Ha azt mondom, Hollywood, valószínűleg a csillogás, a vörös szőnyeg és a sztárok jutnak eszedbe. De mi van azokkal, akiknek esélyük sincs bekerülni ebbe a világba? Ryan Reynolds és Blake Lively nemrég öt évnyi munkával bebizonyították, hogy a változás nem csak álom lehet – hanem kézzel fogható valóság. A Group Effort Initiative nevű programjuk ugyanis nem csupán egy újabb jótékonysági kezdeményezés, hanem egy valódi, működő rendszer, amely az alulreprezentált közösségek tagjainak nyit kaput Hollywood kulisszái mögé.
Honnan indult az egész? Egy merész ötlet a bizonytalanság közepette
Amikor öt évvel ezelőtt elindították a Group Effortet, Reynoldsék még nem tudták biztosan, hogy sikerül-e megvalósítaniuk az elképzeléseiket. Az első lépés egy kicsi, de annál jelentősebb csapat volt: nyolc gyakornok dolgozott együtt velük a The Adam Project című Netflix-film forgatásán Vancouverben. A program finanszírozta a gyakornokok fizetését és lakhatását – ami önmagában is ritkaság egy ilyen iparágban.
Ryan Reynolds így emlékezett vissza: „Amikor megláttam az első nyolc gyakornokot a forgatáson, tudtam, hogy valami jó dolog történik. Persze hagytam helyet annak is, hogy esetleg kudarc legyen belőle – de még most is érzem azt a bizonytalanságot és vak hitet, ami ahhoz kellett, hogy belevágjunk.”
Blake Lively sem volt teljesen nyugodt az elején: „Aggódtam, mert eredetileg 8-12 gyakornokot szerettem volna bevonni. Féltem, hogy túl sokan lesznek ahhoz képest, hogy mindegyikük megkapja azt az egyéni mentorálást, amire szükségük van. De aztán az első hét közepére minden a helyére került.”
Az elmúlt öt év eredményei: több mint ezer fizetett gyakornoki hely és rengeteg új lehetőség
A kezdeti bizonytalanság után mára már nem kérdés: a Group Effort hatalmas sikert aratott. Több mint 1 056 fizetett gyakornoki helyet biztosítottak film- és tévéprodukciók forgatásain és irodáiban. Ez önmagában is lenyűgöző szám, de ennél is fontosabb az a hatás, amit ezzel elértek.
A program keretében eddig 247 új munkavállalót vettek fel stúdiókban és produkciós cégeknél, valamint további 365 produkciós asszisztensi pozíciót töltöttek be különböző forgatásokon. Ezek a számok nem csak statisztikák – mögöttük emberek állnak, akik végre esélyt kaptak arra, hogy megmutassák tehetségüket.
A mentorprogram három éve működik hivatalosan is: ez idő alatt több mint 640 mentor-mentorált párt hoztak össze, akik személyes támogatással segítik egymást szakmai fejlődésükben. Emellett számos személyes és online oktatási eseményt szerveztek, amelyek tovább erősítik ezt a közösséget.
Több mint egy program – egy mozgalom húsz városban
A Group Effort mára már nem csak egy helyi kezdeményezés: jelen vannak húsz városban világszerte. Több mint 550 partnerrel dolgoznak együtt – köztük olyan óriásokkal, mint a Netflix, Disney vagy Warner Bros. Discovery –, akik támogatják ezt az inkluzív szemléletet.
A legfrissebb fejlesztésük az Adobe által támogatott Mid-Level Bootcamp elindítása, amelynek célja, hogy segítsen a résztvevőknek előrelépni asszisztensi pozícióból menedzseri vagy rendezői szintre. Ahogy Reynolds fogalmazott: „Még magasabb szintre lépünk.” Ez tényleg nem csak ígéret – ez már látható fejlődés.
Milyen jövőt képzelnek el? Egy igazán befogadó Hollywoodot
A legérdekesebb talán az egészben az elképzelés mélysége. Nem csupán arról van szó, hogy több színes bőrű vagy hátrányos helyzetű ember kapjon munkát – hanem arról is, hogy ezek az emberek egyszer majd maguk is döntéshozók legyenek.
Blake Lively így fogalmazott: „Az igazi cél az, hogy azokból váljanak vezetők és döntéshozók, akik átélték ezt az utat. Ők hozzanak be másokat is ebbe a körbe és folytassák a változást. Akkor tudjuk majd igazán sikeresnek nevezni ezt a programot.”
Ryan Reynolds pedig hozzáteszi: „Az inklúziónak nem szabad utólagos gondolatnak lennie – már az elejétől be kell építeni minden folyamatba. Ez nem jótékonyság kérdése; ez arról szól, hogy jobbá tegyük magunkat és kibővítsük kreatív lehetőségeinket.”
Mire tanít minket mindez?
Szerintem ez az egész történet remek példa arra, hogyan lehet egy-egy ambiciózus ötletből hosszú távú változás. Nem kell mindig nagy csinnadrattával indulni – néha elég egy kis csapatnyi elszánt ember és egy vak hit abban, hogy érdemes kockáztatni.
A Group Effort Initiative megmutatja azt is, hogy az inkluzivitás nem csak divatszó vagy marketingfogás lehet – hanem valódi értékteremtő erő. Ha Hollywoodban sikerült ezt elindítaniuk ilyen eredményesen, akkor miért ne működhetne bárhol máshol is?
Kíváncsi vagyok rád: te mit gondolsz erről? Hiszel abban, hogy hasonló programokkal más iparágakban is át lehet törni a falakat? Vagy szerinted még mindig túl nagy falak vannak ahhoz képest, amit ezek az erőfeszítések elérhetnek?






