozni.
Ezen felül hasznos lenne motorháztető magasságának feltüntetése is, mivel ez közvetlenül befolyásolja a balesetek súlyosságát.
Biztonsági értékelések és gyermekvédelmi tesztek
A jól ismert európai biztonsági értékelő programok (pl. Euro NCAP) független minősítést adnak a járművek ütközésmegelőző és -csökkentő képességeiről. Ezekbe érdemes lenne beépíteni egy „gyermeklátási tesztet”, amely ösztönözné az alacsonyabb motorháztetők tervezését.
Közegészségügyi szakemberek szerepe
A közegészségügyi szakemberek fontos véleményformáló szereplők lehetnek abban, hogy társadalmi támogatást nyerjenek a parkolási díjak és gépjárműadó reformjaihoz. Ezekkel a lépésekkel mérsékelhető lenne az SUV-k által okozott egészségügyi kockázat és környezeti terhelés.
Összegzés
Az SUV-k térnyerése komoly kihívást jelent mind az egészségvédelem, mind a környezetvédelem területén. A nagyobb méretből fakadó baleseti kockázatok mellett ezek a járművek hozzájárulnak a légszennyezéshez és fokozzák az üvegházhatású gázok kibocsátását is. Szabályozási eszközök – mint például súly- vagy méret alapú parkolási díjak és adórendszerek – bevezetése elengedhetetlen ahhoz, hogy visszaszorítsuk ezeknek a járműveknek az arányát.
A döntéshozóknak érdemes figyelembe venniük a járműdimenziók feltüntetését hivatalos dokumentumokon, valamint támogatniuk kell olyan biztonsági teszteket is, amelyek elősegítik gyermekek védelmét. Végül pedig fontos szerepe van annak is, hogy egészségügyi szakemberek aktívan részt vegyenek ezen kérdések társadalmi kommunikációjában.