Az edzőtermekben való tagság megszüntetése sokak számára rémálommá válhat. Greg története jól példázza, milyen buktatókba ütközhetünk, ha megpróbálunk kilépni egy fitneszklubból. A 54 éves férfi tavaly nyáron kezdett el újra formába lendülni, amikor csatlakozott egy helyi LA Fitnesshez Dallas északi részén. Azonban a személyi edzésekért fizetett plusz díjak és az automatikus megújítás miatt hónapokig küzdött a tagságának megszüntetésével.
Greg esete: Az automatikus megújítás és a lemondás körüli káosz
Greg eredetileg úgy tájékoztatták, hogy a személyi edzések egy három hónapos program részei, amely nem újul meg automatikusan. Ez azonban téves információ volt. Amikor később megpróbált kilépni, az edzője biztosította, hogy rögzíti a lemondását a rendszerben, mégis tovább terhelték a díjakkal.
A front desk-en azt tanácsolták neki, hogy küldjön lemondó levelet a kaliforniai központnak. Bár három ilyen levelet is elküldött ajánlott postán, mindannyiszor azt állították, hogy nem érkezett meg hozzájuk. Több mint fél év alatt több mint 3 700 dollárnyi díjat vontak le tőle egy olyan teremért, amelyet már régóta el akart hagyni.
A fitneszipar árnyoldalai: etikátlan gyakorlatok és rejtett költségek
A kereskedelmi fitneszipar sajnos nem mentes az etikátlan magatartásoktól. Bár sok terem működik felelősségteljesen, számos történet szól arról, hogy ügyfeleket megtévesztenek, rejtett díjakat számolnak fel vagy bonyolult szerződésekkel akadályozzák a kilépést.
Az idei évben a Better Business Bureau adatai szerint 4 százalékkal nőtt az edzőtermekkel kapcsolatos panaszok száma, főként Floridából és Kaliforniából érkeznek bejelentések.
Más érintettek tapasztalatai
- Christa Prater (34 éves, Los Angeles): Hitelét épp kezdte helyreállítani, amikor egy helyi bokszterem váratlanul több száz dolláros díjakkal terhelte meg. Szerinte az árak és feltételek nem voltak benne a szerződésében.
- Jon Aguirre (40 éves villanyszerelő, L.A.): Egy nyolchetes bokszkurzus után pereskedett egy teremmel, amely több mint 1200 dollárt követelt tőle egy hat hónapos programért – amit ő sosem írt alá.
- Deana (53 éves, Phoenix): Két szerződést kötött véletlenül egy országos láncnál, ami miatt kétheti rendszerességgel vontak pénzt bankszámlájáról. Csak az állami ügyészséghez fordulva sikerült rendeznie az ügyet.
A fitneszipar növekedése és annak következményei
A Health & Fitness Association adatai szerint ma már majdnem minden negyedik amerikai tagja valamilyen fitneszközpontnak – ez rekordmagas szám. Több mint 430 000 ember dolgozik ebben az iparágban, amely 22,4 milliárd dolláros gazdasági tevékenységet generál több mint 55 000 klubban.
Ez a versenyhelyzet azonban nyomást gyakorolhat az üzletekre, hogy minden áron profitot termeljenek – olykor etikátlan módszerekkel is. Jim Thomas menedzsmenttanácsadó szerint ez vezethet olyan gyakorlatokhoz, mint például az ügyfelek megtartására irányuló agresszív értékesítés vagy a tagságok nehézkes lemondása.
Állami és szövetségi szabályozási kísérletek
A fogyasztói panaszok növekedése miatt több állam ügyészsége is útmutatókat adott ki arról, hogyan lehet elkerülni a problémás termeket. Ugyanakkor az FTC (Szövetségi Kereskedelmi Bizottság) által kidolgozott „click-to-cancel” szabályozást – amely egyszerűsítené a tagságok megszüntetését – bírósági döntés blokkolta 2024-ben.
Ezzel párhuzamosan New York állam már elfogadott törvényt az ügyfelek védelmére, Illinois pedig betiltotta az úgynevezett „életre szóló” tagsági ajánlatokat. Ezek célja, hogy átláthatóbbá tegyék a szerződéseket és megakadályozzák az automatikus megújításokat rejtett feltételekkel.
FTC vizsgálatok és LA Fitness esete
2024 augusztusában az FTC panaszt nyújtott be a LA Fitness anyavállalata ellen több mint 600 helyszínnel és 3,7 millió taggal országszerte. A vád szerint a cég bonyolult és időigényes lemondási folyamatokat alkalmazott, amelyek nem voltak megfelelően kommunikálva.
Többek között csak egyetlen alkalmazott volt jogosult személyesen fogadni a lemondási kérelmeket munkaidőben – aki ráadásul gyakran nem volt elérhető –, valamint nehezen hozzáférhető online formanyomtatványokat használtak. Még ajánlott postai küldemény esetén is gyakran azt állították, hogy nem kapták meg a lemondó leveleket.
Személyes beszámolók az iparág belsejéből
Katie Nolan sportpodcaster elismerte, hogy korábbi munkahelyén legalább hétszer próbálták meggyőzni az ügyfeleket a lemondás visszavonásáról. Daniel Cabral humorista pedig arról számolt be, hogy gyakran érezte magát rosszul azért, mert megtévesztő módon tájékoztatták az új tagokat rejtett díjakról vagy kötelezettségekről.
Következtetések és tanulságok
A fitneszipar gyors növekedése mellett fontos lenne átláthatóbbá tenni a tagsági szerződéseket és egyszerűsíteni azok megszüntetését. A jelenlegi helyzetben sok fogyasztó érzi magát becsapva és tehetetlenül ragadva hosszú távú kötelezettségekben.
Greg esete végül pozitív fordulatot vett: tagságát október elején törölték és visszatérítették neki a jogosulatlanul levont összegeket – de csak miután médiaérdeklődés irányult rá.
Mire figyeljünk edzőtermi szerződés kötésekor?
- Kérdezzünk rá pontosan a szerződés feltételeire: különösen az automatikus megújításra és lemondási lehetőségekre.
- Kérjük írásban is megerősítve:
- Lemondás esetén használjunk ajánlott postai küldeményt:
- Követeljük visszaigazolást:
- Tartsuk nyilván levelezésünket:
Összességében fontos tudatos fogyasztónak lenni és alaposan tájékozódni mielőtt hosszú távú fitnesztagságot vállalunk – így elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket és anyagi veszteségeket.