A modern autók, különösen az elektromos járművek, egyre inkább hasonlítanak okostelefonokra kerekeken. Ez a változás új lehetőségeket, de komoly kihívásokat is hoz az autók élettartamával kapcsolatban.
A Tesla Model 3 szoftveres fejlődése
2019-ben vásároltam meg a Tesla Model 3-at, és azóta lenyűgözött, milyen szépen öregszik ez a jármű. A hagyományos autókkal ellentétben, amelyek statikus funkciókkal rendelkeznek, a Tesla folyamatosan fejlődik – nem mechanikai alkatrészek cseréjével, hanem szoftverfrissítésekkel.
Például a navigációs rendszer nem csupán megmutatja az elektromos töltőállomásokat az útvonalon, hanem valós időben jelzi, hány töltőpont szabad. Egyetlen gombnyomással aktiválhatom a „Car Wash Mode”-ot, amely semlegesbe teszi az autót és kikapcsolja az ablaktörlőket, hogy könnyebb legyen az autómosás.
Vannak persze kevésbé hasznos frissítések is: Elon Musk közismert humorának köszönhetően például most már különféle frissített finghangokat is lejátszhatok, amikor egy utas beszáll – bár ez inkább szórakoztató extra, mint valódi funkció.
Az AI-asszisztens Grok és a hardver korlátai
2023 júliusában a Tesla bevezette Elon Musk mesterséges intelligencia asszisztensét, Grokot. Ez az új chatbot lehetővé teszi, hogy telefon nélkül kérdezzünk információkat az autótól – egy kényelmes és innovatív megoldás.
Azonban Grok jelenleg csak a legújabb Tesla modelleken fut, amelyek fejlettebb processzorral rendelkeznek. A 2019-es Model 3-mam már túl régi ehhez – így hiába szeretném használni ezt a funkciót, egyszerűen nem kompatibilis vele.
Az autók evolúciója: mechanikusból digitálisba
Régebben az autók teljes egészében mechanikus szerkezetek voltak. Egy régi járművet akár szakértelemmel és kitartással is helyre lehetett állítani – például YouTube-on találni videókat arról, ahogy valaki egy 1931-es Alvis-szal megy el McDonald’s-ba.
Azonban ha egy gyártó új funkciót vezetett be a következő év modelljében, azt a korábbi autók nem kapták meg. Ez mára megváltozott: a Tesla Model 3-ban alig találunk fizikai gombokat vagy műszereket; szinte minden funkciót egy hatalmas központi érintőképernyőn keresztül kezelünk.
Nem csak a Tesla alkalmazza ezt a megközelítést: számos új autó – különösen elektromos modellek – tele vannak szoftverrel, amelyek hibajavításokat, teljesítményjavításokat vagy új funkciókat kapnak vezeték nélküli frissítéseken keresztül.
Az autó mint „okostelefon kerekeken”
Egyre gyakrabban hallani azt a hasonlatot, hogy az elektromos autók olyanok, mint „okostelefonok kerekeken”. Ez jól mutatja, hogy mennyire integrálták a szoftvert és a digitális technológiát ezekbe a járművekbe.
- Előnyök: folyamatos fejlesztések, jobb navigációs rendszerek, szórakoztató extrák (például hanghatások).
- Kihívások: Az autó állapota nem csak fizikai kopásból adódhat, hanem abból is, hogy elavult lesz a szoftvere.
Még a legjobb okostelefonok is elavulnak idővel: bár alapvető funkcióikat megtartják (telefonálás, üzenetküldés), egyre nehezebben futtatják az új alkalmazásokat vagy működnek lassabban. Ugyanez vár most az autókra is.
A szoftverfüggő autók öregedési problémái
A szoftverfüggő járművek még viszonylag újnak számítanak ahhoz, hogy pontosan tudjuk, hogyan fognak öregedni. Sean Tucker, a Kelley Blue Book vezető szerkesztője szerint:
„Mindenki azt ígéri, hogy folyamatosan fejlődő autót kapunk majd, de még nem tudjuk pontosan, hogyan fogják ezt megvalósítani.”
A probléma abban rejlik, hogy az autók és a technológia eltérő időskálán működnek: míg sok amerikai évente cseréli telefonját és kevesebb mint 30% tartja meg iPhone-ját három évnél tovább, addig egy átlagos személyautó közel 13 éves korú az utakon.
A gyártói felelősség és korlátozások
A gyártóknak jogilag kötelező biztonsági visszahívások esetén 15 évig ingyenesen javítaniuk kell az autókat. Sőt, sok esetben ennél régebbi modellekhez is kiadnak frissítéseket vagy visszahívásokat.
Ugyanakkor Sean Tucker rámutatott arra is: „Más kérdés például egy olyan frissítés esetén mint Grok – hiszen azt sosem ígérte neked senki.” A jövőbeli fejlesztések akár túl nagy számítási kapacitást igényelhetnek egy adott modell hardverétől – különösen ahogy egyre több mesterséges intelligenciával és önvezető funkcióval bővülnek az autók.
Az elavulás már elkezdődött: 3G hálózat lekapcsolása
A múlt évtizedben sok autó 3G hálózati kapcsolattal rendelkezett például távoli záráshoz vagy nyitáshoz. Azonban amikor 2022-ben lekapcsolták ezt a hálózatot – miközben még rengeteg ilyen jármű volt forgalomban –, több gyártó nem biztosított megfelelő átállást:
- Subaru: ingyenesen frissítette néhány modelljét 4G-re;
- Tesla: lehetőséget adott fizetős hardvercserére;
- Ford, Hyundai és Audi: leállították bizonyos szolgáltatásokat;
Ezzel együtt olyan alapvető funkciók is megszűntek néhány autónál (például SOS vészhelyzeti segélyhívás vagy automatikus baleseti értesítés), bár maga az autó továbbra is használható maradt.
A hosszú távú fenntarthatóság kérdései
Wassym Bensaid, a Rivian vezető szoftvermérnöke elmondta: cégük igyekszik „fejlődési tartalékot” hagyni számítógépes rendszereiben annak érdekében, hogy minél tovább lehessen új funkciókkal bővíteni járműveiket. Céljuk legalább 7-10 évig frissíthetővé tenni ezeket az elektromos terepjárókat.
De mi történik utána? A legrosszabb forgatókönyv példája lehet a Fisker esete: ez az elektromos autógyártó 2024-ben csődbe ment. A mintegy 11 000 Fisker SUV közül soknak voltak olyan szoftveres problémái, amelyek javítás nélkül végül használhatatlanná tették volna őket.
Milyen jövő vár ránk?
Bár a nagyobb gyártók és stabilabb startupok (mint Rivian vagy Lucid) jobb helyzetben vannak hosszú távon fenntartani termékeiket és támogatni őket IT szempontból, semmi sem garantálja teljes mértékben ezt tíz év múlva sem.
A legtöbb ember számára azonban fontosabb egyszerűen csak megbízhatóan eljutni bevásárolni vagy dolgozni – legyen szó akár egy régi Toyota RAV4-ről vagy egy több millió forintos Rivianról. Egy érintőképernyős rendszerrel vezérelt jármű nem engedheti meg magának azt a luxust, hogy lassúvá vagy instabillá váljon úgy, mint egy elavult okostelefon.
„Nem fogják varázsütésre használhatatlanná tenni tízéves EV-det,” ígéri Bensaid. „Biztonságosan és stabilan fogod tudni vezetni.” Ugyanakkor ha megszűnnek a frissítések, előbb-utóbb romlani kezdhetnek bizonyos funkciók – például összeomolhat a navigáció vagy annyira hibássá válhat egy szórakoztató alkalmazás (például Netflix), hogy használhatatlan lesz.”
Következtetés: Az elektromos autók tartóssága és kihívásai
A hagyományos belső égésű motorral szerelt autók számos mozgó alkatrészből állnak (vezérműszíjakból, gyújtógyertyákból vagy kipufogórendszerből), amelyek idővel elkopnak. Ezzel szemben az elektromos járművek egyszerűbbek: kevesebb mozgó alkatrészük van – főként akkumulátorokból és villanymotorokból állnak –, így elméletileg hosszabb ideig tarthatnak.
Azonban amint ezek az autók „okostelefonokká” válnak kerekeken – ahol minden alapfunkciót szoftver vezérel –, fennáll annak veszélye is, hogy nem kapják meg azt a hosszú élettartamot digitális támogatás nélkül. Ez pedig alapjaiban változtathatja meg azt az egyik legnagyobb előnyt, amit eddig az elektromos járművek nyújtottak: tartós használhatóságukat.