A General Motors (GM) újabb jelentős lépést tesz az önvezető autók fejlesztésében: 2028-ban debütál az „eyes-off” (szem elvételes) vezetési rendszer az elektromos Cadillac Escalade IQ modellben. Ez a technológia forradalmasíthatja a vezetési élményt, hiszen a sofőrnek nem kell folyamatosan figyelnie az utat bizonyos, előre jóváhagyott és feltérképezett autópályákon.
Mit jelent az „eyes-off” vezetési rendszer a gyakorlatban?
Az „eyes-off” rendszer lehetővé teszi, hogy a vezető szinte bármilyen tevékenységet végezzen vezetés közben, amíg az autó egy jóváhagyott, térképezett autópályán halad. Ez azt jelenti, hogy a sofőr:
- ehet vagy nassolhat;
- válaszolhat e-mailekre;
- megnézheti kedvenc műsorait;
- visszafordulhat, hogy a hátsó ülésen ülő gyerekekkel beszéljen;
- sőt akár aludhat is – feltéve, hogy időben felébred az adott kijárat előtt.
Ha azonban a vezető nem ébred fel időben, az autó biztonságos helyet keres és megáll – ezt ígéri a GM.
A technológia háttere: együttműködés és fejlesztések
Az új „eyes-off” rendszer egyesíti a GM két kulcsfontosságú fejlesztési csapatának munkáját:
- Super Cruise: A GM nyolc éve fejlesztett, fejlett vezetéstámogató rendszere, amely jelenleg bizonyos autópályákon „kéz nélküli” vezetést tesz lehetővé.
- Cruise: A robotaxi szolgáltatásokat fejlesztő leányvállalat, amely korábban versenyzett a Waymo-val, de 2024-ben GM megszüntette finanszírozását.
Ezzel a lépéssel a General Motors versenybe száll más nagy autógyártókkal, mint például a Toyota vagy a Tesla, akik szintén saját önvezető rendszereiket fejlesztik személyautók számára.
Miben különbözik a GM rendszere a Tesla Full Self-Driving megoldásától?
A Tesla Full Self-Driving (FSD) rendszere elsősorban kamerákra támaszkodik a döntéshozatal során. Ezzel szemben a GM új „eyes-off” funkciója többféle érzékelőt használ:
- Lidar (lézeres távolságmérés);
- Radar;
- Kamerák kombinációja.
A rendszer emellett különféle figyelmeztetésekkel jelzi majd, mikor kell ismét figyelni az útra: haptikus (érintés alapú), hangjelzésekkel és vizuális figyelmeztetésekkel egyaránt. Sterling Anderson, a GM globális termékfejlesztési alelnöke és termékigazgatója hangsúlyozta:
„Az elmúlt évtizedek tapasztalatai azt mutatják, hogy nem várhatjuk el egy figyelmetlen vezetőtől, hogy bármikor készen álljon átvenni az irányítást. Egyszerűen nem lehet.”
AI és jövőbeli fejlesztések: még intelligensebb autók
A bejelentés részeként a GM további mesterséges intelligenciával kapcsolatos újdonságokat is ismertetett:
- Google Gemini chatbot integráció: 2025-től elérhető lesz olyan beszélgetőrobot funkció, amely természetes módon segíti majd a sofőröket például kávézó megtalálásában vagy útvonaltervezésben.
- Személyre szabott AI asszisztens: Egyedi mesterséges intelligencia fogja megjegyezni a vezetők személyes preferenciáit – legyen szó kedvenc zenei stílusról, hőmérsékletről vagy tükörbeállításról –, és előre figyelmeztet majd karbantartási igényekre is.
- Központi számítástechnikai platform: Az összes új funkciót egy egységes számítástechnikai rendszer fogja működtetni, amely szintén 2028-ban debütál.
Különleges dizájnelem: kék fényű visszapillantó tükrök
A Cadillac Escalade IQ egyik látványos újdonsága lesz, hogy visszapillantó tükröi kék fényt bocsátanak ki. Ez jelzi majd a többi közlekedő számára, hogy az elektromos jármű önvezető módban halad. Ez nemcsak esztétikai elemként szolgál, hanem biztonsági funkciót is betölt az utakon.
Összegzés
A General Motors új „eyes-off” önvezető rendszere jelentős előrelépést hozhat az autóiparban. Az innovatív technológia lehetőséget ad arra, hogy bizonyos körülmények között valóban felszabadítsa a vezetőt – akár alvásra vagy más tevékenységekre –, miközben garantálja a biztonságot és kontrollt. A GM ezen kívül mesterséges intelligenciával támogatott szolgáltatásokkal és egy központi számítástechnikai platformmal készül arra, hogy még intelligensebbé tegye járműveit. Az Escalade IQ így nemcsak egy prémium elektromos SUV lesz, hanem egy okos és biztonságos önvezető élmény úttörője.
Forrás: https://www.wired.com/story/cadillac-escalade-eyes-off-driving/