Oobah Butler, a brit tréfamester és dokumentumfilmes, ismét meglepő ötlettel állt elő legújabb alkotásában. A Channel 4 számára készült filmben egy merész vállalkozásba kezd, amelynek célja, hogy mindössze 90 nap alatt egymillió fontot keressen. De vajon sikerülhet ez a szokatlan kihívás? Nézzük meg részletesen, milyen kalandokon keresztül vezetett útja Londonból New Yorkig a startupok, a kockázati tőke és a kriptovaluták világában.
Oobah Butler: a tréfamester, aki újra alkot
Oobah Butler nem ismeretlen az internetes közösségek előtt. Korábbi akciói között szerepel, hogy sikerült rávennie az Amazont arra, hogy eladja sofőrjeinek vizeletét energiaitalként, vagy hogy létrehozott egy fiktív éttermet, a Shed-et, amelyet a TripAdvisor-on London legjobb helyeként tüntetett fel. Ezek az ügyes trükkök és kreatív átverések tették őt ismertté.
Legújabb dokumentumfilmje, „Hogyan kerestem egymillió fontot 90 nap alatt”, egy újabb merész kísérletet mutat be. A film Londonban és New Yorkban játszódik, és betekintést nyújt a startupok világába, a kockázati tőkébe, a kriptovalutákba és az ezekhez kapcsolódó marketingfogásokba – amelyek gyakran inkább tűnnek blöffnek vagy „bullshitting”-nek.
A motiváció: Miért akar valaki gyorsan meggazdagodni?
Butler nyitómondataiban elárulja, hogy nem gazdag családból származik, és nem is különösebben motiválja őt a pénz. Érdekli azonban az a jelenség, hogy sokan miért „imádják” a gazdag vállalkozókat.
„Ez abból fakadt, hogy meg akartam érteni, miért van mindenki ennyire rákattanva a pénzre. Nem arról beszélek, hogy valaki csak túl akar élni vagy meg akar élni valamiből. Hanem arról az addikcióról, ami a pénzcsinálás iránti vágyat jelenti.”
A szabályok: törvényesen és saját költségen
A kihívás egyszerű szabályokat állít fel: Butler nem lépheti át a törvény határait, és minden költséget saját zsebből kell fedeznie. Ez komoly korlátokat jelent egy olyan vállalkozás esetében, amely ilyen rövid idő alatt akar nagy összeget összegyűjteni.
Különleges stratégiák az egymillió fontért
Butler többféle módszert is kipróbál:
- Gazdag emberek megkérdezése: Egyszerűen megpróbál pénzt kérni tehetős személyektől – ez azonban nem hoz sikert.
- Kripto hype generálása: Egy UNFK nevű kriptocég köré épít kampányt, amely során például bankárokat csábít bűncselekmények elkövetésére kamerák előtt.
- Drops nevű cég alapítása: Ez egy olyan vállalkozás, amely botrányos marketingfogásokkal hívja fel magára a figyelmet, majd drága termékeket próbál eladni.
A Drops és az együttműködés Iqram Magdon-Ismail-lel
Butler felkeresi Venmo társalapítóját, Iqram Magdon-Ismailt tanácsért. Magdon-Ismail hamarosan csatlakozik Drops társalapítójaként és nagy lelkesedéssel vetik bele magukat az ötletelésbe. Már az elején úgy vélik, hogy cégük akár tízmillió dollárt is érhet pusztán azért, mert nevük fémjelzi azt.
Közös ötleteik között szerepelnek olyan extrém elképzelések is, mint például az első marsi földdarab megvásárlása vagy egy „első márkázott faj” névadási jogának áruba bocsátása. Azonban amikor Butler előáll egy bombára emlékeztető luxusbőrönddel és „valódi életben reklámblokkoló napszemüveggel”, amelyek teljesen kitakarják a viselő látását, Magdon-Ismail ideiglenesen eltűnik.
A memecoin kaland és a gyermekmunka-kísérlet
Egy sikertelen memecoin projekt után Butler visszatér Drops-hoz és belevág egy újabb provokatív akcióba: elindítja az „első legális gyermekmunka üzemet” Nagy-Britanniában több mint egy évszázad után.
Egy jogi kiskaput talál ki: mivel gyerekeket filmez dokumentumfilmje számára, azok technikailag előadóművészeknek számítanak – így nem kell nekik fizetnie munkáért. Az alacsony életkorú segítői marketingötleteket adnak neki egyedi focimezek eladásához. Ezeken egy fiktív vallási cigarettamárka logója szerepel: Holy Smokes.
Bár a ruházati kollekciót még a GQ magazin is bemutatja, Butler nem tud közelíteni sem az egymillió font értékű eladáshoz.
Összegzés: Egy szórakoztató tanulmány a pénz utáni hajszáról
Oobah Butler dokumentumfilmje nem csupán szórakoztató kalandokat mutat be – hanem mélyebb kérdéseket is felvet arról, hogyan működik ma a pénz világa. A startupok gyors meggazdagodási ígéretei mögött gyakran álságos marketingfogások és blöffök húzódnak meg. Butler pedig saját bőrén tapasztalja meg ennek nehézségeit és abszurditását.
Ha érdekelnek a startupok világa mögötti valóságok és szeretnél betekintést nyerni egy különleges vállalkozói kísérletbe Londonból New Yorkig – Oobah Butler története garantáltan lebilincselő olvasmány lesz számodra.
Forrás: https://www.wired.com/story/oobah-butler-documentary-interview/