Az Uber és a Lyft férfi sofőrjei csoportos keresetet nyújtottak be a két vállalat ellen egy olyan funkció miatt, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy kizárólag női sofőrt válasszanak. A keresetek szerint ez a szolgáltatás, amelyet a vállalatok több ezer szexuális zaklatási és támadási per után vezettek be, korlátozza a férfiak gazdasági lehetőségeit, és nemi alapú diszkriminációt valósít meg.
A kereset részletei és a nemi diszkrimináció vádja
A felpereseket képviselő ügyvédek azt állítják, hogy a férfi sofőrök „diszkrimináció áldozatai, kevesebb és eltérő jellegű fuvarokat kapnak, mint amennyit a szabályozás nélkül kapnának”. Szerintük ez a politika megerősíti azt a nemi sztereotípiát, hogy a férfiak veszélyesebbek, mint a nők.
Kalifornia állam szigorú diszkriminációellenes törvényeinek értelmében a kereset az Uber és a Lyft ellen az Unruh-törvény megsértése miatt indult. Ez a kaliforniai polgári jogi törvény kifejezetten tiltja az üzleti vállalkozások általi nemi alapú megkülönböztetést.
A férfi sofőrök egyenként 4 000 dollár kártérítést követelnek Kaliforniában az állami törvény megsértése miatt. A keresetekben két-két férfi sofőr szerepel felperesként mindkét cég esetében, de becslések szerint több százezer férfi fuvarozó érintett lehet a csoportos perben.
Felhasználói vélemények és biztonsági aggályok
A funkció bevezetése vegyes fogadtatásban részesült. Sok felhasználó szerint létfontosságú az ilyen opció biztonsági okokból. Celeste Juarez, 28 éves nő elmondta: „Sokkal biztonságosabbnak és kényelmesebbnek érzem magam női sofőrrel. Korábban sok kellemetlen élményem volt férfi sofőrökkel, különösen lányos esték alkalmával.”
Juarez rendszeresen használja az Uber „Women Preferences” opcióját, amely lehetővé teszi számára, hogy női sofőrt válasszon. Véleménye szerint a keresetek félrevezetők: „Nőként számomra ez a biztonságról szól, arról, hogy eljussak célomhoz anélkül, hogy zaklatás vagy nem kívánt szexuális közeledés érne. Ezzel az opcióval sokkal nyugodtabb vagyok késő esti hazautazáskor.”
Az Uber és Lyft női preferencia programjai
Az Uber 2023 júliusában jelentette be azt a programot, amely lehetővé teszi női utasoknak és sofőröknek, hogy egymással utazzanak. A szolgáltatás San Francisco-ban, Los Angeles-ben és Detroitban indult el nyáron.
Az Uber közleménye szerint: „Az Egyesült Államok-szerte nők jelezték igényüket arra, hogy más nőkkel utazhassanak. Meghallgattuk őket, és új lehetőségeket vezetünk be, amelyekkel még nagyobb kontrollt adunk az utazásuk felett.”
A funkciót először 2019-ben vezette be az Uber Szaúd-Arábiában, miután ott törvény engedélyezte nők számára a vezetést.
A Lyft 2023-ban indította el „Women+ Connect” programját az Egyesült Államokban. Ez lehetőséget ad nőknek és nem bináris személyeknek arra, hogy hasonló nemű sofőrökkel utazzanak. Az első hozzáférési helyszínek Chicago, Phoenix, San Diego, San Francisco és San Jose voltak.
Több nonprofit szervezet is támogatta a Lyft döntését, köztük a Human Rights Campaign (HRC), a National Association of Women Law Enforcement Executives (NAWLEE) és a National Sheriffs’ Association Traffic Safety Committee.
„A Lyft egy befogadó terméket vezet be egy olyan időszakban, amikor sok vállalat kerüli a transzneműek és nem bináris személyek explicit bevonását” – mondta Jay Brown a Human Rights Campaigntől. – „A Women+ Connect célzottan készült arra, hogy jobbá tegye az utazást nők és nem bináris utasok számára. Amikor nekik jobb lesz az utazásuk, mindenki számára jobb lesz.”
A szexuális zaklatások története az Ubernél és Lyftnél
Az Uber legfrissebb amerikai biztonsági jelentése (2021–2022) szerint 2 717 súlyos szexuális zaklatásról vagy visszaélésről érkezett jelentés; ezek 92%-ában sofőrök voltak az elkövetők.
A leggyakoribb panaszok között szerepeltek beleegyezés nélküli érintések és behatolások. Az áldozatok túlnyomó többsége nő volt (89%), míg férfiak csak 8%-ot tettek ki.
A Lyft 2021-es jelentése szerint 2019-ben több mint 1 800 szexuális zaklatási eset történt utazások során; 2017–2019 között pedig összesen mintegy 4 000 ilyen esetet regisztráltak.
Munkavállalói csoportok is kritizálták mindkét cég biztonsági intézkedéseit: egy jelentés szerint 2017–2022 között ötven sofőr vesztette életét munka közben.
2023 júliusában Charles Breyer amerikai kerületi bíró San Franciscóban több mint 2300 per tárgyalását vezeti olyan utasok ügyében, akik szexuális zaklatás vagy támadás áldozatai lettek Uber-fuvar során. A bíró nem zárta ki annak lehetőségét sem, hogy egy nemek szerinti párosítás hiánya felelősségre vonást vonhat maga után.
Kulturális viták és politikai reakciók
Az új program amerikai bevezetése máris ellenállást váltott ki konzervatív körökből. Különösen a Heritage Foundation nevű jobboldali agytröszt bírálta élesen az intézkedést Project 2025 nevű kezdeményezésük keretében.
Augusztus elején megjelent kommentáruk szerint ez a preferenciarendszer sérti a nemi diszkrimináció elleni törvényeket: „Az Uber ezzel arra ösztönzi sofőrjeit, hogy figyelmen kívül hagyják vagy diszkriminálják férfi utasaikat” – írták Hans A. von Spakovsky és Sarah Parshall Perry jogászok.
A cikk összekapcsolta ezt az új funkciót korábbi esetekkel is, amikor taxisofőrök faji alapú megkülönböztetést alkalmaztak fekete utasokkal szemben.
Amikor a Lyft bejelentette Women+ Connect programját, több alt-right személyiség – köztük Tomi Lahren influenszer – is hevesen bírálta azt.
Mindazonáltal az Uber és Lyft kitart amellett, hogy ezeket az opciókat kifejezetten nők és nem bináris felhasználók kérésére vezették be céljuk pedig az utazási biztonság növelése.
Forrás: https://time.com/7332356/uber-lawsuit-sex-discrimination-lyft/




