Az elmúlt negyedévben a legnagyobb technológiai vállalatok – köztük a Meta, Amazon, Alphabet és Microsoft – jelentős növekedést mutattak digitális hirdetési bevételeik terén, miközben mesterséges intelligenciába (AI) történő beruházásaik is rekordmagasságokba emelkedtek. Ez a kettős trend jól mutatja, hogy az online reklámpiac továbbra is dinamikusan fejlődik, még a gazdasági bizonytalanságok közepette is.
A digitális hirdetési piac erősödése
Az idei év elején sokan aggódtak amiatt, hogy a gazdasági turbulenciák és az Egyesült Államok kereskedelmi politikái visszavethetik a vállalatok hirdetési költéseit. Azonban a legfrissebb negyedéves pénzügyi jelentések ezt nem támasztják alá. Jasmine Enberg, a Scalable médiacég társalapítója szerint:
“A digitális hirdetési piac erős. Az instabilitás és volatilitás már be van árazva, ez vált a status quóvá.”
A Meta kiemelkedően teljesített ezen a téren: harmadik negyedéves bevételeinek 98%-a online hirdetésekből származik, és éves szinten 26%-os növekedést ért el, összesen 51,24 milliárd dollárt realizálva – ez a legmagasabb érték 2024 első negyedéve óta.
Amazon és az online reklámok gyors ütemű bővülése
Az Amazon online hirdetési egysége szintén jelentős növekedést produkált: éves szinten 24%-kal nőtt a bevétel, elérve a 17,7 milliárd dollárt. Ez gyorsabb ütemű bővülés, mint az Amazon AWS felhőszolgáltatásainak 20%-os növekedése.
Andy Jassy vezérigazgató kiemelte az Amazon hirdetés-specifikus demand-side platformjának (DSP) terjeszkedését harmadik fél alkalmazásokra és weboldalakra. Kiemelte például az amerikai Roku-val kötött partnerséget, amely révén az Amazon rendelkezik a legnagyobb kapcsolt TV-hálózattal az Egyesült Államokban. Emellett új integrációkat kínálnak Netflix, Spotify és SiriusXM platformokon is.
Alphabet és Microsoft: stabil növekedés a reklámbevételekben
- Alphabet: A Google anyavállalata összesen 74,18 milliárd dolláros reklámbevételt ért el harmadik negyedévben, ami 13%-os éves növekedést jelent. A YouTube online hirdetési bevételei különösen jól teljesítettek, 15%-kal emelkedve 10,26 milliárd dollárra.
- Microsoft: A keresési és hírekhez kapcsolódó reklámbevételek 3,7 milliárd dollárt tettek ki az első pénzügyi negyedévben, ami 14%-os növekedés az előző évhez képest.
A gazdasági bizonytalanság hatása a hirdetési költésekre
Bár némi visszafogottság tapasztalható egyes vállalatoknál a gazdasági helyzet miatt, Jeremy Goldman (Emarketer tartalomigazgatója) szerint valójában átcsoportosítás történik: kevesebb pénzt költenek hagyományos médiumokra (például újságokra), miközben nő a digitális platformokra fordított költségvetés.
“A vállalatok egyre inkább választják a közösségi médiát, kiskereskedelmi médiát és keresőhirdetéseket.”
Kisebb techcégek is robbanásszerű növekedést mutatnak
A nagyvállalatokon túl például a Reddit is jelentős sikert ért el: harmadik negyedéves bevételei 68%-kal nőttek éves összevetésben, meghaladva az elemzői várakozásokat. A globális napi aktív felhasználók száma pedig 19%-kal emelkedett 116 millióra.
A Snap és Pinterest következő heti eredményjelentései további izgalmakat ígérnek.
Mesterséges intelligencia beruházások – rekordkiadások ellenére optimizmus
A techóriások egyértelművé tették: nem terveznek csökkenteni AI-beruházásaikat még akkor sem, ha egyesek buborék kialakulásától tartanak. Az Alphabet, Meta, Amazon és Microsoft összesen több mint 380 milliárd dollárt fordítanak idén tőkekiadásokra (capex), amely azonban még mindig kisebb részét képezi annak az egymilliárd dolláros adatközponti és felhőszolgáltatási szerződésállománynak, amelyet például az OpenAI kötött partnereivel (Nvidia, Oracle, Broadcom).
Meta kihívásai és jövőbeli kilátásai
Bár az Amazon és Google részvényesei örömmel fogadták az eredményeket, a Meta részvényei csökkentek: csütörtökön 11%-ot estek annak hatására, hogy a cég megemelte tőkekiadási előrejelzésének alsó határát 66-ról 70 milliárd dollárra.
Az Oppenheimer elemzői leminősítették a Meta részvényeket „tartás” kategóriába azzal az indokkal, hogy kevésbé egyértelmű, miként profitál majd a cég AI-befektetéseiből más nagy techvállalatokhoz képest – különösen azokhoz képest, amelyek felhőszolgáltatásokat is működtetnek.
A Meta pénzügyi vezetője, Susan Li hangsúlyozta: elengedhetetlen befektetniük AI-hoz kapcsolódó adatközpontokba és harmadik fél felhőszolgáltatásaiba annak érdekében, hogy ne maradjanak le versenytársaiktól. CEO Mark Zuckerberg is hasonlóan nyilatkozott arról, hogy prioritásuk AI vezető szerepének megszerzése.
AI integrációja és új termékek
Bár Meta folyamatosan kommunikálja AI beruházásainak pozitív hatását online hirdetési üzletágára, nehézséget okoz számukra annak bemutatása, hogyan fogják ezek hosszú távon megtéríteni magukat. Jasmine Enberg szerint:
“Az AI integrációja eddig egyértelmű növekedési motor volt negyedévről negyedévre. Az viszont már nehezebben megfogható és kevésbé kézzelfogható befektetők számára, hogy mi következik ezután.”
Ezzel szemben új termékek – például a Meta AI alkalmazás Vibes rövid videós szolgáltatással – már mutatnak némi fejlődést. Emellett lehetőség nyílik előfizetéses modellek vagy vállalati AI szolgáltatások fejlesztésére is.
Kitekintés: A digitális reklámok jövője és gazdasági kihívások
Miközben továbbra is kérdéses marad a gazdasági helyzet hatása a hirdetési költésekre – különösen az ünnepi időszak előtt –, mindenki figyelme arra irányul majd, hogyan alakulnak majd például a Black Friday eladási adatai. Jeremy Goldman szerint:
“A következő nagy próbatétel akkor lesz, amikor megkapjuk a Black Friday számokat – vajon azok elmaradnak-e majd az elvárásoktól?”
Összességében tehát látható: bár vannak gazdasági bizonytalanságok és kihívások, a digitális reklámpiac továbbra is erősödik. A mesterséges intelligencia fejlesztésekbe történő nagyszabású befektetések pedig azt jelzik, hogy ezek a technológiai óriások hosszú távon is vezető szerepet kívánnak betölteni ezen a piacon.
Kapcsolódó videó:
Nagy techcégek eredménybeszámolói megmutatják: ezek azok a vállalatok, amelyekbe érdemes befektetni.
Forrás: https://www.cnbc.com/2025/11/01/meta-alphabet-amazon-microsoft-earnings-ads.html