2025 novemberében Hollywood újra fellendülőben van a tartalomgyártás terén, ami jó hír a forgatókönyvírók, színészek és producerek számára. Az elmúlt évek stagnálása és visszaesése után a legnagyobb szórakoztatóipari cégek ismét jelentős összegeket fordítanak tartalomfejlesztésre. A Paramount, amely most David Ellison tulajdonában áll, 1,5 milliárd dollárral növeli jövő évi tartalomköltségvetését, míg a Disney 1 milliárd dolláros plusz befektetést jelentett be a 2026-os pénzügyi évre, így összesen 24 milliárd dollárt fordítanak tartalomra.
A tartalomköltségek újraéledése Hollywoodban
Az elmúlt években a nagy stúdiók tartalomköltségei vagy stagnáltak, vagy csökkentek, részben a 2023-as író- és színészsztrájkok miatt, amelyek jelentősen lelassították az iparágat. David Ellison, a Paramount vezérigazgatója az első negyedéves eredménybeszélgetésén hangsúlyozta: „Nyilvánvalóan növelnünk kell a tartalomba való befektetéseinket.” Ez az új irányvonal jól mutatja, hogy a stúdiók felismerik: a minőségi tartalom létfontosságú a versenyképesség megőrzéséhez.
Paramount és Disney lépései
Paramount ambíciói nem csupán a tartalom mennyiségének növelésére korlátozódnak. David Ellison és Comcast vezérigazgatója, Brian Roberts is érdeklődést mutat Warner Bros. Discovery iránt, ami további átrendeződést hozhat az iparágban. A Bank of America elemzője, Jessia Reif Ehrlich szerint „a Paramount dinamikus globális médiavállalattá válhat”, de ez hosszú távú befektetéseket és türelmet igényel.
A Disney is hasonló stratégiát követ: 2026-ban összesen 24 milliárd dollárt fordítanak tartalomfejlesztésre, amelynek egy része kifejezetten nemzetközi piacokra irányul. Hugh Johnston pénzügyi igazgató elmondta: „Továbbra is ésszerű szinten fogunk befektetni a tartalomba, különösen azokon a nemzetközi piacokon, ahol nagy növekedési lehetőségeket látunk.”
Netflix folyamatos növekedése és nemzetközi terjeszkedése
A Netflix az elmúlt évek egyetlen olyan szereplője volt, amely folyamatosan növelte tartalomköltségvetését. A cég 2025-re körülbelül 18 milliárd dolláros költést tervez, ami mintegy 1,6 milliárd dolláros emelkedést jelent az előző évhez képest. Spencer Neumann pénzügyi igazgató egy befektetői konferencián kijelentette: „Még messze nem értük el a plafont.”
A Netflix különösen nagy hangsúlyt fektet a nemzetközi tartalmakra – ilyen például a világsikert aratott Squid Game vagy az Adolescence. Emellett egyre több forrást fordítanak élő sporteseményekre és rendezvényekre is.
Tartalomköltségek alakulása más nagy szereplőknél
A Wall Street elemzőcég MoffettNathanson jelentése szerint az Amazon és az Apple idei tartalomköltségei nagyjából stagnáltak – az Apple enyhe növekedést mutatott, míg az Amazon kismértékű csökkenést. A Disney és Warner Bros. Discovery is hasonló szinten tervezi megtartani kiadásait 2025-ben.
Ezzel szemben a Paramount költései 7 százalékkal csökkentek ebben az időszakban – részben azért is, mert eladás alatt állt –, míg az NBCUniversal is visszafogta kiadásait. Összességében tehát egyfajta „tartalmi plató” alakult ki az iparágban.
A sporttartalmak térnyerése és kulcstalálkozók
Bár általánosságban stagnálás vagy lassú növekedés figyelhető meg, egyértelműen emelkedik a sport- és sporttal kapcsolatos tartalmakra fordított összeg. Az idei ősszel lépett életbe az NBA új, összesen 76 milliárd dolláros szerződéscsomagja NBCUniversal-lal, Amazonnal és ESPN-mel. Emellett a Paramount jövőre kezdődő UFC-szerződése is 7,7 milliárd dolláros értékű.
Ezek mellett egyre fontosabbá válik kulcstalálkozók megszerzése olyan kreatív tehetségekkel, mint Taylor Sheridan (NBCUniversal), valamint olyan sikeres alkotók mint a Stranger Things készítő Duffer testvérek vagy a South Park atyái Trey Parker és Matt Stone. Ez azt jelenti, hogy miközben bizonyos scripted sorozatok visszaszorulnak, addig franchise-okba történő befektetések erősödnek.
A globális piacok szerepe és kihívásai
A Paramount és Disney nyilvánosan is hangsúlyozzák, hogy növekvő befektetéseik jelentős része nem csak az amerikai piacon hasznosul majd. Ez egyben azt is jelenti, hogy bár a cégek mérlegein nőhetnek a költések számai, ezekből nem feltétlenül profitálnak közvetlenül Hollywood hagyományos szereplői.
Ahogy Shell (Paramount) fogalmazott: „Befektetéseink globálisak lesznek, nem csak belföldiek.” Ez tükrözi azt az iparági trendet is, hogy a kulturális export helyett egyre inkább kölcsönös kulturális együttműködés zajlik világszerte.
Következtetések: fordulat előtt Hollywood?
A jelenlegi fejlemények alapján úgy tűnik, hogy Hollywood ismét felveszi a versenyt a globális szórakoztatóiparban. A nagy stúdiók jelentős összegeket fordítanak új tartalmakra és kulcstalálkozók megszerzésére – különösen sport- és franchise-tartalmakra –, miközben egyre inkább fókuszálnak a nemzetközi piacokra.
Ugyanakkor ez a folyamat még korántsem egyszerű vagy gyors: jelentős időre és türelemre lesz szükség ahhoz, hogy ezek az ambíciók valódi sikerré váljanak. A változásokat tovább árnyalja az iparági konszolidációs törekvések sora – például Warner Bros. Discovery megszerzésének lehetősége –, amelyek alapjaiban formálhatják át Hollywood jövőjét.
Összességében tehát 2025-ben Hollywood ismét izgalmas korszak előtt áll: bár még sok kihívás vár rájuk, a tartalomfejlesztési beruházások élénkülése reményt ad arra, hogy újra virágzó időszak következik majd.
Eredeti cikk forrása: The Hollywood Reporter magazin 2025. november 19-i száma.
Forrás: https://www.hollywoodreporter.com/business/business-news/hollywood-content-spending-2026-1236430447/






