A NASA és a Lockheed Martin Skunk Works együttműködésében megvalósult az X-59 csendes szuperszonikus repülőgép első tesztrepülése. Ez a mérföldkő jelentőségű esemény új fejezetet nyithat a szuperszonikus utasszállítás történetében, hiszen az X-59 célja, hogy forradalmi technológiáival jelentősen csökkentse a hangrobbanásokat, így lehetővé téve a gyorsabb, mégis halkabb repülést.
Az első tesztrepülés részletei
2023. október 28-án reggel 8:14-kor (helyi idő szerint) az X-59 felszállt a Lockheed Martin Skunk Works palmdale-i létesítményéből Kaliforniában. A gép egy 1 óra 7 perces, alacsony sebességű (szubszonikus) repülést hajtott végre, amely során a pilóta, Nils Larson 12 000 láb magasságba emelkedett, és legfeljebb 250 csomós sebességgel végezte el az alapvető kezelhetőségi vizsgálatokat, miközben az Edwards légibázis körül keringett.
A Lockheed Martin közleménye szerint az X-59 pontosan az előzetes terveknek megfelelően teljesített, megerősítve a gép kezdeti repülési tulajdonságait és légadatainak pontosságát, majd biztonságosan landolt új otthonában, az Edwards légibázison.
Az X-59 fejlesztésének háttere és céljai
Az X-59 fejlesztése már hét éve zajlik, és célja egy olyan alacsony hangrobbanású szuperszonikus repülőgép megalkotása, amely képes áttörni a jelenlegi korlátokat. Az Egyesült Államokban 1973 óta tilos volt kereskedelmi szuperszonikus járatokat üzemeltetni az ország légterében a zajproblémák miatt. Azonban 2023 júniusában egy elnöki rendelet feloldotta ezt a tilalmat, megnyitva az utat az új generációs szuperszonikus repülések előtt.
Az X-59 hossza 30,4 méter (99,7 láb), szárnyfesztávolsága pedig 9 méter (29,5 láb). Várható csúcsebessége Mach 1,4 körüli érték lesz. A gép különleges kialakítása – tűhegyes orr-rész, hullámcsillapító törzsforma és felső motorelhelyezés – mind azt szolgálja, hogy minimalizálja a hangrobbanás intenzitását és kellemetlenségét.
A technológia és innováció jelentősége
OJ Sanchez, a Skunk Works alelnöke és általános igazgatója így nyilatkozott: „Izgatottak vagyunk, hogy elértük az X-59 első repülését. Ez a repülőgép bizonyítéka közös csapatunk innovációjának és szakértelmének, büszkék vagyunk arra, hogy a csendes szuperszonikus technológia fejlesztésének élvonalában állunk.”
Sean Duffy, a NASA ügyvezető igazgatója pedig hangsúlyozta: „Az X-59 az amerikai találékonyság jelképe. Az amerikai szellem határtalan – ez része DNS-ünknek: vágyunk arra, hogy messzebbre, gyorsabban és még csendesebben jussunk el bárkinél korábban. Ez a munka fenntartja Amerika vezető szerepét a légi közlekedésben, és megváltoztathatja azt is, ahogyan a nagyközönség repül.”
A további tesztprogramok és jövőbeli kilátások
A következő hónapokban a Skunk Works folytatja az X-59 kezdeti tesztkampányának vezetését együttműködve a NASA-val. A cél az lesz, hogy kibővítsék a gép repülési tartományát és végrehajtsák az átmeneti (transzszonikus) valamint szuperszonikus tesztrepüléseket.
A későbbi fázisokban már maga a NASA fogja üzemeltetni az X-59-et annak érdekében, hogy pontosan mérje annak hangkibocsátását és felmérje a helyi közösségek elfogadókészségét.
Kereskedelmi szuperszonikus projektek versenyében
Miközben az X-59 fejlesztése zajlik, más vállalatok is aktívan dolgoznak saját kereskedelmi szuperszonikus repülőgépeiken:
- Boom Supersonic: Már végzett gyorsabb mint hangsebességű teszteket alacsony méretarányú XB-1 gépével; tervezi első teljes méretű Overture járatának felszállását 2027-ben. Boom Supersonic szerint ezek a gépek olyan magasan fognak repülni, hogy földi szemmel „hangrobbanásmentesek” lesznek.
- Spike Aerospace: Fejleszti az S-512 Diplomat nevű alacsony hangrobbanású üzleti sugárhajtású repülőgépet.
- Aerion és Exosonic: Ezek a startupok korábban dolgoztak szuperszonikus koncepciókon, de finanszírozási nehézségek miatt kénytelenek voltak bezárni tevékenységüket.
Összegzés
Az X-59 első sikeres tesztrepülése egy fontos mérföldkő az innovatív légi közlekedés fejlődésében. A NASA és Lockheed Martin közös munkája nemcsak technológiai áttörést jelenthet a hangrobbanások csökkentésében, hanem újra megnyithatja az utat a kereskedelmi szuperszonikus járatok előtt is. A következő években izgalmas fejlemények várhatók ezen a területen, amelyek alapvetően formálhatják át azt, ahogyan utazunk majd világszerte.
Forrás: https://www.sciencealert.com/nasas-x-59-quiet-supersonic-jet-just-aced-its-first-flight