A 2019 óta példátlanul hosszúra nyúlt amerikai kormányzati leállás súlyos következményekkel jár a szövetségi alkalmazottak körében, különösen a légi irányítók esetében. Az ország légiközlekedésének biztonságáért felelős szakemberek közül naponta többen mondanak fel a megfeszített munkakörülmények és a fizetés elmaradása miatt.
A légi irányítók helyzete a kormányzati leállás idején
Nick Daniels, a Nemzeti Légi Irányítók Szövetségének (National Air Traffic Controllers Association) elnöke a CNN-nek adott interjújában elmondta, hogy „naponta mondanak fel mostanában az irányítók a leállás elhúzódó jellege miatt”. Ez a jelenség korábban nem volt tapasztalható, ráadásul jelenleg mintegy 400 fővel kevesebb légi irányító dolgozik, mint amennyi a 2019-es hasonló helyzetben volt.
A légi irányítók szövetségi alkalmazottak, így az október 1-je óta tartó kormányzati leállás kezdete óta mintegy 730 000 szövetségi dolgozóhoz hasonlóan ők sem kapják meg fizetésüket. Ez komoly anyagi nehézségeket okoz számukra, ami tovább növeli a stresszt és a kiégés veszélyét.
A kiégés és anyagi nehézségek hatása az irányítókra
Daniels hangsúlyozta, hogy az állományban maradt légi irányítók veszélyesen túlterheltek. Sokuk kiégés miatt betegszabadságot vesz igénybe, miközben egyre nehezebben tudják fedezni alapvető megélhetési költségeiket.
„Az alkalmazottak telefonálnak munkaadójuknak azzal, hogy nincs pénzük üzemanyagra, nem tudják kifizetni a gyermekfelügyeletet, vagy megkérdezik, hogy bevihetik-e gyermekeiket a munkahelyükre” – mesélte Daniels.
Kormányzati intézkedések és azok hatása
Október 7-én, alig egy héttel a leállás kezdete után Sean Duffy közlekedési miniszter jelezte, hogy egyes légi irányítók már másodállást vállalnak – például ételkiszállításban vagy személyszállításban –, amit ő nem támogat. „Nem szeretném, ha DoorDash futároknak vagy Uber-sofőröknek dolgoznának. Azt szeretném, ha munkahelyükön lennének és az légteret irányítanák” – fogalmazott Duffy.
A lemondások tovább növelik az amúgy is jelentős nyomást az amerikai repülőtereken. A személyzethiány ezen a héten érte el eddigi legmagasabb szintjét a leállás kezdete óta.
Forgalomkorlátozás és hosszú távú következmények
A Trump-kormányzat válaszul az amerikai légiforgalom 10 százalékos csökkentését rendelte el 40 forgalmas piacon, köztük New Yorkban, Bostonban és Los Angelesben. Ez az intézkedés célja az volt, hogy enyhítse a túlterhelt légi irányítók terheit.
Azonban a tömeges felmondások miatt nem várható, hogy a helyzet azonnal normalizálódik majd a kormányzati leállás végeztével sem. Ez különösen rossz hír az előttünk álló ünnepi időszakra nézve.
„Hónapokba fog telni, mire kiheverjük mindazokat a hatásokat, amelyeket ez okoz” – figyelmeztetett Daniels.
A közlekedési miniszter elismeri a problémát
Sean Duffy pénteken Northern Virginia-ban, a Reagan Nemzetközi Repülőtéren tartott sajtótájékoztatóján elismerte, hogy a fizetés nélküli munkavégzés súlyosan megterheli az október 1-je óta dolgozó légi irányítókat.
„Ne hazudjunk magunknak: akik bemennek dolgozni, azok hat napot dolgoznak egy héten napi tíz órában. Ezt pár hétig lehet bírni, de előbb-utóbb kiégsz – és ezt látjuk most. Az irányítóknál magasabb fáradtsági szint alakult ki” – mondta Duffy.
A történelmi hosszúságú kormányzati leállás háttere
A jelenlegi kormányzati leállás rekord hosszúságú: már több mint egy hónapja tart. Az amerikai szenátorok nem hajlandóak kompromisszumot kötni az állami költségvetésről szóló törvényjavaslat kapcsán. A demokraták azt kérik, hogy a republikánusok fogadják el az Egészségügyi Törvény (Affordable Care Act) támogatásainak meghosszabbítását is, ám ez utóbbiak eddig nem engedtek ebből.
Összegzés
A fizetés nélküli és túlterhelt légi irányítók tömeges felmondása komoly veszélyt jelent az amerikai légiközlekedés biztonságára és zavartalan működésére. A kormányzat által bevezetett forgalomkorlátozás csak részben enyhíti ezt a terhelést. A helyzet rendezése hónapokat vehet igénybe még akkor is, ha hamarosan véget érne a kormányzati leállás. Az anyagi bizonytalanság és kiégés pedig továbbra is fenyegeti ezeket az alapvető fontosságú szakembereket.
Forrás: https://www.thedailybeast.com/air-traffic-controllers-start-resigning-as-shutdown-bites/






