2024 májusában Ellabellbe, Georgia államba látogattam, hogy beszámoljak a Hyundai Motor Group legújabb, hipermodern gyáráról, a Metaplantról. Ez az amerikai gyártásba irányuló 12,6 milliárd dolláros beruházás az elektromos járművek (EV) és akkumulátorok előállításának új korszakát jelenti. A dél-koreai autógyártó itt, a legmodernebb technológiák templomában, az Ioniq 5 és Ioniq 9 SUV modelleket szinte tökéletes tisztaságú szerelősorokon gyártja. Ez a fejlett gyár komoly védőbástyát jelent a Trump-kormányzat vámjai és az amerikai gyártás visszatelepítésének hulláma ellen.
Az elektromos autók iránti kereslet lassulása és a támogatások változása
Bár a Metaplant indulása ígéretesnek tűnt, már ekkor is sötét felhők gyülekeztek az EV-piacon. Az elektromos autók fogyasztói elfogadottsága kezdett lassulni, részben azért, mert az Egyesült Államok szövetségi kormánya fokozatosan kivonta a korábbi, akár 7 500 dolláros tiszta autó adókedvezményt, amely eddig több százezer vásárlót ösztönzött az EV-váltásra.
A Metaplant és a hozzá kapcsolódó akkumulátorgyár
Ellabell közelében vezettem egy okosan megtervezett Ioniq 9 háromsoros SUV-t, amelyet kifejezetten az Egyesült Államok nagyobb méretű vásárlói igényeihez igazítottak. Ugyanitt épül egy akkumulátorgyár is: egy 4,3 milliárd dolláros közös vállalkozás a Hyundai és az LG Energy Solution között. Ez a létesítmény várhatóan 2026-ban kezdi meg lítium-ion cellák gyártását a Hyundai, Kia és Genesis modellek számára.
A Metaplant összesen 697 000 négyzetmétert (70 hektárt) foglal el tizenegy alacsony tetős épületben, melyek világoszöld falai harmonikusan illeszkednek a georgiai tájba. Az állami támogatások összege eléri a 2,1 milliárd dollárt, így ez a beruházás Georgia történetének legnagyobb közösségi fejlesztési projektje.
Munkaerő és nemzetközi feszültségek
Szeptemberben azonban komoly botrány tört ki: az ICE (U.S. Immigration and Customs Enforcement) ügynökei rajtaütést tartottak az akkumulátorgyárban, több mint 300 dél-koreai munkást őrizetbe vettek és kitoloncoltak. Ez az incidens rávilágított arra a kettősségre, amely egy ilyen csúcstechnológiás gyártási művelet importálásával jár – egyszerre szükséges a nemzetközi együttműködés és jelen vannak kulturális és kereskedelmi feszültségek is.
A Metaplant létrejöttét jelentősen felgyorsították Biden adminisztrációjának elektromos járműveket támogató politikái, miközben Brian Kemp republikánus kormányzó Georgia államot „az ország elektromos mobilitási fővárosává” kívánja tenni. A gyár azonban hamarosan egy újabb csatatérré vált ebben a kulturális és kereskedelmi háborúban.
Hipermodern automatizálás és emberi munkaerő együttműködése
A Metaplantot Észak-Amerika legautomatizáltabb autógyárának tartják – ez Hyundai globális hálózatának egyik legfejlettebb létesítménye. Összevethető vagy akár felül is múlja Japán legmodernebb üzemeit, például a Toyotáét. A gyár évente akár félmillió autót képes előállítani közvetlenül mintegy 8 500 alkalmazottal és további körülbelül 7 000 beszállítóval együttműködve.
A látogatásom idején mindössze 1 340 ember dolgozott itt folyamatosan két Ioniq modell összeszerelésén. Az átlagfizetésük évi 58 100 dollár volt – ez mintegy 35 százalékkal magasabb a helyi Bryan megye átlagánál.
Robotok és emberek kéz a kézben
A gyárban több száz robot végzi el az ismétlődő vagy nehéz fizikai munkát: például hegesztést vagy nehéz ajtók felszerelését. Jerry Roach összeszerelési vezető szerint „az embereknek inkább kézműves munkát kell végezniük”, míg a monoton feladatokat robotokra bízzák.
- Robothegesztők: Körülbelül 500 ipari robot dolgozik hegesztőként, amelyek gyorsaságukkal és precizitásukkal jelentősen csökkentik a selejtet és munkaerőköltséget.
- Kollaboratív robotok: Ezek biztonságosan dolgoznak emberek mellett például ajtók felszerelésénél anélkül, hogy elkerített területre lenne szükség.
- Automatizált vezetett járművek (AGV): Körülbelül 300 ilyen robot mozog csendesen a gyár padlóján, szállítva alkatrészeket „just in time” rendszerben közvetlenül az összeszerelő állomásokhoz.
- Boston Dynamics Spot robotjai: Négy lábú robotok kamerákkal és szenzorokkal ellenőrzik például a hegesztési varratokat hibák után kutatva.
- Atlas humanoid robot: A Boston Dynamics fejlesztései között szerepel egy bipedális humanoid robot is, amely rendkívüli mozgékonyságával komplex feladatokat végezhet majd.
Környezetbarát megoldások és fenntarthatóság
A Metaplant energiaellátását részben megújuló forrásokból biztosítják: napelemekkel fedett parkolók termelik az üzem energiaigényének akár öt százalékát. Emellett egy flottányi hidrogén üzemanyagcellás teherautó szállítja be az alkatrészeket emissziómentesen. A célkitűzés szerint a gyár energiafelhasználása teljes egészében megújuló forrásokra épül majd legkésőbb 2030-ra.
A termelési folyamat részletei
Az Ioniq modellek szerelése során számos innovatív technológia segíti az összeszerelést:
- Fémváz összeállítása: A „body-in-white” fázisban körülbelül ötszáz hegesztőrobot kapcsolja össze az autó acélvázát rendkívüli precizitással.
- Központi akkumulátor elhelyezése: Az Ioniq modellek nagy kapacitású (110,3 kWh) akkumulátorcsomagját biztonságosan helyezik el az autó padlója alatt egy fejlett, ultragyors töltést lehetővé tevő nyolcszáz voltos architektúrában.
- Közös szerelési folyamat: Az alsó „skateboard” szerkezethez csatlakozik az autó felső része („top hat”), amely magában foglalja a karosszériaelemeket is.
- Minőségellenőrzés: Minden kész autót vízfürdős szivárgásvizsgálatnak vetnek alá, majd próbaútra küldenek egy tesztpályán közvetlenül a gyár mellett.
Kihívások és jövőkép
Bár jelenleg kedvezőtlenebb környezet alakult ki az elektromos járművek piacán – például támogatások csökkenése miatt –, Hyundai és más gyártók továbbra is kitartanak hosszú távú terveik mellett. A Metaplant nem csupán egy gyár: ez egy modern művészeti múzeumhoz hasonlítható alkotás a gépiparban, ahol ember és gép együtt dolgozik egy fenntarthatóbb jövőért.