Famke Janssen a Netflix új krimisorozatában, az Amsterdam Empire-ben karaktere, Betty stílusában jelent meg a Covent Garden Hotel fotózásán: csipkés, virágmintás, mégis szabott és miniszoknyás ruhában, hosszú iskolai zoknival. Ez a megjelenés egyszerre szexi és ironikus – vajon divaton keresztül fejezi ki a szarkazmust? A nők tárgyiasításáról, a patriarchális szépségideálokról és az önmagunk elleni szexizmusról sokat beszélünk manapság. Janssen több mint 30 éves pályafutása alatt több mint 60 filmben szerepelt, korábban pedig modellként dolgozott – így rengeteg témát érinthetünk vele kapcsolatban.
Időtlen szépség és erős női karakterek
Bár nem ez lenne a legfontosabb téma, nehéz nem megemlíteni, milyen lenyűgözően néz ki Famke Janssen 60 évesen – arca hibátlan és arccsontjai éppoly markánsak, mint 30 évvel ezelőtt a 1995-ös James Bond-filmben, a GoldenEye-ben. Ez szinte nyugtalanító; ha férfi lenne, ezt habozás nélkül kiemelnénk. Janssen ezt az egészséges életmódnak tulajdonítja: „Gyorsan megítélnek az emberek, hogy biztosan volt valamilyen beavatkozásom, pedig nem volt. A nőket szégyenítik emiatt, aztán ha mégis megteszik, akkor is.” Ő mindenki döntését támogatja, de számára ez nem vonzó út.
„Erősnek tűnök, mert erős vagyok. Erős nőkből származom.”
Az első holland produkció és a Netflix új korszakának kezdete
Amsterdam Empire Janssen első hazai produkciója és első alkalom, hogy hollandul játszik. Bár korábban is felmerültek szerepek Hollandiában – két testvére is a szakmában dolgozik: Marjolein Beumer színésznő és Antoinette Beumer rendező –, egyik sem volt megfelelő számára. „A Netflix egy olyan ajánlattal keresett meg, ami olyan, mintha a ’Rózsák háborúja’ találkozna a ’Sopranos’-szal” – meséli.
A történet valóban izgalmas: Jack (Jacob Derwig) egy kannabiszbirodalom feje, amely látszólag legális, de valójában nem az. A sorozat elején elhagyja Bettyt (Janssen), aki egykor sztár volt, de most már senki sem számol vele – ám ő nem adja könnyen magát.
A sorozat hiteles helyi hangulatot áraszt; párbeszédei nyersek és őszinték. Még egy válás jelenete is egy striptízbárban játszódik egy hatalmas pénisz alakú rodeóbikán – mégsem jut eszünkbe a szex szó.
Betty karakterének mélysége és Janssen személyes kötődése
A sorozat egyik legérdekesebb aspektusa Betty fokozatos térnyerése: kezdetben ő az elfeledett ex-sztár, míg Jack romantikus hősnek tűnik új szerelmével. Ám Betty lassan átveszi a terepet.
„Semmit sem tudunk Bettyről; Jackről mindent tudunk. Ez nem tisztességes küzdelem.” – mondja Janssen.
Bettynek nincs gyereke vagy barátja; csak egy kutyája van, akit el kell lopnia – és persze a férje. Janssen úgy érezte, hogy ezt a karaktert kell minél árnyaltabban megformálnia: „Ha nem kapom meg ezt a mélységet a forgatókönyvben, akkor majd én viszem be az alakításomba.”
Famke Janssen gyökerei és korai évei
Janssen Amstelveenben született egy nehéz körülmények között élő családban. „Kiskorunktól kezdve magunkra voltunk utalva” – emlékszik vissza –, „sok dráma volt körülöttünk. Megértettem, hogy ha nem vigyázok magamra, rosszul végződik.” Intellektuálisnak tartották testvérei közül őt, ezért nem ösztönözték kreatív pályára; végül közgazdaságtant tanult.
Már fiatalon dolgozni kezdett újságkihordóként, bolti eladóként vagy bárban – bármit vállalt azért, hogy önálló legyen. 17 évesen otthagyta otthonát modellkedni indult Amerikába. „Csak ott tanultam meg álmodni és alkotni saját magam számára.”
A modellből színész lett: kihívások és áttörések
A modellkarrier idején készült képek – például egy fürdőruhás fotósorozat Elle Macphersonnal – erőteljesek voltak és nagyon ’80-as éveket idézőek. Akkoriban még nem létezett az „heroin chic” stílus; az ideál fizikailag robusztus volt ugyanakkor csendes szabály volt: „Ne kérdezzük ezeket a nőket semmiről; jobb csak nézni őket.”
„Ez volt számomra a legnagyobb kihívás” – mondja Janssen –, hiszen erős nőként nem akart buta szerepeket játszani férfi producerek vagy rendezők előtt csak azért, hogy elérje céljait.
A modellkedés után Columbia Egyetemen New Yorkban kreatív írást és irodalmat tanult filmelméleti minorral. Első filmszerepe 28 éves korában jött el; majd 1995-ben jött az áttörés: Xenia Onatopp szerepe a GoldenEye-ban.
Xenia Onatopp: A Bond-lány új dimenzióban
Bár Xenia Onatopp talán nem tűnt ideális választásnak Janssentől, ő tudatosan formálta meg karakterét úgy, hogy emlékezetes legyen:
„Tudtam milyen csapdák várnak rám mint modellből lett Bond-lányra. A ’Bond-lány’ kifejezés lealacsonyító volt számomra. De azt gondoltam: nincs vesztenivalóm; mindent beleadok.”
Sok olyan elemet vitt bele a karakterbe (például az orgazmikus viselkedést), ami nem szerepelt az eredeti forgatókönyvben. Bond-filmeket mindig is komédiaként kezelte apja miatt; így játékosan közelítette meg Xeniát.
Küzdelem a beskatulyázás ellen
A GoldenEye után sokszor csak fegyverrel pózoló vagy orosz bűnöző szerepeket ajánlottak neki. Ő azonban inkább kisebb szerepeket vállalt olyan filmekben mint Robert Altman rendezésében (The Gingerbread Man) vagy Woody Allen műveiben (Celebrity). Célja az volt, hogy eltávolodjon a kliséktől és változatos karaktereket játsszon.
Tapasztalatok Hollywoodban: Harvey Keitel és Woody Allen
Kiemeli Harvey Keitelhez fűződő élményét is: amikor először találkoztak egy supermarketben dolgozó amerikai nő szerepéért auditionált (City of Industry), Keitel először csak a csillogást látta benne. Janssen azonban kitartott és megmutatta valódi arcát.
A Woody Allen-nel való munkát különösen pozitívan értékeli: „Nem irányította túlzottan a színészeket; hagyta őket kibontakozni.” Ugyanakkor említi azokat az ellentmondásokat is Allen körül (Soon-Yi Allen kapcsolata Mia Farrow-val), amelyek miatt ma már kevés szó esik róla másként mint botrányos figuraként.
A nők helyzete Hollywoodban és személyes tapasztalatok
Janssen nyíltan beszél arról is, hogy mennyi problémával találkozott karrierje során:
- Személyesen soha nem érte zaklatás Harvey Weinstein részéről;
- Tallaga és határozottsága miatt kevésbé célozták őt ilyen viselkedéssel;
- Tudatosan kerüli azokat a viselkedési formákat (például félmeztelen fotók Instagramon), amelyekkel sok nő figyelmet próbál magára vonni;
<li„sokan a="" ami="" azzal="" körülveszi="" li="" mindennap.”
X-Men-szerepek és karrierépítés
2000-ben kapta meg Dr. Jean Grey szerepét az X-Men filmekben – amely hosszú éveken át visszatérő karaktere lett –, ezzel pedig része lett annak a változásnak is, amely realisztikusabbá tette a szuperhősfilmek világát.
„Izgatott vagyok, hogy részese lehettem ennek.”
Bár szeretne csak kedvenc projektjeivel foglalkozni kedvenc rendezőkkel és színészekkel dolgozni, tisztában van vele: „Ez üzlet is egyben. Ha nincs relevanciám vagy jelenlétem a médiában – amit tudatosan kerülök –, akkor kevesebb munkám lesz.”
Közösségi média nélkül – saját útján járva
Famke Janssen távol tartja magát a közösségi médiától:
„Nem akarok úgy pózolni Instagramon félmeztelenül csak azért, hogy figyelmet kapjak. Ez nem én vagyok.”
Bár talán nagyobb kereslet lenne iránta magasabb profil mellett is, ő inkább hiteles marad önmagához hűen – keményen kiállva saját véleménye mellett az elmúlt három évtized során.