A 2025-ös Velencei Filmfesztivál egyik legnagyobb eseménye Guillermo del Toro új alkotásának, a Frankenstein című filmnek a világpremierje volt. A grand Hotel Excelsior előtt hömpölygő tömeg egészen a Palazzo del Cinema épületéig nyúlt, ahol a film első vetítése zajlott. Az esemény nem csupán a filmesek, hanem a rajongók és szakmabeliek számára is emlékezetes pillanatokat tartogatott.
A világpremier varázsa és a közönség lelkesedése
Az Excelsior hotelben del Toro alacsony széken ülve fogadta a gratulációkat, miközben körülötte jókívánságokkal teli pillanatok zajlottak. A vendégek szinte szentként helyezték elé az italokat, tiszteletük jeleként. A film vetítése után a közönség állva tapsolt több mint 13 percen át – ez ritka elismerés egy fesztiválon.
Később, amikor del Toro sétált a móló felé, erősen támaszkodva egy botra, a fesztivál résztvevői lelkes ovációval búcsúztatták. Egy vízitaxi várta, hogy elszállítsa őt – ez a jelenet jól szemlélteti, milyen fontos szerepet játszanak ezek az események a filmes életben.
Velencei Filmfesztivál: Az Oscar-díj előszobája
Egy jelenlévő megjegyezte: „A Frankenstein hivatalosan is belépett az Oscar-versenybe.” Ez nem véletlen, hiszen számos stúdió küldi filmjeit Velencébe éppen azért, hogy felhívják magukra az Akadémia figyelmét. Egy privát vízitaxi útja akár annyiba is kerülhet, mint egy vacsora a híres Le Bernardin étteremben – mégis megéri, hiszen ez a leghatékonyabb módja annak, hogy egy alkotás bekerüljön az Oscar-szavazók látókörébe.
A Frankenstein mellett más Netflix-produkciók is debütáltak itt 2025-ben, például Noah Baumbach Jay Kelly című filmje és Kathryn Bigelow A House of Dynamite című alkotása. De nem csak a streaming szolgáltatók voltak jelen: olyan neves rendezők új művei is bemutatkoztak, mint Yorgos Lanthimos, Luca Guadagnino vagy Park Chan-wook. A vörös szőnyegen pedig olyan sztárok vonultak fel, mint Julia Roberts, Jude Law, Colman Domingo és Cate Blanchett.
A globális fesztiválkörút jelentősége az Oscar-esélyek szempontjából
A Velencei Filmfesztivál különösen hatékony platform az Oscar-szavazók elérésére, hiszen az Akadémia tagjainak több mint 20 százaléka már nem az Egyesült Államokban él. Ezért a stúdiók gyakran egy kimerítő fesztiválmaratonra küldik versenyzőiket: Velence után következik Toronto, São Paulo és Stockholm.
Egy Oscar-díjas film rendezője így fogalmazott: „Kicsit olyan érzés, mintha egy üzletember lennél. Furcsa kitettség ez: állandó interjúk és események sorozata, ahol próbálod mozgósítani az embereket a projekt mögött.” Nosztalgiával emlékezett vissza az Akadémia korai napjaira, amikor „csak megjelentél az estén és ittál néhány martinit”. Ma azonban ez egy hatalmas ipari komplexummá nőtte ki magát – ami egyszerre lenyűgöző és kissé lélekromboló.
A díjszezon árnyoldalai: Színészek és rendezők perspektívái
Az ilyen fesztiválok nem csak izgalmasak, de megterhelők is lehetnek a művészek számára. Channing Tatum például így jellemezte a Cannes-i Filmfesztivált: „Olyan érzés belépni ide a műalkotásoddal, mintha egy gladiátor lennél a Colosseumban – belevágsz és akár el is bukhatod.” Ez jól mutatja, milyen intenzív nyomás nehezedik a filmesekre ebben az időszakban.
Összegzés: Miért fontosak a filmfesztiválok az Oscar-kampányokban?
- Világpremierek helyszíne: A Velencei Filmfesztivál kiváló platform új alkotások bemutatására.
- Közönség- és szakmai visszajelzés: Az álló taps és lelkes fogadtatás növeli egy film esélyeit.
- Kapcsolatépítés: A fesztiválok lehetőséget adnak találkozásokra producerekkel, kritikusokkal és Akadémia-tagokkal.
- Nemzetközi láthatóság: Az Akadémia tagjainak jelentős része külföldön él – ezért fontos a globális jelenlét.
- Kampánystratégia része: A fesztiválszereplés része annak a hosszú kampánynak, amely végül Oscar-jelölésekhez vezethet.
A 2025-ös Velencei Filmfesztivál tehát nem csupán egy filmes ünnep volt, hanem egy stratégiai csatatér is az Oscar-díjakért folytatott versenyben. Guillermo del Toro Frankensteinje pedig tökéletes példája annak, hogyan fonódik össze művészet és marketing ebben az izgalmas időszakban.
Forrás: https://www.vanityfair.com/hollywood/story/how-to-win-an-oscar






