A General Motors (GM) bár csökkentheti elektromos járműveinek gyártását, továbbra is elkötelezett a jövő technológiái iránt. A vállalat vezérigazgatója, Mary Barra nemrégiben bejelentette, hogy számos új funkció érkezik a GM márkáihoz, mint például a Cadillac és a Chevrolet, amelyek „meghatározzák az amerikai autóipar legnagyobb szereplőjének következő fejezetét”.
Az elektromos járművek gyártásának átalakulása és a veszteség háttere
A GM nemrégiben 1,6 milliárd dolláros veszteséget jelentett be az elektromos járművek bevezetésével kapcsolatban. Ennek oka a 7 500 dolláros szövetségi EV adókedvezmény megszűnése, amelyet Donald Trump elnök költségvetési törvénye iktatott ki. Szakértők szerint az adókedvezmény elvesztése miatt az elektromos autók értékesítése jelentősen visszaeshet, ami veszélyeztetheti Amerika pozícióját a globális autóipari versenyben.
Ennek ellenére a GM igyekszik a figyelmet az autonóm vezetésre, mesterséges intelligenciára (AI) és fejlett szoftverekre irányítani, mint olyan területekre, amelyek segíthetnek megőrizni az Egyesült Államok versenyelőnyét, különösen a kínai gyors technológiai fejlődés közepette.
Automatizált vezetés: a Level 3-as rendszer debütálása
A GM tervei között szerepel, hogy 2028-ban bemutatja a Level 3-as szintű, kéz nélküli és szem elől való autópályás vezetési funkciót a Cadillac Escalade IQ modellben. A vállalat már 2017-ben úttörő volt a Level 2-es Super Cruise rendszerével, amely lehetővé tette a kéz nélküli vezetést bizonyos körülmények között.
Az új Level 3-as rendszer az SAE (Society for Automotive Engineers) definíciója szerint olyan magas fokú automatizálást jelent, ahol ugyan a sofőrnek készen kell állnia átvenni az irányítást kérésre, de bizonyos helyzetekben elveheti tekintetét az útról. Ez nem teljesen autonóm rendszer – mint például a Waymo –, és általában csak csökkentett sebességnél működik térképezett utakon.
A GM szerint az új rendszer lefedi majd a 600 000 mérföldnyi térképezett autópálya-hálózatot (ez valamivel kevesebb, mint a Super Cruise által lefedett 750 000 mérföld), és fejlett érzékelési valamint döntéshozatali technológiákra épül.
Biztonság és megbízhatóság – Sterling Anderson nyilatkozata
Sterling Anderson, a GM új termékfejlesztési igazgatója egy interjúban hangsúlyozta, hogy a Level 3-as rendszer bevezetése során elsődleges szempont lesz a biztonság. Anderson korábban a Teslánál dolgozott, ahol az Autopilot fejlesztését vezette. Kiemelte, hogy míg az Autopilot esetében előfordultak balesetek, addig a GM Super Cruise rendszere több mint 700 millió kéz nélküli megtett mérföld után egyetlen balesetet sem okozott.
A Cruise robotaxi projekt lezárása és új irányok
A GM idén bezárta Cruise robotaxi részlegét egy gyalogos sérülése miatt bekövetkezett incidens után. Azonban sok korábbi Cruise alkalmazottat visszafoglalkoztatott, hogy tovább dolgozzanak a Super Cruise fejlesztésén és azon a terven, hogy később „személyesen tulajdonolt” autonóm járműveket értékesítsenek.
Mesterséges intelligencia hangasszisztens – Google Gemini integráció
2025-től kezdődően a GM tervezi bevezetni Google Gemini AI-t autóiban egy újabb beszélgetős hangasszisztensként. Bár más gyártók is hasonló megoldásokkal készülnek (például Volvo), hosszabb távon saját AI társukat is fejleszteni kívánják, amely személyre szabottan alkalmazkodik az adott jármű intelligenciájához és tulajdonosi preferenciákhoz.
Sterling Anderson szerint ez az asszisztens nem csupán úticélokról fog kérdezni, hanem kontextusfüggő válaszokat ad majd különféle helyzetekben.
Új központi számítástechnikai platform – forradalmi szoftverfrissítések
A GM bejelentette egy új központi számítástechnikai platform bevezetését is 2028-ban, amely először ismét az Escalade IQ-ban debütál majd. Ez egy teljesen újragondolt rendszer lesz arra vonatkozóan, hogyan tervezik meg, frissítik és fejlesztik idővel az autókat.
- Tízszer nagyobb over-the-air szoftverfrissítési kapacitás
- Ezer-szer nagyobb adatátviteli sebesség (sávszélesség)
- Akár harmincötötször nagyobb AI teljesítmény autonómia és fejlett funkciók számára
Ez az új platform mind elektromos járművekben (EV), mind belső égésű motorral szerelt modellekben elérhető lesz.
Műszaki részletek Sterling Andersontól
Anderson elmagyarázta: „A hálózatépítés szempontjából Ethernet-alapú hálózatokra váltunk, ami lehetővé teszi az al-milliszekundumos válaszidőt. Például mágneses felfüggesztések vagy lengéscsillapítók esetén ez azt jelenti, hogy az érzékelőtől az aktátorig kevesebb mint egy milliszekundum alatt jut el az információ.” Ez tízszeres javulást jelent korábbi elektromos architektúrákhoz képest.
Robotika fejlesztések – gyártási folyamatok automatizálása
A GM robotikai részlege jelenleg mintegy 100 robotikai szakemberből áll – köztük AI mérnökökből és hardverspecialistákból –, akik fejlett robotikai rendszereket fejlesztenek gyártási folyamataik támogatására. Ezeket a robotokat valós termelési adatokkal tanítják meg működni: telemetriai adatokkal, minőségi mutatókkal és érzékelőadatokkal.
A fejlesztések Michigan állambeli Warrenben található Autonomous Robotics Centerben (ARC) zajlanak, valamint egy testvér laborban Mountain View-ban, Kaliforniában. A központ jelenleg is toboroz szakembereket például elektromos rendszerek architektúrájához vagy validációs mérnöki pozíciókra.
Új generációs robotok – együttműködő cobotok
Jelenleg körülbelül 30 000 robot dolgozik együtt mintegy 97 000 emberrel tizenegy gyártóüzemben. Ezek többsége hagyományos ipari karokból áll, amelyek biztonsági okokból elkülönített ketrecekben működnek.
Anderson elmondta: „Fejlesztünk autonóm mobil robotokat anyagmozgatásra gyárainkban; ezek már elkezdtek megjelenni. Emellett kollaboratív robotrendszereket (cobotokat) is fejlesztünk, amelyek képesek együttműködni emberekkel.”
Új program: EV-k akkumulátorának energiája visszatáplálható a hálózatba
A GM bejelentette azt is, hogy hamarosan lehetőséget kínál elektromos autótulajdonosoknak arra, hogy járművük akkumulátorában tárolt tartalék energiát visszatáplálják az elektromos hálózatba. Ezt a képességet már korábban is hangsúlyozták GM Energy nevű otthoni energia- és akkumulátortárolási divíziójuk révén.
Sok nagy kapacitású akkumulátorral rendelkező EV képes vészhelyzet esetén tartalék áramforrásként szolgálni áramszünet idején vagy csúcsterheléskor energiát visszaforgatni a hálózatba.
A GM tervezi egy új lízingmodellt is bevezetni 2025-ben a GM Energy Home System számára, amely tartalék áramellátást biztosít napelemes integrációval és egy egységes applikációval vezérelhető rendszert kínál.
Összegzés
A General Motors ambiciózus tervekkel készül arra, hogy ne csak elektromos járművekkel legyen jelen a piacon, hanem áttörést érjen el az automatizált vezetésben és mesterséges intelligencia alapú megoldásokban is. A Level 3-as vezetési funkciók bevezetése mellett új számítástechnikai platformmal és fejlett robotikai rendszerekkel kívánja növelni versenyképességét. Emellett innovatív energia-visszatápláló programmal támogatja ügyfeleit abban is, hogy fenntarthatóbb módon használják fel elektromos autóik akkumulátorait.
Forrás: https://www.theverge.com/news/802452/gm-forward-ai-robot-level-3-autonomous