A Bank of America jelenleg egy jelentős, csoportos és kollektív keresettel néz szembe, amelyben azzal vádolják a vállalatot, hogy nem fizette ki több száz órabérben dolgozó munkavállalójának azt az időt, amelyet a számítógépük elindítására, bejelentkezésre és a szükséges szoftverek elindítására fordítottak, mielőtt hivatalosan megkezdték volna műszakjukat.
A per háttere és a felperes álláspontja
A keresetet Tava Martin, a Bank of America egykori alkalmazottja nyújtotta be. A panasz egy olyan napi rutint érint, amely sok modern munkahelyen ismerős lehet: titkosított meghajtók feloldása, többfaktoros hitelesítésen keresztüli bejelentkezés, VPN-kapcsolat létrehozása és üzletileg kritikus alkalmazások elindítása. Ezek a feladatok naponta akár 30 percet is igénybe vehettek, és elengedhetetlenek voltak ahhoz, hogy az alkalmazottak hozzáférjenek a vállalat munkaidő-nyilvántartó rendszeréhez és be tudjanak jelentkezni.
Ráadásul technikai problémák esetén ez az idő még tovább nőtt. A munkavállalók szünetei alatt sok rendszer automatikusan bontotta a kapcsolatot, így újra kellett kezdeniük a hosszadalmas bejelentkezési folyamat egyes lépéseit, ami naponta további 3-5 percnyi fizetés nélküli időt jelentett. Minden műszak végén pedig ki kellett jelentkezniük az összes programból és biztonságosan le kellett zárniuk munkaállomásukat, ami további 2-3 percet vett igénybe.
Jogszabályi háttér és a Fair Labor Standards Act (FLSA) értelmezése
A per alapját az Egyesült Államok Munkaügyi Minisztériumának 2008-as iránymutatása képezi, amely szerint az ilyen számítógép-indítási feladatok kompenzálhatók lehetnek a Fair Labor Standards Act (FLSA) alapján, amennyiben ezek szerves részét képezik az alkalmazott tevékenységeinek. Az ügynökség különösen azt hangsúlyozta, hogy a munkaállomások indítása és előkészítése a munkavállaló “elsődleges fő tevékenységének” minősülhet, ha ezek nélkülözhetetlenek a munkakör ellátásához.
A felperes szerint ebben az esetben a vállalat digitális munkaterületének elindítása feltétele volt annak, hogy az elemzői pozíciót betölthessék, ezért a Bank of America-nak meg kellett volna fizetnie ezt az időt is.
A per követelései és érintett munkavállalói kör
Martin jogi képviselői visszamenőleges bérfizetést és kártérítést követelnek egy olyan csoport számára, amelybe becslések szerint több száz hasonló helyzetű üzleti elemző és támogató személyzet tartozik. Ők mindannyian arra kényszerültek, hogy használják a Bank of America távoli hozzáférési eszközeit még azelőtt, hogy rögzíthették volna munkaidejüket.
A felperesek mind csoportos (class action), mind kollektív (collective action) pert kívánnak indítani, ami lehetővé tenné számukra, hogy több államban dolgozó érintett munkavállalókat is képviseljenek.
Korábbi bírósági döntések és várható fejlemények
A hasonló ügyekben hozott bírósági döntések vegyes képet mutatnak. Egyes esetekben úgy ítélték meg, hogy a bejelentkezés előtti idő nem kompenzálható különösen akkor, ha a munkavállalók más feladatokat is végezhettek közben. Más esetekben viszont az alkalmazottak javára döntöttek ott, ahol a számítógép-indítási folyamatok szorosan kapcsolódtak az alapvető munkaköri funkciókhoz és nem voltak megkerülhetők.
Jelenleg a Bank of America nem adott nyilvános választ a keresetre. A Martin kontra Bank of America ügyét 2023. október 23-án nyújtották be egy szövetségi bíróságon, és még előzetes szakaszban van.
Összegzés
A Bank of America elleni per fontos kérdéseket vet fel arról, hogy milyen mértékben kell kompenzálni a munkavállalók által végzett előkészítő tevékenységeket, amelyek nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy elkezdhessék tényleges munkájukat. Ez az ügy szélesebb körű hatással lehet arra is, hogyan kezelik majd más cégek a hasonló helyzeteket és milyen jogi precedenseket teremthet az amerikai munkaügyi jogban.
Friss hírekért és részletes elemzésekért kövesse továbbra is portálunkat!
Forrás: https://www.tomshardware.com/tech-industry/bank-of-america-sued-over-unpaid-boot-up-time






