Ha azt hitted, hogy a videojáték-konzolok piacán csak a jól ismert nagyágyúk, mint a PlayStation, Xbox vagy Nintendo harcolnak egymással, akkor most kapaszkodj meg! Az idei Black Friday héten az Egyesült Államokban egy viszonylag ismeretlen, Kinect-stílusú konzol, a NexPlayground megelőzte az Xbox hardvereladásait, és ezzel a negyedik helyet szerezte meg a piacon. Ez engem személy szerint eléggé meglepett – vajon tényleg ennyire megváltozott a játékosok preferenciája?
A NexPlayground sikertörténete: egy családi konzol, ami beszippantotta a piacot
A Circana friss adatai szerint, amelyeket több forrás is megosztott a közösségi médiában, a NexPlayground 2025. november 29-én zárult héten 14%-os piaci részesedést ért el az amerikai konzolpiacon. Ez azt jelenti, hogy még az Xboxnál is népszerűbb volt ebben az időszakban – ami azért nem kis szó.
De mi is ez a NexPlayground? Egy Android-alapú konzolról van szó, amelyet 2023-ban dobtak piacra. A legérdekesebb benne a mozgásérzékelős kamera, ami erősen emlékeztet a Microsoft által korábban fejlesztett, majd elkaszált Kinectre. A konzol elsősorban családi játékokra fókuszál – például olyan címekkel, mint a Fruit Ninja –, és alapára 250 dollár körül mozog, de gyakran akciósan már 200 dollár alatt is beszerezhető.
Ez a készülék csendben növeli népszerűségét az amerikai piacon. Sőt, még arra is volt példa, hogy a Black Friday előtti héten (november 22-én zárult hét) átmenetileg megelőzte a PlayStation 5 eladásait. Ez azért elég figyelemreméltó eredmény egy ilyen fiatal és kevésbé ismert márkától.
Mi állhat a siker mögött?
A GamesIndustry.biz egyik friss cikkében Rob Fahey újságíró úgy fogalmazott: a NexPlayground „okos húzás egy olyan iparági résre”, amit más platformtulajdonosok vagy elhagytak, vagy egyszerűen megfeledkeztek róla. A NexPlayground lényegében Nintendo egyik alapötletét vette át: olcsó, könnyen hozzáférhető és strapabíró eszközöket készíteni régebbi hardverekből, egy játékgyártói filozófiával, nem pedig egy techóriásként gondolkodva.
Ez pedig bejött: egy olyan piaci szegmensbe sikerült betörniük, ahol mások már nem nagyon próbálkoznak. Ez pedig újra felveti azt a kérdést, hogy vajon tényleg csak a csúcstechnológia számít-e minden esetben? Vagy néha inkább az egyszerűség és családbarát megközelítés nyer?
Xbox: árverseny nélkül nehéz labdába rúgni
Eközben az Xbox nem tudott igazán versenyképes lenni Black Friday alatt az árazásával. Christopher Dring iparági szakértő Twitteren megjegyezte: „Az Xbox nem volt versenyképes árazásban Black Friday alatt, ráadásul úgy tűnik, nincs túl sok készlet sem forgalomban.” Ez arra utalhat, hogy nem csak a vásárlók érdeklődése hiányzott, hanem maga az ambíció sem volt meg igazán az Xbox részéről ebben az időszakban.
Ez engem arra emlékeztetett, amikor pár évvel ezelőtt egy barátom próbált Xboxot venni karácsonyra – de minden boltban kifogytak belőle. Hiába volt igény rá, ha nincs elég termék vagy nincs vonzó árképzés, akkor bizony könnyen lemaradhatnak.
PlayStation 5 uralma tovább tart – különösen az Egyesült Királyságban
Ami pedig a PlayStation 5-öt illeti: továbbra is őrzi vezető pozícióját mindkét fő piacon. Az Egyesült Királyságban például Black Friday hetében már-már dominánsnak számított – 62%-os piaci részesedést ért el. Ez részben annak köszönhető, hogy jelentős árengedményeket kínáltak:
- A standard PS5 ára 21%-kal csökkent két héttel korábbihoz képest.
- A digitális változat ára pedig még drasztikusabban esett: 34%-kal lett olcsóbb.
- A PS5 Pro pedig történelmi mélypontján volt árazva – ez volt eddig a legjobb hete ezen verziónak a megjelenése óta.
Ezeket az adatokat NielsenIQ szolgáltatta – és ha belegondolsz, nem csoda, hogy ennyi vásárlót vonzott ez az ajánlat.
Nintendo Switch 2 is tartja magát
A Nintendo Switch 2 sem maradt le sokkal: Amerikában második helyen végzett 24%-os részesedéssel (az Egyesült Királyságban pedig 23%-kal). Ez mutatja, hogy bár vannak új belépők (mint például a NexPlayground), azért még mindig van helye azoknak is, akik már bizonyítottak.
Mire számíthatunk ezután?
Az idei Black Friday tanulsága számomra egyértelmű: nem feltétlenül csak azok nyernek nagyot, akik hatalmas marketinggépezetekkel rendelkeznek vagy csúcskategóriás hardvert kínálnak. Néha egy jól célzott termék – mint amilyen a NexPlayground – képes meglepetést okozni és új rétegeket bevonzani.
Kíváncsi vagyok, hogy ez mennyire lesz tartós trend. Vajon más gyártók is elkezdenek majd hasonló családbarát és mozgásérzékelős koncepciókat fejleszteni? Vagy inkább visszatérünk majd a hagyományos kontrollerekhez és erős hardverhez? Egy biztos: érdemes lesz figyelni ezt a piacot 2026-ban is!





