Guillermo del Toro nem ismer lehetetlent, ha kihívásokról van szó. A 61 éves mexikói rendező munkássága soha nem nevezhető félmunkának: minden filmjét aprólékosan megtervezi, forgatókönyvét gondosan megírja, és storyboardját részletekbe menően kidolgozza. Ez a szigorú fegyelem különösen jól látható legújabb alkotásában, Frankenstein című filmjében, amely Mary Shelley 1818-as klasszikus regényének adaptációja.
A szenvedélyes kapcsolat Mary Shelley művével
Del Toro évek óta dédelgeti ezt a projektet, és ez a lelkesedés minden egyes képkockán érezhető. A film díszletei és jelmezei rendkívül kidolgozottak, miközben a történetet is finoman kiegészíti, hogy még mélyebb kapcsolatot teremtsen az eredeti művel. Ez csak egy olyan alkotótól várható el, aki ennyire átéli és érti forrásanyagát.
A rendező mélyen vallásos családban nőtt fel Guadalajarában, Mexikóban. Már hét éves korában lenyűgözte a 1931-es Frankenstein film, olyannyira, hogy Dr. Victor Frankenstein teremtményét „személyes Messiásának” választotta – mesélte az NPR-nek adott interjújában. Azóta karrierjét azzal építette fel, hogy a „szörnyeket” hősökké alakítja át: legyen szó akár a Pacific Rim kaijuiról vagy az The Shape of Water halemberéről, amelyért elnyerte az Oscar-díjat legjobb rendezőként és legjobb filmként.
Frankenstein: Del Toro legújabb szerelmes levele a félreértett lényekhez
A jelenleg válogatott mozikban játszott és november 7-én Netflixen debütáló Frankenstein talán del Toro eddigi legimpozánsabb tisztelgése azok előtt a félreismertek előtt, akiket ő mindig is hősökként látott. A WIRED egy Zoom-interjú keretében beszélgetett a rendezővel mesterséges intelligenciáról, zsarnoki politikusokról és arról a sorsfordító 1816-os nyárról, amikor Mary Shelley megírta azt a könyvet, amelyet ő maga is annyira értékel.
A film zárómondata: Lord Byron szavai
Angela Watercutter: Szeretném az interjút a befejezéssel kezdeni. A Frankenstein egy Lord Byron-idézettel zárul: „A szív eltörik, mégis törve tovább él.” Miért adtad Byronnak az utolsó szót Mary Shelley adaptációjában?
Guillermo del Toro: Számomra ez a film egyfajta amalgámja Mary Shelley életrajzának, az én életemnek, az eredeti könyvnek és annak, amit a romantikusokról szeretnék elmondani. Egy olyan szálat éreztem hiányosnak ugyanakkor nagyon jelenlevőnek is, amely a háború volt. Tulajdonképpen életük metronómja sok szempontból a napóleoni háborúk voltak – ez pedig Byron Waterloo-ról szóló versének része. Ennél jobb mód nincs arra, hogy kifejezzük miről szól a film, mint ezzel az idézettel. Ez számomra nagyon személyes tapasztalat is: hogy bár összetörik a szíved és porrá zúznak, mégis felkel újra a nap, és tovább kell élned.
Byron egyébként az is volt, aki arra ösztönözte Shelley-t, hogy megírja ezt a könyvet. Ő volt ott vele és Percy Bysshe Shelley-vel valamint John Polidorival Genfi-tónál azon az ikonikus nyáron, amikor versenyt hirdettek arról, ki tudja megalkotni a legjobb horror történetet. Mary Shelley végül valószínűleg a legjobb művet hozta létre ebből az alkalomból.
A romantika és háború összefonódása Del Toro szemszögéből
A romantikus korszak alkotói életét mélyen befolyásolták azok az események és érzelmek, amelyek körülöttük zajlottak – különösen a napóleoni háborúk árnyéka. Del Toro szerint ez az időszak nem csupán történelmi háttérként szolgált Mary Shelley művéhez, hanem annak egyik meghatározó inspirációs forrása is volt.
A filmben ezért is kap hangsúlyt ez a kettősség: az emberi lélek törékenysége és ugyanakkor kitartása egy olyan világban, ahol háborúk dúlnak és félreértett lények küzdenek helyükért.
Záró gondolatok
Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja nem csupán egy klasszikus történet filmes feldolgozása; ez egy mélyen személyes műalkotás is, amelyben találkozik múlt és jelen, irodalom és valóság. A rendező ismét bebizonyította tehetségét abban, hogy képes új fényt vetni olyan karakterekre és történetekre, amelyeket sokan csak „szörnyekként” ismernek.
A film november 7-től elérhető lesz Netflixen – mindenkinek ajánlott megnézni ezt az izgalmas utazást egy olyan világba, ahol mindenki megérdemli a megértést és elfogadást.
Forrás: https://www.wired.com/story/guillermo-del-toro-hopes-hes-dead-before-ai-art-goes-mainstream/





