Ha azt mondom, hogy a tengeri szállítás hamarosan elektromossá válik, valószínűleg elsőre te is azt gondolod: „Ez lehetetlen!” – hiszen a hatalmas, nehéz teherhajók árammal hajtása eddig inkább sci-fi kategória volt. Pedig a kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL most pont ezt tűzte ki célul: három éven belül transzóceáni elektromos hajókat szeretnének vízre bocsátani. Ez engem is meglepett, de ha belegondolsz, a tengeri ipar felelős a globális szén-dioxid-kibocsátás körülbelül 3 százalékáért – és ez nem kevés.
A CATL: az akkumulátorok királya a szárazföldön és most már a tengeren is
A CATL neve nem ismeretlen azoknak, akik követik az elektromos autók fejlődését: ez a cég gyártja a világ lítium-ion akkumulátorainak mintegy 40 százalékát. Szinte minden második villanyautóban ott van az ő cellájuk. De ami még érdekesebb, hogy már most is jelen vannak a vízi közlekedésben: például az egyik legnagyobb folyami luxushajó, a Yangtze River Three Gorges 1 több mint 10 ezer akkumulátorcellával működik – ez volt akkoriban az energiatárolás csúcsa egyetlen hajón.
Nemrégiben pedig bejelentették, hogy új piacokra lépnek be: nemcsak akkumulátorokat gyártanak majd, hanem egy komplett töltőhálózatot építenek ki part menti rendszerekkel és fedélzeti energia-menedzsmenttel. Ez az úgynevezett „ship-shore-cloud” modell lényege, amely végigkíséri az egész folyamatot az akkumulátortól kezdve egészen a felhő alapú biztonsági felügyeletig.
„A hajózás dekarbonizációja egy biztosan jövedelmező, billió dolláros iparág”
Su Yiyi, a CATL hajózási részlegének vezetője szerint ez az iparág lesz a következő nagy dobás. Nem véletlenül mondja ezt egy olyan cég vezetője, amely már most is uralja az elektromos autók piacát. A szárazföldi piac után most vízre viszik innovációikat – és ez nem csak üzleti lehetőség, hanem egyben kulcsfontosságú lépés a fenntartható jövő felé.
Hogyan működik majd az elektromos hajózás?
A tengeri közlekedés elektromosítése azonban nem egyszerű ügy. A hajóknak olyan környezetben kell működniük, ahol magas a páratartalom és sós a levegő – ezek pedig komoly kihívást jelentenek az akkumulátorok számára. Ráadásul ezeknek a monstrumoknak hatalmas teljesítményre van szükségük, és hosszú utakat kell megtenniük újratöltés nélkül.
Zheng Bi, a CATL Marine Battery Solutions igazgatója szerint ezért többféle megoldásra lesz szükség. Például a kisebb túrahajóknál előnyösebbek lehetnek a tisztán elektromos rendszerek, amelyek csendesek, kényelmesek és nulla károsanyag-kibocsátásúak. A folyami teherszállító hajóknál viszont praktikusabb lehet egy konténeresített akkumulátorcsere rendszer – így elkerülhetőek a hosszú töltési idők.
Az igazi nagy falat azonban az óceánjáró teherhajók villamosítása lesz. Egy friss tanulmány szerint ezeknél valószínűleg kezdetben hibrid megoldásokra lesz szükség: kombinálni kell majd az elektromos energiát és a hagyományos olaj-alapú üzemanyagot. Ez azért van így, mert például egy Ázsia–Európa útvonalon közlekedő hajó általában tankolás nélkül teszi meg az utat – köszönhetően az olaj magas energiasűrűségének.
A jövő már itt van?
Ha azonban hihetünk a CATL vezetőinek optimizmusának, nem kell sokat várnunk arra sem, hogy könnyebb és fejlettebb akkumulátorokkal felszerelt hajók vegyék át ezt a szerepet. Ezekkel akár hosszú távon is megoldható lesz az árammal való hajtás – ami forradalmasítaná nem csak a tengeri szállítást, hanem jelentős mértékben csökkentené annak környezeti lábnyomát.
Mire számíthatunk három éven belül?
A CATL ambíciói tehát nem légből kapott álmok: három éven belül transzóceáni elektromos hajók indulhatnak útnak. Emellett kiépül egy kiterjedt part menti töltőhálózat is, amely lehetővé teszi majd ezeknek az óriásoknak az újratöltését. Ez pedig nem csak technológiai áttörés lesz, hanem egy új korszak kezdete a fenntartható tengeri közlekedésben.
Szerintem ez egy izgalmas fejlemény mindazok számára, akik hisznek abban, hogy lehetséges zöldebbé tenni még azt is, amit eddig lehetetlennek tartottunk. Te mit gondolsz? Vajon tényleg eljön hamarosan az idő, amikor óceánjáró teherhajók suhanhatnak hangtalanul és károsanyag-kibocsátás nélkül? Én nagyon kíváncsi vagyok rá!
Forrás: https://interestingengineering.com/energy/electric-transoceanic-vessels-within-three-years




