CATL és az elektromos transzóceáni hajók: a tengeri szállítás jövője három éven belül

dec 10, 2025

Ha azt mondom, hogy a tengeri szállítás hamarosan elektromossá válik, valószínűleg elsőre te is azt gondolod: „Ez lehetetlen!” – hiszen a hatalmas, nehéz teherhajók árammal hajtása eddig inkább sci-fi kategória volt. Pedig a kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL most pont ezt tűzte ki célul: három éven belül transzóceáni elektromos hajókat szeretnének vízre bocsátani. Ez engem is meglepett, de ha belegondolsz, a tengeri ipar felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 3 százalékáért – és ez nem kevés.

A CATL: az akkumulátorok királya a szárazföldön és most már a tengeren is

A CATL neve nem ismeretlen azoknak, akik követik az elektromos autók fejlődését: ez a cég gyártja a világ lítium-ion akkumulátorainak mintegy 40 százalékát. Szinte minden második villanyautóban ott van az ő cellájuk. De ami még érdekesebb, hogy már most is jelen vannak a vízi közlekedésben: például az egyik legnagyobb folyami luxushajó, a Yangtze River Three Gorges 1 több mint 10 ezer akkumulátorcellával működik – ez volt akkoriban az energiatárolás csúcsa egyetlen hajón.

Nemrégiben pedig bejelentették, hogy új piacokra lépnek be: nemcsak akkumulátorokat gyártanak majd, hanem egy komplett töltőhálózatot építenek ki part menti rendszerekkel és fedélzeti energia-menedzsmenttel. Ez az úgynevezett „ship-shore-cloud” modell lényege, amely végigkíséri az egész folyamatot az akkumulátortól kezdve egészen a felhő alapú biztonsági felügyeletig.

„A hajózás dekarbonizációja egy biztosan jövedelmező, billió dolláros iparág”

Su Yiyi, a CATL hajózási részlegének vezetője szerint ez az iparág lesz a következő nagy dobás. Nem véletlenül mondja ezt egy olyan cég vezetője, amely már most is uralja az elektromos autók piacát. A szárazföldi piac után most vízre viszik innovációikat – és ez nem csak üzleti lehetőség, hanem egyben kulcsfontosságú lépés a fenntartható jövő felé.

Hogyan működik majd az elektromos hajózás?

A tengeri közlekedés elektromosítése azonban nem egyszerű ügy. A hajóknak olyan környezetben kell működniük, ahol magas a páratartalom és sós a levegő – ezek pedig komoly kihívást jelentenek az akkumulátorok számára. Ráadásul ezeknek a monstrumoknak hatalmas teljesítményre van szükségük, és hosszú utakat kell megtenniük újratöltés nélkül.

Zheng Bi, a CATL Marine Battery Solutions igazgatója szerint ezért többféle megoldásra lesz szükség. Például a kisebb túrahajóknál előnyösebbek lehetnek a tisztán elektromos rendszerek, amelyek csendesek, kényelmesek és nulla károsanyag-kibocsátásúak. A folyami teherszállító hajóknál viszont praktikusabb lehet egy konténeresített akkumulátorcsere rendszer – így elkerülhetőek a hosszú töltési idők.

Az igazi nagy falat azonban az óceánjáró teherhajók villamosítása lesz. Egy friss tanulmány szerint ezeknél valószínűleg kezdetben hibrid megoldásokra lesz szükség: kombinálni kell majd az elektromos energiát és a hagyományos olaj-alapú üzemanyagot. Ez azért van így, mert például egy Ázsia–Európa útvonalon közlekedő hajó általában tankolás nélkül teszi meg az utat – köszönhetően az olaj magas energiasűrűségének.

A jövő már itt van?

Ha azonban hihetünk a CATL vezetőinek optimizmusának, nem kell sokat várnunk arra sem, hogy könnyebb és fejlettebb akkumulátorokkal felszerelt hajók vegyék át ezt a szerepet. Ezekkel akár hosszú távon is megoldható lesz az árammal való hajtás – ami forradalmasítaná nem csak a tengeri szállítást, hanem jelentős mértékben csökkentené annak környezeti lábnyomát.

Mire számíthatunk három éven belül?

A CATL ambíciói tehát nem légből kapott álmok: három éven belül transzóceáni elektromos hajók indulhatnak útnak. Emellett kiépül egy kiterjedt part menti töltőhálózat is, amely lehetővé teszi majd ezeknek az óriásoknak az újratöltését. Ez pedig nem csak technológiai áttörés lesz, hanem egy új korszak kezdete a fenntartható tengeri közlekedésben.

Szerintem ez egy izgalmas fejlemény mindazok számára, akik hisznek abban, hogy lehetséges zöldebbé tenni még azt is, amit eddig lehetetlennek tartottunk. Te mit gondolsz? Vajon tényleg eljön hamarosan az idő, amikor óceánjáró teherhajók suhanhatnak hangtalanul és károsanyag-kibocsátás nélkül? Én nagyon kíváncsi vagyok rá!

Forrás: https://interestingengineering.com/energy/electric-transoceanic-vessels-within-three-years

Miért küld az emberiség űrhajósokat a Marsra? – Tudományos stratégia és kihívások

Az űrutazás egyik legnagyobb álma, hogy egyszer emberek lépjenek a vörös bolygóra. De vajon megéri-e ez az elképesztő anyagi és technológiai befektetés? A NASA és más űrügynökségek számára ez nem csupán egy sci-fi álom, hanem egy évtizedeken átívelő, több milliárd...

Riyadh Air és IBM: Az első AI-native légitársaság születése a jövő repüléséért

Ha azt mondom, hogy a légiközlekedés hamarosan nem csak digitális, hanem mesterséges intelligencia által vezérelt lesz, talán elsőre sci-finek hangzik. Pedig épp ez történik most, és nem máshol, mint Szaúd-Arábiában, ahol a Riyadh Air és az IBM közösen írják újra a...

Harvardi mellrákkutatás válságban: Joan Brugge laborja és a finanszírozási bizonytalanságok

Ha valaki, akkor Joan Brugge, Ph.D., a Harvard Medical School egyik vezető kutatója pontosan tudja, milyen nehézségekkel jár ma a rákkutatás. „Nem állhatunk meg csak azért, mert most nehézségekkel nézünk szembe” – mondja az irodájában ülve. „Mindannyiunknak keményen...

San Jose és Kalifornia adatközpont-láz: AI, energiafogyasztás és környezeti kihívások

Ha azt mondom San Jose, valószínűleg azonnal beugrik a Silicon Valley szíve, a techóriások otthona. De most ez a város nem csak a startupokról szól: itt zajlik Kalifornia egyik legégetőbb vitája arról, hogyan kezeljük az egyre növekvő adatközpontok energiaigényét,...

GenAI.mil: Az amerikai hadsereg új mesterséges intelligencia chatbotja és az etikai kérdések

Nemrégiben a Pentagon bemutatott egy új mesterséges intelligencia alapú chatbotot, amelyet GenAI.mil néven ismerhetünk meg. A platformot Pete Hegseth védelmi miniszterhelyettes mutatta be, és azonnal nagy port kavart, amikor a chatbot egy kényes témában – az amerikai...

Ausztrália betiltotta a 16 év alattiak közösségi média használatát – Mit jelent ez a gyerekek és a techcégek számára?

Ha azt hitted, hogy a szülői felügyelet vagy az időkorlátok beállítása elég, akkor most kapaszkodj meg: Ausztrália egy teljesen új szintre emelte a gyerekek védelmét az online térben. 2025. december 4-én életbe lépett egy olyan törvény, ami megtiltja, hogy bárki 16...

Mennyit keresel? Így néz ki a fizetések rangsora az USA-ban 2023-ban

Te is szoktál azon gondolkodni, hogy a fizetésed magas, alacsony vagy inkább átlagosnak számít? Én például gyakran mérlegelem magamban, hogy vajon kik azok, akik nálam többet visznek haza havonta – és persze azt is, hogy mit csinálnak ezek az emberek. Az orvosok,...

Gyorsabb lépés az online gyermekvédelemben: mit hoz a jövő?

Nemrégiben érkezett a hír, ami szerint az amerikai képviselőház jóval gyorsabban halad előre az online gyermekvédelem ügyében, mint azt korábban vártuk. Ez engem személy szerint meglepett, hiszen az ilyen szabályozások általában hosszú hónapokat, akár éveket is...

Smokey Robinson és a vádak: tárolóegység betörés és lopás állítólagos esete

Ha azt hitted, hogy a botrányok csak a filmekben történnek meg, akkor most kapaszkodj meg: Smokey Robinson, a soulzene egyik legendája, 85 évesen is kénytelen szembenézni egy újabb bonyolult helyzettel. Nem elég, hogy több nő is szexuális zaklatással vádolja, most még...

Sam Altman és az AI: Hogyan segíthet a mesterséges intelligencia a szülői szorongáson?

Nem mindennapi látvány, amikor egy techóriás vezére, aki általában a háttérben marad, hirtelen a reflektorfény közepén találja magát. Sam Altman, az OpenAI vezérigazgatója pont ezt tette múlt hétfő este, amikor vendégként szerepelt a The Tonight Show-ban Jimmy Fallon...