Coca-Cola karácsonyi AI-hirdetései: botrány és online felháborodás

nov 4, 2025 | Tech

Coca-Cola ismét generatív mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz karácsonyi reklámkampányában, ami újabb hullámot indított el az interneten a negatív visszajelzések és kritikák terén. A 2024-es évben a vállalat három AI-alkotású karácsonyi hirdetése jelent meg, melyeket sokan furcsának és ízléstelennek tartottak, messze elmaradva a cég hagyományosan melegséget és nosztalgiát sugárzó ünnepi reklámjaitól.

A Coca-Cola AI-hirdetéseinek visszhangja: miért váltottak ki ilyen erős reakciókat?

Az idei évben a Coca-Cola két újabb AI-generált karácsonyi reklámot mutatott be, amelyek antropomorf állatokat ábrázolnak, amint csodálattal figyelik a piros Coca-Cola teherautók érkezését. Az internetes közösség azonban ismételten dühvel és undorral reagált. Egyesek bojkottot hirdettek a Coca-Cola termékei ellen, míg mások inkább a Pepsi fogyasztására térnének át.

A botrányt tovább fokozta Pratik Thakar, a Coca-Cola generatív AI-ért felelős vezetőjének nyilatkozata, amelyben így fogalmazott: “A dzsinn kikerült az üvegből, és nem lehet visszazárni.” Ez a kijelentés sok kommentálót felháborított, mivel azt sugallja, hogy az AI technológia térnyerése megállíthatatlan.

Generatív AI: előnyök és veszélyek

A generatív mesterséges intelligencia egyik leggyakrabban hangoztatott előnye, hogy költség- és időmegtakarítást jelent a vállalatok számára. Ugyanakkor sokan aggódnak amiatt, hogy ez a technológia veszélyezteti az emberi munkahelyeket és értékeket számos iparágban.

Ha az AI által ígért technológiai fejlődés valóban megvalósul, akkor az emberi munka értéke jelentősen csökkenhet – ami nem túl biztató kilátás. A videó generációs modellek fejlődése például már látható az új Coca-Cola reklámokban is: ezúttal például a teherautók kerekei valóban forognak. Ennek ellenére egyik reklám sem nevezhető igazán látványosnak vagy meggyőzőnek.

Az “uncanny valley” hatás és vizuális problémák

Bár az AI már képes élethű videók létrehozására – átlépve az úgynevezett „Will Smith spagettievés teszt” küszöbét –, még mindig megfigyelhető egyfajta furcsa, zavaró érzés. A Coca-Cola hirdetésében feltűnő kacsintó Mikulás például rendkívül nyugtalanító hatást kelt, míg az állatok karakterei sablonosak és unalmasak.

A generatív AI célja úgy tűnik, hogy „elég jó” minőségű tartalmat állítson elő – éppen annyira, hogy ne kelljen profi animátorokat vagy karaktertervezőket alkalmazni. Az emberi munkatársak feladata pedig inkább csak az AI által létrehozott hibák és furcsaságok javítása marad.

Költségek és átláthatóság hiánya

A The Wall Street Journal szerint a Coca-Cola nem kívánt nyilatkozni az új ünnepi kampány költségeiről. Ez további találgatásokra adott okot arról, hogy mennyire volt gördülékeny vagy egyszerű a folyamat – hiszen egyetlen prompt begépelésével nem készülhet el egy teljes reklámfilm.

Miért vált különösen heves támadás tárgyává a Coca-Cola?

Bár más nagyvállalatok is alkalmaztak már AI-t reklámjaikban (például a Google is bemutatott teljesen AI-generált hirdetést), az internetes reakciók mégsem voltak ennyire erőteljesek. A Coca-Colát azért tekintik különösen érzékeny területnek, mert karácsonyi reklámjai mélyen beágyazódtak a popkultúrába és nosztalgikus érzelmeket keltenek.

A céghez kötődik például a modern Mikulás piros-fehér ruhájának népszerűsítése is. Emellett a híres „I’d like to buy the world a Coke” reklámkampányt is gyakran emlegetik mint az amerikai reklámtörténet egyik ikonikus alkotását.

Az eredeti kézműves alkotások helyett AI-származékok

A vitatott AI-hirdetések ráadásul nem is eredetiek: remake-jei az 1995-ben készült „Holidays Are Coming” című kézzel készített reklámnak. Az összes generatív AI-alapú média alapvetően derivatív jellegű, hiszen ezek a modellek számtalan művészeti alkotást és tartalmat dolgoznak fel engedély nélkül.

A dokumentumfilmes Adam Curtis szerint a generatív AI „korunk szelleme”, amely korábbi generációk képeit, zenéit és írásait olvasztja össze egy komplex egésszé, amit aztán visszakapunk. Curtis úgy véli, hogy „az AI nem a jövő, hanem a múlt végső lezárása” – egy olyan pillanat ez, amikor „a múlt eljött értünk”, amiből szerinte menekülnünk kell majd.

Összegzés

A Coca-Cola legújabb karácsonyi kampánya jól példázza azt az ellentmondásos helyzetet, amelybe a generatív mesterséges intelligencia került: miközben technológiai fejlődést hoz és költségeket csökkenthet, komoly etikai kérdéseket vet fel az alkotói jogokkal kapcsolatban, valamint veszélyezteti az emberi kreativitást és munkahelyeket.

A közönség reakciója pedig azt mutatja, hogy még mindig nagy igény van az autentikus, kézzel készített művészi alkotások iránt – különösen olyan ikonikus márkák esetében, mint amilyen a Coca-Cola karácsonyi reklámjai is.

Forrás: https://www.forbes.com/sites/danidiplacido/2025/11/04/coca-cola-sparks-backlash-with-ai-generated-christmas-ad-again/

Microsoft MAI-Image-1: Az első saját fejlesztésű AI képgenerátor

A Microsoft új korszakot nyit az mesterséges intelligencia alapú képgenerálásban az MAI-Image-1 nevű, első saját fejlesztésű AI képgenerátorával. Ez a modell már elérhető két termékben: a Bing Image Creator és a Copilot Audio Expressions platformokon. A cég 2023...

Sami Sheen őszintén a plasztikai műtétekről és mentális egészségéről

Sami Sheen, Denise Richards és Charlie Sheen 21 éves lánya, aki az OnlyFans sztárjaként és influencerként ismert, nemrég egy őszinte videóban válaszolt egy TikTok nézőjének, aki azt írta neki: „Annyira irigyellek! Istennek vannak kedvencei.” Ezzel a válasszal Sami...

Kristen Stewart erőteljes beszéde a Hollywoodi nők helyzetéről az Academy és Chanel rendezvényén

Kristen Stewart, színésznő és rendező, aki hamarosan debütál első egészestés rendezésével, a The Chronology of Water című filmmel, lenyűgöző beszédet tartott kedden délután a Los Angeles-i Academy és Chanel által szervezett Women’s Luncheon eseményén. A post-MeToo...

AI chip háború: Kínai tartományok kedvezményes ipari árammal támogatják a hazai AI adatközpontokat

Az AI dominanciaért folytatott verseny új frontot nyitott Kínában. Egy friss jelentés szerint több kínai tartomány jelentős kedvezményeket kínál az ipari áramárakból az AI adatközpontok számára, ám egy fontos feltétellel: csak hazai gyártású chipeket használhatnak,...

COVID-19 Őszi Védőoltási Szezon: Pfizer Eladásai Csökkennek az Új Ajánlások Hatására

Az idei őszi COVID-19 oltási szezon lassan indul az Egyesült Államokban, különösen a Pfizer Comirnaty vakcináinak értékesítése terén. Az amerikai szövetségi szabályozók ugyanis szűkítették azok körét, akiknek ajánlják a védőoltást, ami jelentős, 25%-os visszaesést...

Amazon és Perplexity vitája az AI-alapú vásárlóasszisztensről: Az ügynöki böngésző kérdése

Az AI-alapú technológiák térnyerése újabb izgalmas, ámde vitatott helyzetet teremtett az e-kereskedelem világában. A napokban nyilvánosságra került, hogy az Amazon felszólította a Perplexity nevű startupot, hogy távolítsa el online áruházából Comet nevű, mesterséges...

TheRedMagic 11 Pro: Világelső folyadékhűtéssel és kimagasló tartóssággal

A TheRedMagic 11 Pro októberben debütált Kínában theRedMagic 11 Pro+ néven, majd nemrégiben világszerte is bemutatkozott. Jelenleg dolgozunk a készülék teljes körű, részletes tesztjén, amely hamarosan elérhető lesz, de addig is érdemes megismerkedni az egyik...

Motorola Moto G 2026: Megérkezett a megfizethető okostelefonok új generációja

A Motorola bejelentette első két Moto G modelljét 2026-ra, amelyek a legújabb MediaTek processzorokat használják, és már idén novemberben megvásárolhatók lesznek. Az új Moto G és Moto G Play modellek továbbra is a megfizethetőségre fókuszálnak, hiszen az áruk 200...

Microsoft MAI-Image-1: Az első saját fejlesztésű AI képgenerátor

A Microsoft új korszakot nyit az mesterséges intelligencia alapú képgenerálásban az MAI-Image-1 nevű, első saját fejlesztésű AI képgenerátorával. Ez a modell már elérhető két termékben: a Bing Image Creator és a Copilot Audio Expressions platformokon. A cég 2023...

Google mesterséges intelligencia adatközpontokat tervez az űrben – Project Suncatcher

A Google új, ambiciózus kutatási projektje, a Project Suncatcher célul tűzte ki, hogy mesterséges intelligencia (AI) adatközpontokat helyezzen el az űrben. A vállalat mérnökei és tudósai szerint a jövőben akár 80 darab, napelemekkel felszerelt műholdból álló...

Edzőtermi tagságok és lemondási nehézségek: A fogyasztók kálváriája

Az edzőtermekben való tagság megszüntetése sokak számára rémálommá válhat. Greg története jól példázza, milyen buktatókba ütközhetünk, ha megpróbálunk kilépni egy fitneszklubból. A 54 éves férfi tavaly nyáron kezdett el újra formába lendülni, amikor csatlakozott egy...