Co-Captain: Az új fedélzeti rendszer, amely valós idejű tengeri adatokat oszt meg a biztonságosabb hajózásért

nov 7, 2025 | Tech

A tengeri közlekedés biztonsága folyamatos kihívásokkal néz szembe, különösen az öregedő hajók és a műszaki meghibásodások miatt. Bár a hajók közötti ütközések és zátonyra futások száma csökkent, az összes tengeri baleset száma az elmúlt években 22%-kal nőtt. Ebben a környezetben jelent meg az Orca AI, egy londoni székhelyű autonóm tengeri navigációs vállalat, amely egy innovatív szoftvermegoldással, a Co-Captain rendszerrel kívánja csökkenteni ezeket az incidenseket.

Mi az a Co-Captain és hogyan működik?

A Co-Captain az Orca AI már meglévő SeaPod valós idejű döntéstámogató rendszerének kiegészítése. A SeaPod lehetővé teszi a hídon szolgáló tisztek számára, hogy jobb navigációs döntéseket hozzanak a tengeren. A Co-Captain ezen túlmenően egy hálózatot alkot a különböző hajók között, amelyek valós időben gyűjtik és megosztják egymással a tengeri körülményekre vonatkozó adatokat.

Yarden Gross, az Orca AI vezérigazgatója és társalapítója így magyarázza: „A Co-Captain olyan, mint az autódban használt navigációs alkalmazás: előre jelzi a forgalmi dugókat vagy akadályokat, hogy időben módosíthasd az útvonaladat.” A rendszer folyamatosan gyűjti az adatokat a hajók fedélzeti érzékelőiről, majd ezeket felhőalapú elemzésnek veti alá, hogy javítsa a hajók teljesítményét és biztonságát világszerte.

Az Orca AI tengeri megoldásai: SeaPod és Fleet View

Az Orca AI-t 2018-ban alapították Yarden Gross és Dor Raviv (CTO). A vállalat első termékei között szerepeltek a SeaPod és a Fleet View rendszerek. Míg a SeaPod egyedi hajók adatait gyűjti és elemzi, addig a Fleet View ezeket az adatokat összesíti a felhőben, így parton lévő flottamenedzserek átfogó képet kapnak nagyobb flották működéséről.

A Co-Captain integrálódik ezekkel a rendszerekkel, hogy proaktív betekintést nyújtson, javítva ezzel a flották teljesítményét és biztonságát. Jelenleg a hajótisztek olyan eszközökre támaszkodnak, mint a radar, az automatikus azonosító rendszer (AIS) vagy az elektronikus térképes megjelenítő rendszer (ECDIS), hogy figyeljék más hajók helyzetét és elkerüljék az ütközéseket. Azonban ezeknek az eszközöknek nagy része még mindig manuális munkát igényel.

A Co-Captain előnyei és működési elve

A Co-Captain képes felismerni különféle navigációs veszélyeket, amelyeket aztán továbbít a hajó személyzetének. Emellett lehetőséget biztosít arra is, hogy a legénység manuálisan jelölje meg az akadályokat vagy egyéb problémákat.

Yarden Gross szerint a Co-Captain egy új generációs AIS-hálózatként működik. Míg az AIS csak alapvető információkat – például egy hajó helyzetét, nevét vagy irányát – továbbít VHF frekvencián (30-300 MHz), addig a Co-Captain ezen túlmenően figyeli a fedélzeti körülményeket is. Például ha egy hajó 3 fokos dőlést (pitch) és 5 fokos oldalirányú billenést (roll) jelez viharos tengeren, akkor ezek alapján előrejelzi, hogyan befolyásolják ezek a körülmények a közelben lévő más hajókat – figyelembe véve azok méretét és kialakítását –, majd személyre szabott ajánlásokat küld számukra.

Minden hajó egy-egy csomópontként funkcionál ebben a nagyobb hálózatban, ahol fedélzeti mesterséges intelligencia platform gyűjti valós időben több érzékelő adatait. Kamerák és számítógépes látás segítségével felismeri például az extrém időjárási viszonyokat, alacsony látási viszonyokat, magas hullámokat vagy erős szelet. Ezeket az adatokat elemezve személyre szabott útmutatást nyújt.

Adatvédelem és jövőbeli fejlesztések

Minden adat anonimizált formában kerül feldolgozásra. Gross kiemelte: „Egy hajó mozgása, időzítése vagy útvonala értékes információkat rejthet magában. Az anonimizálásnak köszönhetően azonban a Co-Captain képes kritikus biztonsági riasztásokat – például GPS zavarásról, súlyos időjárási eseményekről vagy nagy forgalomról – megosztani anélkül, hogy felfedné melyik hajóról származnak ezek az adatok.”

Az Orca AI jelenleg azon dolgozik, hogy integrálja a Co-Captain rendszert további hídon használt rendszerekkel is, mint például a Navigational Telex (NAVTEX) vagy az ECDIS. Ezáltal minden releváns riasztás és frissítés egy központi helyen jelenhet meg.

A hosszú távú célok és jelenlegi alkalmazás

A vállalat hosszú távú célja olyan valós idejű értesítések biztosítása, amelyek kizárólag az adott útvonal legfontosabb eseményeire fókuszálnak. Így a kapitányok gyorsan reagálhatnak és támogatást kapnak biztonságosabb és hatékonyabb működéshez.

A platform már több mint 1200 hajón van használatban világszerte, bizonyítva ezzel hatékonyságát és megbízhatóságát.

Összegzés

Az Orca AI által fejlesztett Co-Captain rendszer forradalmasíthatja a tengeri navigációt azzal, hogy valós idejű adatmegosztással segíti elő a biztonságosabb hajózást. Az intelligens hálózat révén nemcsak figyelmeztetéseket kapnak a legénységek veszélyes időjárási körülményekről vagy akadályokról, hanem személyre szabott ajánlásokat is kapnak saját hajójuk adottságai alapján. Ez jelentős lépés lehet afelé, hogy csökkenjenek a tengeri balesetek száma és javuljon az egész iparág hatékonysága.

Forrás: https://spectrum.ieee.org/ship-navigation-orca-ai

Szerelem egy mesterséges intelligenciával: Egy személyes történet

Szerelem egy mesterséges intelligenciával: Egy személyes történet

Az emberi érzelmek és a technológia határán – egy nő őszinte beszámolója arról, hogyan alakult ki mély kötődése egy mesterséges intelligencia iránt. Bevezetés: Az AI inkubátor világában Öt évvel ezelőtt kezdtem dolgozni egy mesterséges intelligencia (AI) inkubátorban,...

Stella Barey és a Hidden: Új korszak a felnőtt tartalom világában

Stella Barey, az „Anal Princess” néven ismert online alkotó, nem mindennapi utat járt be, hogy megváltoztassa a pornóipar működését. A 28 éves alkotó Los Angeles titkos túraútvonalain készít videókat, miközben egy új platformot épít, amely megkönnyíti a szexmunkások...

Alan Carr: A szívfájdalomtól a gyógyulásig – a humor ereje a nehéz időkben

Alan Carr, a 48 éves brit humorista és televíziós személyiség, aki jelenleg a BBC One népszerű valóságshow-jában, a Celebrity Traitors-ben szerepel, nemrégiben őszintén beszélt arról, hogyan formálta át az életét egy mély szívfájdalom. Válása Paul Drayton-tól nemcsak...

Az Egyesült Államok Pénzügyi Szektorainak Nettó Vagyona – Részletes Elemzés a Federal Reserve Adatai Alapján

Forrás: Board of Governors of the Federal Reserve System (US) Bevezetés a Financial Accounts of the United States jelentésbe Az Egyesült Államok pénzügyi helyzetének átfogó megértéséhez elengedhetetlen a Financial Accounts of the United States rendszeres elemzése,...

Az ingatag reálgazdaság és a tőzsde közötti szakadék: Mit jeleznek a piaci figyelmeztetések?

Az utóbbi időszakban egyre több elemző hívja fel a figyelmet arra, hogy az Egyesült Államok reálgazdasága meglehetősen bizonytalan lábakon áll, és ez a helyzet hamarosan átterjedhet a pénzügyi piacokra is. Bár a részvénypiacok jelenleg rekordmagasságok közelében...

Új modell segíti az mRNS közvetlen célba juttatását a szívizomsejtekbe

A szív- és érrendszeri betegségek továbbra is a világ vezető halálokai közé tartoznak. Az elmúlt években azonban a szívelégtelenség kezelésében jelentős előrelépések nem történtek, főként azért, mert a terápiák sejtszintű célba juttatása rendkívül nehéz feladatnak...

Szerelem egy mesterséges intelligenciával: Egy személyes történet

Az emberi érzelmek és a technológia határán – egy nő őszinte beszámolója arról, hogyan alakult ki mély kötődése egy mesterséges intelligencia iránt. Bevezetés: Az AI inkubátor világában Öt évvel ezelőtt kezdtem dolgozni egy mesterséges intelligencia (AI) inkubátorban,...

Chuck Schumer új javaslata a kormányzati leállás megszüntetésére és az ACA támogatások meghosszabbítására

2025. november 7-én Chuck Schumer, a Szenátus demokrata többségi vezetője új megoldási javaslatot terjesztett elő a republikánus törvényhozók számára, amely lehetővé tenné az Egyesült Államok kormányának újranyitását a 2025. október 1-jén kezdődött leállás után. A...

Elhunyt James Watson, a DNS szerkezetének felfedezője

James Watson, az amerikai Nobel-díjas tudós, aki a DNS szerkezetének felfedezésével forradalmasította a molekuláris biológiát, 97 éves korában elhunyt. Halálát a Cold Spring Harbor Laboratórium erősítette meg a BBC-nek, ahol évtizedeken át dolgozott és kutatott. A DNS...

Tilly Norwood: Az első AI-színésznő és a mesterséges intelligencia jövője a szórakoztatóiparban

2023 szeptemberében a svájci Zürichben megrendezett Summit konferencián Eline Van der Velden, színésznő és technológiai szakember, egy panelbeszélgetés keretében mutatta be Tilly Norwoodot, az első mesterséges intelligencia által létrehozott színésznőt. A karaktert az...

Foxconn humanoid robotokat vet be Nvidia szerverek gyártásához Amerikában

A tajvani szerződéses gyártóóriás, a Foxconn megerősítette, hogy humanoid robotokat fog alkalmazni az Nvidia szerverek előállításához az Egyesült Államokban. Ez a lépés jelentős mérföldkő a gyártási technológiák fejlődésében, amely egyszerre gyorsítja a termelést és...

AI-generált erőszakos videók terjedése a TikTokon és az X-en – a generatív AI cégek felelőssége

Az utóbbi időben egyre több aggasztó jelenség bukkant fel a közösségi média platformjain, különösen a TikTokon és az X-en (korábban Twitter). Ezeken az oldalakon olyan mesterséges intelligencia (AI) által generált videók jelentek meg, amelyek nők és lányok fulladását,...