David Byrne: A „Who Is the Sky?” turné és a zene új dimenziói

nov 26, 2025

Üdvözlünk az „On That Note” rovatban, ahol a rock and roll nagy történeteit, izgalmas trendjeit és a zenei ipar legkülönösebb ötleteit mutatjuk be.

Bevezetés: Egy kaleidoszkópos zenei utazás

David Byrne legújabb koncertélménye, a „Who Is the Sky?” turné olyan, mintha két órára egy kaleidoszkópos buborékfürdőbe lépnénk be. A forró víz megidézi az örök érvényű „Life During Wartime” sürgető üzenetét, míg a hideg csap megnyugtató érzékiséggel tárja elénk az „And She Was” szépségét. Byrne több mint egy tucat szabadon mozgó zenésszel osztja meg a színpadot – ez az alkotói döntés korábban már az „American Utopia” előadásokban is nagy hatással volt –, váltogatva szóló- és Talking Heads-dalokat, hogy eufórikus hangulatot teremtsen, ami 2025-ben talán még fontosabb, mint valaha.

A színpad szélein hatalmas képernyők egészítik ki az előadást, vizuális réteget adva minden dal mögötti üzenethez. Ez az élmény azonban nem csupán látványos show – ahogy Byrne fogalmazott –, inkább egy olyan atmoszféra, amelynek megértése minden néző feladata.

A turné ambíciója és művészi víziója

Byrne jelenleg az amerikai állomások utolsó szakaszán jár a „Who Is the Sky?” turnéval, amely egy 12 dalból álló, rendkívül pozitív hangvételű albumon alapul, amit még szeptemberben adott ki. Az új évben nemzetközi helyszínekre is elviszi az előadást.

„Ez a műsor ambiciózusabb, mint bármi, amit valaha csináltam” – mondja Byrne. „A Stop Making Sense és az American Utopia is újragondolta a koncert fogalmát, ez pedig tovább viszi ezt a gondolatot saját útján. Őszintén nem tudom, merre tovább.”

A Broadway-szereplés vagy egy koncertfilm lehetősége még nyitott kérdés nála, de egy biztos döntést hozott: majdnem húsz év után ismét beillesztette repertoárjába a „Psycho Killer” című slágert. Erről és sok másról is beszélgettünk vele.

A koncertélmény formabontó megközelítése

Byrne folyamatosan feszegeti a koncertformátum határait. Az „American Utopia” Broadway-változata után most egy még teatralizáltabb és színesebb előadást hozott létre:

  • Színházi és koncert-hibrid: Több beszéd, nagyobb léptékű teatralitás.
  • Egyedi hangulat: Egy átfogó téma és érzés fut végig az egész műsoron.
  • Vizuális precizitás: A dalok közötti átmenetek gondosan kidolgozottak.

Bár más előadók is keverik a műfajokat (például Lady Gaga), Byrne sajátos stílusa egyedi atmoszférát teremt.

A dalválasztás és vizuális elemek összehangolása

A repertoár nagy része állandó marad az előadások között – kivéve két új albumról származó „történetmesélő” dalt („I Met the Buddha at a Downtown Party” és „Moisturizing Thing”), amelyeket felváltva játszanak. Ez azért fontos, mert:

  • Minden vizuális elem pontosan időzített.
  • A dalok közötti átmenetek színházi precizitással vannak megtervezve.
  • A változtatások nehezen kivitelezhetők, de céljuk plusz érték hozzáadása.

A próbák során sok ötletet kipróbáltak és elvetettek: nem minden dal vagy koreográfia működött jól élőben. Például egy LED-fal segítségével vetítenek magukról állatmaszkos alakokat táncolni – ez különleges vizuális élményt nyújt.

Képernyők használata: művészet vagy zavaró elem?

A képernyők gyakoriak a koncerteken, de sokszor csak közeli felvételeket mutatnak az előadókról, ami Byrne szerint unalmassá teszi az élményt:

„Nem akarok tévét nézni egy koncerten.”

Ezért inkább kreatív helyszíneket vetítenek – holdbéli tájat, New York-i tetőteraszt vagy akár saját lakását –, hogy elmélyítsék a befogadó élményt. Ha túl sok történik a képernyőkön, azt inkább kihagyják, mert elvonja a figyelmet a valódi emberekről a színpadon.

A „Psycho Killer” visszatérése – miért most?

Közel húsz év után tért vissza Byrne repertoárjába ez a Talking Heads-klasszikus. Korábban úgy érezte, hogy nem illik az alternatívát kínáló turnék tematikájába vagy egyszerűen belefáradt annak játszásába. Most azonban egy Arthur Russell által átdolgozott verziót mutat be:

  • Kisebb hangszerelésű, belsőbb hangvételű változat.
  • Csellós kísérettel egészül ki minden este.
  • Mégis felismerhető marad az ikonikus basszusmenet miatt.

Ezzel új életet lehelve egy régi slágerbe, amely így frissebbnek hat a közönség számára is.

Dalszerzői perspektíva: fáradás és újdonságok

Bár vannak népszerű dalok (például a „Wild Wild Life”), amelyeket sosem játszott nagy koncerten, Byrne személyes okokból tartózkodik tőlük. Ezek közül néhányat parodisztikusnak tart bizonyos kontextusban (például MTV-paródia volt), így nehéz őket másképp előadni. Azonban idővel elképzelhetőnek tartja ezek újbóli beemelését is.

Új dalok és régi barátok: Brian Eno-val közös munka

A turnén hallható egy korábban kiadatlan szám is, a „T Shirt”, amely Brian Eno-val való együttműködés eredménye. Ez eredetileg nem került fel az előző albumra, de Byrne úgy érezte, hogy jól illeszkedik az előadásba:

  • A dalhoz vetített képek emberek pólójára nyomtatott mintákat mutatnak be.
  • Könnyen fülbemászó dallamával hamar népszerűvé vált a közönség körében.
  • Egy új életet kapott így egy korábbi alkotás.

Történetek és emberi viselkedés – David Byrne művészete

Byrne munkásságának egyik központi eleme az emberi viselkedés jobb megértése. A stúdióalbumról színpadra vitt „Who Is the Sky?” segített neki mélyebben átélni ezt:

„A feleségem mondta nemrég: ‘David, az album jó, de a színpadias verzió sokkal jobb.’ Nem csak a dalokra gondolt – hanem arra az összhatásra is, amit átadunk.”

A live előadás varázsa abban rejlik számára, hogy valódi testekkel és emberekkel együtt lehet jelen egy pillanatban – ez pedig felejthetetlen élmény mindenkinek.

A jövő tervei: Broadway vagy film?

Byrne fontolgatja az előadás Broadway-ra adaptálását vagy akár filmre vitelét is. Ez azonban kihívásokkal jár:

  • A Broadway-közönség más tempót vár el – több magyarázatot és lassabb bevezetést igényelnek.
  • A COVID-járvány megszakította korábbi terveket és hosszú kihagyást okozott neki.
  • Szeretné elkerülni azt az érzést, hogy egész életében ugyanazt játssza („Nem akarok örökké A Fantom főszereplője lenni”).

Közös alkotói múlt Brian Eno-val

Byrne és Brian Eno közel ötven éve dolgoznak együtt egymás határait tiszteletben tartva. Egyikük sem akarja túlságosan beleszólni a másik munkájába:

„Jó kerítések jó szomszédokat csinálnak” – mondja Byrne –, ami jól működik kettőnk között is.

Művészi újraértelmezések inspirációja

Egy-egy dal új értelmezése mindig izgalmas élmény számára. Például amikor fiatal kórus énekelte vidáman az eredetileg panaszdalnak szánt „Everybody’s Coming to My House”-t vagy amikor Miley Cyrus szerelmes dalnak alakította át a „Psycho Killert”. Ezek mind új dimenziókat nyitottak meg számára zenéjében.

Zárszó: Egy nap Austinban

Kérdésünkre David Byrne így válaszolt arra is, miért derűs ma:

„Gyönyörű nap van Austinban. Van nálam bicikli is a hotelszobában – reggeli taco után indulok felfedezni.”

Ezzel zárjuk ezt a részletes betekintést David Byrne legújabb turnéjába és művészi világába – ahol zene találkozik színházzal, múlt találkozik jelennel és ahol minden este új történetet mesélnek el nekünk.

Forrás: https://www.vulture.com/article/david-byrne-playing-psycho-killer-tour.html

Taylor Swift és Este Haim barátsága: luxus divat és exkluzív vacsora New Yorkban

Ha azt hitted, hogy Taylor Swift csak a színpadon ragyog, akkor várj, amíg meglátod, hogyan tartja a kapcsolatot a közeli barátaival a való életben! A 35 éves énekesnő nemrég Este Haim társaságában kapták lencsevégre egy elegáns vacsorán New York egyik legexkluzívabb...

CATL és az elektromos transzóceáni hajók: a tengeri szállítás jövője három éven belül

Ha azt mondom, hogy a tengeri szállítás hamarosan elektromossá válik, valószínűleg elsőre te is azt gondolod: „Ez lehetetlen!” – hiszen a hatalmas, nehéz teherhajók árammal hajtása eddig inkább sci-fi kategória volt. Pedig a kínai akkumulátorgyártó óriás, a CATL most...

Miért küld az emberiség űrhajósokat a Marsra? – Tudományos stratégia és kihívások

Az űrutazás egyik legnagyobb álma, hogy egyszer emberek lépjenek a vörös bolygóra. De vajon megéri-e ez az elképesztő anyagi és technológiai befektetés? A NASA és más űrügynökségek számára ez nem csupán egy sci-fi álom, hanem egy évtizedeken átívelő, több milliárd...

Riyadh Air és IBM: Az első AI-native légitársaság születése a jövő repüléséért

Ha azt mondom, hogy a légiközlekedés hamarosan nem csak digitális, hanem mesterséges intelligencia által vezérelt lesz, talán elsőre sci-finek hangzik. Pedig épp ez történik most, és nem máshol, mint Szaúd-Arábiában, ahol a Riyadh Air és az IBM közösen írják újra a...

Harvardi mellrákkutatás válságban: Joan Brugge laborja és a finanszírozási bizonytalanságok

Ha valaki, akkor Joan Brugge, Ph.D., a Harvard Medical School egyik vezető kutatója pontosan tudja, milyen nehézségekkel jár ma a rákkutatás. „Nem állhatunk meg csak azért, mert most nehézségekkel nézünk szembe” – mondja az irodájában ülve. „Mindannyiunknak keményen...

San Jose és Kalifornia adatközpont-láz: AI, energiafogyasztás és környezeti kihívások

Ha azt mondom San Jose, valószínűleg azonnal beugrik a Silicon Valley szíve, a techóriások otthona. De most ez a város nem csak a startupokról szól: itt zajlik Kalifornia egyik legégetőbb vitája arról, hogyan kezeljük az egyre növekvő adatközpontok energiaigényét,...

GenAI.mil: Az amerikai hadsereg új mesterséges intelligencia chatbotja és az etikai kérdések

Nemrégiben a Pentagon bemutatott egy új mesterséges intelligencia alapú chatbotot, amelyet GenAI.mil néven ismerhetünk meg. A platformot Pete Hegseth védelmi miniszterhelyettes mutatta be, és azonnal nagy port kavart, amikor a chatbot egy kényes témában – az amerikai...

Ausztrália betiltotta a 16 év alattiak közösségi média használatát – Mit jelent ez a gyerekek és a techcégek számára?

Ha azt hitted, hogy a szülői felügyelet vagy az időkorlátok beállítása elég, akkor most kapaszkodj meg: Ausztrália egy teljesen új szintre emelte a gyerekek védelmét az online térben. 2025. december 4-én életbe lépett egy olyan törvény, ami megtiltja, hogy bárki 16...

Mennyit keresel? Így néz ki a fizetések rangsora az USA-ban 2023-ban

Te is szoktál azon gondolkodni, hogy a fizetésed magas, alacsony vagy inkább átlagosnak számít? Én például gyakran mérlegelem magamban, hogy vajon kik azok, akik nálam többet visznek haza havonta – és persze azt is, hogy mit csinálnak ezek az emberek. Az orvosok,...

Gyorsabb lépés az online gyermekvédelemben: mit hoz a jövő?

Nemrégiben érkezett a hír, ami szerint az amerikai képviselőház jóval gyorsabban halad előre az online gyermekvédelem ügyében, mint azt korábban vártuk. Ez engem személy szerint meglepett, hiszen az ilyen szabályozások általában hosszú hónapokat, akár éveket is...