Coca-Cola és az AI: A Generatív Mesterséges Intelligencia Ünnepi Reklámkampánya

nov 3, 2025 | Bulvár

Az AI reklámok egyre nagyobb teret hódítanak a marketing világában, és talán nincs is ennél látványosabb példa erre, mint a Coca-Cola legújabb generatív mesterséges intelligenciával készült ünnepi kampánya. Az ikonikus márka ismét a figyelem középpontjába került, amikor 2023 novemberében megjelentette „Holidays Are Coming” című reklámját, amely egyszerre tiszteleg a 1995-ös klasszikus előtt és mutat be egy teljesen új, AI által generált vizuális világot.

A 2023-as „Holidays Are Coming” reklám: Visszatérés az AI-hoz

Az előző évben megjelent Coca-Cola ünnepi reklám nagy port kavart. Az eredeti, ritmikus dallamot felhasználó spotban a hófödte tájakon haladó Coca-Cola teherautók mellett mesterséges intelligencia által generált tárgyak, állatok és emberek jelentek meg. Ez a megoldás azonban nem aratott osztatlan sikert a kreatív szakmában és az internetes közösségekben sem. Hollywoodi írók, például Alex Hirsch élesen bírálták a reklámot, mondván, hogy „a Coca-Cola piros színe az elbocsátott művészek véréből származik”, utalva ezzel a munkaerővel kapcsolatos aggályokra és az esztétikai kérdésekre.

Idén azonban a vállalat újra próbálkozik. A Los Angeles-i Secret Level AI stúdióval együttműködve elkészítették az új generatív AI ünnepi reklámot, amely ezúttal kizárólag állatokat ábrázol – emberek csak egyetlen alkalommal jelennek meg, mégpedig a reklám végén feltűnő Mikulás alakjában. Ez az ikonikus figura a cég tulajdonában lévő archív festmények alapján készült, amelyek Haddon Sundblom 1930-as évekbeli alkotásai nyomán formálták meg a modern Mikulás képét.

Technológiai fejlődés és társadalmi változások

Pratik Thakar, a Coca-Cola globális alelnöke és generatív AI vezetője szerint az elmúlt évben jelentős előrelépés történt mind technológiai, mind társadalmi szinten. „Tavaly sokan kritizálták a kivitelezést, de idén tízszer jobb lett” – nyilatkozta a The Hollywood Reporter-nek. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem lehet mindenkit száz százalékban elégedetté tenni, de ha a fogyasztók többsége pozitívan fogadja az alkotást, akkor érdemes folytatni ezt az irányt.

A mesterséges intelligencia térnyerése Hollywoodban és a kreatív iparban komoly aggodalmakat vált ki: sok alkotó tart attól, hogy elveszítheti munkáját vagy hogy az AI által generált tartalmak eluralják majd a piacot. Ugyanakkor a fogyasztók egyre inkább hozzászoknak az ilyen típusú szintetikus médiához, amit jól példáz az is, hogy egy olyan meghatározó márka, mint a Coca-Cola is bátran alkalmazza ezt az új technológiát.

A reklám tartalma és vizuális stílusa

Az új spotban ismét feltűnnek a híres Coca-Cola teherautók, amelyek különböző helyszíneken haladnak át – miközben fókák, pandák és más állatok figyelik őket. Ez egyfajta globális utazást sugall. A reklám végén kinyílik egy teherautó ajtaja, és megjelenik Mikulás alakja – ezúttal kizárólag Sundblom archív festményei alapján generálva mesterséges intelligenciával.

A jelenlegi generációs AI videók gyakran rendelkeznek egyfajta stilizált, néha zavaró vizuális jellemvonással. A Coca-Cola azonban tudatosan választotta ezt az irányt: antropomorf állatok karaktereit ábrázolják stilizált formában – oly módon, amit korábban nem tudtak megvalósítani. Thakar elmondása szerint tavaly még nehézséget okozott megfelelő állati arckifejezéseket létrehozni, ezért emberi arcokat kellett használniuk; most viszont már fejlett technológiával dolgozhatnak.

Jason Zada, a Secret Level alapítója és kreatív igazgatója reméli, hogy a nézők nem fogják tudni megkülönböztetni ezt a reklámot egy hagyományos hollywoodi animációs filmtől. „A legjobb bók számomra az, amikor azt mondják: ez nem is tűnik AI-nak” – nyilatkozta Zada.

A kreatív folyamat és több változat

A Coca-Cola több nagy nyelvi modellt (Large Language Models) is használt az alkotói folyamat során. Idén két további változat is készült: egy másik AI-alapú verzió a Silverside stúdióval együttműködve, valamint egy hagyományos felvétellel készült spot latin-amerikai piacokra – utóbbi nélkülözte az antropomorf állatokat.

Coca-Cola marketingstratégiája és AI integrációja

Érdekes módon az AI fókusz nem szokványos lépés egy olyan márkától, amely mindig is érzelmes emberközpontú marketingről volt híres. A Sundblom-festmények mellett például ismert a 1971-es legendás reklámjuk is, ahol különböző háttérrel rendelkező emberek énekelnek együtt „I’d Like to Buy the World a Coke” című dalt.

Thakar szerint jelenleg egy „nagy marketing átalakuláson” megy keresztül a vállalat, amelynek középpontjában az AI áll. A cég volt az egyik első nagyvállalat, amely 2023-ban jelentős AI-t használó kampányt indított „Masterpiece” címmel – ebben múzeumi festmények szereplői keltek életre és dobtak egymásnak Coca-Cola palackokat. Ez a kampány nem váltott ki akkora negatív visszhangot, mint tavalyi ünnepi spotjuk.

Kritikák és társadalmi reakciók

Zada szerint azonban a közösségi média torz képet ad arról, hogyan fogadják valójában ezek az AI-reklámok. „Az internetes gyűlölködők hangosabbak” – mondta –, „sokan közülük kreatív ipari szakemberek voltak, akik féltek attól, hogy elveszítik munkájukat vagy attól, mit hoz ez az új technológia.” Ugyanakkor szerinte ezek a spotok jól teljesítettek teszteken és átlagos fogyasztók körében is népszerűek voltak.

A munkaerővel kapcsolatos félelmeket Zada alaptalannak tartja; bár idén kevesebb ember kellett egy ilyen komplexitású reklám elkészítéséhez (kb. 20 fő), ez inkább hatékonyságot jelentett. Véleménye szerint ez lehetőséget ad arra is, hogy ugyanakkora költségvetésből több kreatív anyag készüljön el rövidebb idő alatt.

Jövőkép: Az AI hatása Madison Avenue-ra és Hollywoodra

Még kérdéses azonban, hogy Madison Avenue vezetői hogyan reagálnak majd: növelik-e majd az AI-alapú kampányok számát vagy inkább költségcsökkentési eszközként használják majd? A Coca-Cola célja részben fiatalabb fogyasztók megszólítása is lehet ezzel az innovációval – hiszen versenyben állnak boutique üdítőkkel és más feltörekvő márkákkal –, ugyanakkor hosszabb távon akár jelentős megtakarításokat is eredményezhetnek ezek az új technológiák.

Thakar cáfolta azt a feltételezést is, hogy összességében kevesebbet költenének reklámokra az AI korszakában. Szerinte hosszú távon kell gondolkodniuk: „Tavaly úgy döntöttünk, hogy teljes mellszélességgel belevágunk ebbe – és ez jól sült el.” Bár voltak iparági kritikák amiatt, hogy 100%-ban generatív AI-filmet használtak egy kampányhoz, ez velejárója annak, ha valaki úttörőként lép fel.

Elmondása szerint nyitottak arra is, hogy más időszakokban vagy eseményeken – például nagy hatású sporteseményeken mint március Madness – szintén alkalmazzák ezt a technológiát.

„A dzsinn kikerült palackból,” zárta gondolatait Thakar,„és vissza már nem lehet tenni.”

Forrás: https://www.hollywoodreporter.com/business/digital/coke-new-ai-holiday-ad-video-1236416491/

Godzilla Minus Zero: A Király Visszatér a Mozikba 2026-ban

Godzilla, a szörnyek királya, újra visszatér a mozikba – legalábbis a legfrissebb hírek szerint. 2024. március 1-je, azaz a Godzilla Day alkalmából a Toho stúdió nem spórolt az izgalmas bejelentésekkel és rengeteg új termékkel, de a legnagyobb szenzáció kétségkívül az...

Az amerikai gazdasági egyenlőtlenség drámai növekedése Trump második ciklusa alatt

Új kutatások szerint az Egyesült Államok tíz leggazdagabb embere vagyona közel 700 milliárd dollárral nőtt azóta, hogy Donald Trump elnök megnyerte második ciklusát a Fehér Házban. Ez a hatalmas vagyonfelhalmozás elsősorban az adócsökkentések formájában megvalósult...

Munkahelyek megszűnése és gazdasági egyenlőtlenségek az Egyesült Államokban 2024-ben

Az elmúlt hónapban több jelentős amerikai vállalat jelentette be, hogy összesen több mint 17 000 dolgozót bocsátanak el, ami az amerikai munkaerőpiac legnagyobb leépítési hullámát jelzi 2020 óta. Ez az időszak emlékezetes, hiszen akkor a Covid-19 világjárvány miatt a...

Pornográfia és fulladás: új brit törvény a veszélyes tartalmak ellen

Az Egyesült Királyság kormánya új jogszabály-módosításokat terjesztett elő, amelyek kriminalizálják a fulladást vagy fojtogatást ábrázoló pornográf tartalmakat. A módosítások értelmében a technológiai platformoknak jogi kötelezettségük lesz megakadályozni, hogy az...

Szalmonella a magyarországi baromfihúsokban: veszélyek és szabályozás

A szalmonella fertőzés komoly egészségügyi kockázatot jelent az Egyesült Államokban, különösen a baromfihúsok – csirke és pulyka – esetében. Egy friss jelentés, amely az amerikai kormányzati ellenőrzések dokumentumaira alapoz, rávilágít arra, hogy a szalmonella...

Godzilla Minus Zero: A Király Visszatér a Mozikba 2026-ban

Godzilla, a szörnyek királya, újra visszatér a mozikba – legalábbis a legfrissebb hírek szerint. 2024. március 1-je, azaz a Godzilla Day alkalmából a Toho stúdió nem spórolt az izgalmas bejelentésekkel és rengeteg új termékkel, de a legnagyobb szenzáció kétségkívül az...

Az akaratlan részmunkaidős foglalkoztatás alakulása az USA munkaerőpiacán a COVID-19 járvány után

Az akaratlan részmunkaidős foglalkoztatás fontos mutatója a munkaerőpiac egészségének, amely túlmutat a hagyományos munkanélküliségi rátán. Ez a kategória azokat az egyéneket foglalja magában, akik kevesebb órában dolgoznak, mint szeretnének és képesek lennének, de...

Diszkriminációs per a Paramount ellen: Egy fehér vezető állítja, hogy elbocsátása a diverzitási törekvések miatt történt

Joseph Jerome, a Paramount egykori magas rangú vezetője diszkriminációs pert indított a vállalat ellen, azzal az állítással, hogy 2023-ban, miközben a cég aktívan támogatta a diverzitást, őt jogtalanul bocsátották el. Az ügy rávilágít a vállalati diverzitási,...

AI ipar kihívásai: az energiahiány akadályozza a GPU-k kihasználását

A mesterséges intelligencia (AI) fejlődése az elmúlt években robbanásszerű volt, és egyre nagyobb számítási kapacitásra van szükség a fejlett modellek futtatásához. A Microsoft vezérigazgatója, Satya Nadella azonban egy nemrégiben adott interjúban rávilágított arra,...

Korhatár-ellenőrzési törvények világszerte: hatások, kihívások és országonkénti szabályozás

Korhatár-ellenőrzési törvények jelentős változásokat hoztak az internetes tartalmakhoz való hozzáférésben az elmúlt években. Ezek a szabályozások, melyeket gyakran korhatár-biztosításnak vagy korhatár-ellenőrzésnek is neveznek, arra kötelezik a weboldalakat, hogy...

Az autós adatvédelem valósága: Hogyan árulják el személyes információinkat az állami hatóságok?

San Antonio, Texas – Amikor bűncselekmény áldozatai, bántalmazott nők vagy éppen a vezetés elsajátításánál tartó fiatalok jogosítványt vagy gépjármű-nyilvántartást igényelnek, gyakran nem is sejtik, hogy ezzel egyúttal lemondanak személyes adataik védelméről. Az...