A Constellation Brands, a Modelo és Corona sörmárkák tulajdonosa, nemrégiben aggodalmát fejezte ki az Egyesült Államokban zajló bevándorlási szigorítások miatt, amelyek jelentős hatással vannak vállalatuk sörüzletére. A cég vezetői szerint az utóbbi negyedévben romlott a fogyasztói hangulat, miközben egyre erősebb társadalmi-gazdasági nehézségek nehezítik meg főként a hispán közösséghez tartozó vásárlóik helyzetét.
A hispán fogyasztók szerepe a Constellation Brands üzletében
Bill Newlands, a Constellation Brands vezérigazgatója egy befektetői konferenciahíváson elmondta, hogy a cég üzletének mintegy felét kitevő hispán fogyasztók különösen érdeklődnek a sör iránt. Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy az elmúlt időszakban jelentősen csökkentek azok az alkalmak, amikor sört fogyasztanak.
Newlands szerint:
„Az alkalmak, amikor sört fogyasztanak, csökkentek… kevesebbet járnak étterembe, és otthoni társasági események is ritkultak.”
Csökkenő sörforgalom és társadalmi félelmek
A Constellation Brands legfrissebb negyedéves jelentése szerint a sörszállítások volumene 3,3%-kal esett vissza. Ez különösen aggasztó, hiszen a cég egyik zászlóshajója, a Modelo Especial jelenleg az Egyesült Államok legkelendőbb söre.
A koronavírus-járvány utáni fellendülés után most újabb kihívásokkal néz szembe a piac. A Corona és Modelo márkák Mexikóból importált termékei továbbra is népszerűek, de az aktuális politikai légkör miatt sok hispán fogyasztó óvatosabbá vált.
A bevándorlási intézkedések hatása a fogyasztói magatartásra
Dave Williams, a Bump Williams Consulting szakértője a Yahoo Finance-nak adott interjújában rámutatott, hogy sok hispán fogyasztó fél elhagyni otthonát vagy megváltoztatni napi rutinját az ICE (Immigration and Customs Enforcement) razziái és kitoloncolási félelmek miatt. Ez közvetlenül csökkenti azokat az alkalmakat, amikor sört vásárolnának vagy fogyasztanának.
„Ez az ütemes lassulás arra utal, hogy sokkal inkább ciklikus tényezők állnak a háttérben, amelyek összefüggnek a legutóbbi bevándorlási razziákkal és kitoloncolási félelmekkel – akár jogszerűen tartózkodnak valahol, akár nem.”
Munkaerőpiaci változások és gazdasági környezet
A vállalat kiemelte azt is, hogy bár az össznépesség és a hispán munkanélküliségi ráta nagyjából változatlan maradt az előző negyedévhez képest, azokban a szektorokban – például az építőiparban –, amelyekben főként core fogyasztóik dolgoznak, jelentős lassulás figyelhető meg.
A Munkaügyi Statisztikai Hivatal (Bureau of Labor Statistics) adatai szerint az építőipari munkahelyek növekedési üteme idén folyamatosan csökkent: májusban már csak 1,5%-os volt ez az érték, míg egy évvel korábban még 2,8% volt.
Pénzügyi eredmények és jövőbeli kilátások
A Constellation Brands 2026-os pénzügyi év első negyedévében 3,3%-os volumencsökkenést könyvelt el sörértékesítés terén – ez kissé rosszabb eredmény volt annál, mint amit Wall Street előre jelzett (2,4%). A bevétel 2,52 milliárd dollárra rúgott, míg az igazított nyereség részvényenként 3,22 dollár lett. Az elemzők ennél magasabb számokat vártak: 2,55 milliárd dolláros bevételt és 3,32 dolláros EPS-t.
A cég megerősítette éves előrejelzését: sör kategóriában organikus nettó árbevétel-növekedést várnak 0-3% között; ezzel szemben bor- és szeszesital-eladásaik 17-20%-os csökkenésére számítanak.
Versenyhelyzet és piaci kihívások
Bár a Modelo Especial továbbra is az Egyesült Államok legnépszerűbb söre – miután két évvel ezelőtt átvette ezt a pozíciót az Anheuser-Busch Bud Lightjától –, Dave Williams szerint komoly méret- és skálaproblémákkal küzd az elmúlt évek növekedési üteméhez képest.
Összegzés
A Constellation Brands példája jól mutatja, milyen mélyreható hatással lehetnek politikai döntések egy vállalat piacára és főként annak kulcsfontosságú fogyasztói bázisára. A Trump-adminisztráció bevándorlási szigorítása nemcsak társadalmi feszültségeket generál, hanem közvetlenül befolyásolja olyan termékek iránti keresletet is, mint amilyen a Modelo vagy Corona söröké. A vállalatnak így nemcsak gazdasági kihívásokkal kell megküzdenie, hanem egy érzékeny társadalmi környezetben is helyt kell állnia.