Ontario miniszterelnöke, Doug Ford 2023 októberében egy vitatott vámellenes reklám kapcsán került reflektorfénybe, amelyben az Egyesült Államok volt elnöke, Ronald Reagan szerepelt. A hirdetés kiváltotta Donald Trump elnök haragját, aki emiatt felfüggesztette a Kanada és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi tárgyalásokat.
A vámellenes reklám háttere és tartalma
A szóban forgó reklám egy 1987 áprilisában elhangzott Ronald Reagan beszéd részleteit használja fel, amelyben az akkori elnök a Japánnal szembeni vámok bevezetéséről beszélt. A hirdetésben Reagan így fogalmaz:
„Amikor valaki azt mondja, hogy ‘vezetjünk be vámokat a külföldi importokra’, úgy tűnik, hazafias dolgot tesz az amerikai termékek és munkahelyek védelmében. És néha rövid ideig működik is – de csak rövid ideig.”
„Hosszú távon azonban az ilyen kereskedelmi korlátok minden amerikai munkást és fogyasztót károsítanak.”
A reklám célja az volt, hogy párbeszédet indítson arról, milyen gazdaságot szeretnének az amerikaiak építeni, valamint rávilágítson a vámok munkavállalókra és vállalkozásokra gyakorolt negatív hatásaira.
Trump reakciója és a kereskedelmi tárgyalások megszakadása
Miután Donald Trump értesült a reklámról, élesen bírálta azt, és több posztban is kifejezte elégedetlenségét saját közösségi platformján, a Truth Socialon. Trump szerint Kanada „illegálisan próbálta befolyásolni” egy folyamatban lévő Legfelsőbb Bírósági ügyet, amely az ő széleskörű vámhasználatát érinti.
Trump egyik posztjában így fogalmazott:
„KANADA CSALT ÉS ELKAPTÁK!!!”
„Csalárd módon nagy hirdetést vásároltak, amelyben azt állították, hogy Ronald Reagan nem szerette a vámokat, miközben valójában SZERETTE A VÁMOKAT ORSZÁGUNK ÉS NEMZETI BIZTONSÁGUNK SZÁMÁRA.”
Ezzel párhuzamosan Trump július végén bejelentette, hogy 35 százalékos vámot vet ki minden kanadai eredetű árura, kivéve azokat a termékeket, amelyekre vonatkozik a 2020-as Észak-amerikai Szabadkereskedelmi Megállapodás (USMCA).
Doug Ford válasza és a kampány jövője
Doug Ford egy X (korábbi Twitter) posztban reagált a kialakult helyzetre. Kiemelte, hogy a kampány célja mindig is az volt, hogy párbeszédet indítson az amerikai gazdaság jövőjéről és a vámok hatásairól:
„Célunkat elértük: üzenetünk eljutott az Egyesült Államok legmagasabb szintű közönségéhez.”
„Utasítottam csapatomat arra, hogy a hétvégén is folytassák üzenetünk megjelenítését az amerikaiak számára, így reklámunkat leadjuk az MLB World Series első két mérkőzésén.”
Ugyanakkor Ford hozzátette, hogy Mark Carney kanadai miniszterelnökkel folytatott egyeztetés után hétfőtől felfüggesztik az Egyesült Államokban futó reklámkampányt annak érdekében, hogy újraindulhassanak a kereskedelmi tárgyalások.
A World Series mint platform
A vitatott reklámot az MLB World Series első két mérkőzésén sugározták majd. Ezeket a Toronto Blue Jays csapata rendezi Los Angeles Dodgers ellen pénteken és szombaton. Ez különösen jelentős alkalom volt arra, hogy széles amerikai közönséghez jusson el az üzenet.
Összegzés
Az Ontario miniszterelnökének kezdeményezése egy erős politikai üzenetet hordozott: megkérdőjelezte a magas vámok hosszú távú hasznosságát az amerikai gazdaság számára. Azonban ez a lépés komoly diplomáciai feszültséget váltott ki Washingtonban. Donald Trump heves reakciója miatt átmenetileg megszakadtak a Kanada és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi tárgyalások.
Ford döntése arról, hogy hétfőtől szünetelteti a kampányt annak érdekében, hogy újrainduljanak a tárgyalások, azt mutatja, hogy mindkét fél nyitott a kompromisszumra. Ez az eset jól példázza azt is, milyen érzékeny terület lehet a nemzetközi kereskedelem politikai kommunikációja.
Forrás: https://thehill.com/policy/international/5572251-ontario-ad-trump-tariffs-world-series/amp/