Internetjáték-függőség és mentális egészség: Depresszió, szorongás és stressz serdülők körében

nov 11, 2025 | Tudomány

A digitális eszközök és az internetes játékok térnyerése az elmúlt évtizedekben jelentős változásokat hozott a fiatalok életében. Különösen a COVID-19 világjárvány idején nőtt meg az online tevékenységek iránti igény, ami számos kutatás fókuszába helyezte az internetjáték-függőség (Internet Gaming Disorder, IGD) és a mentális egészség közötti kapcsolatot. Ebben a cikkben részletesen bemutatjuk a legfrissebb tudományos eredményeket, amelyek feltárják az internetjáték-függőség, a depresszió, a szorongás és a stressz összefüggéseit serdülőkorban.

Az internetjáték-függőség fogalma és előfordulása

Az internetjáték-függőség egy viselkedési addikció, amelyet az ismétlődő és kontrollálhatatlan online játékhasználat jellemez, amely negatívan befolyásolja a mindennapi életet. A WHO 2018-ban hivatalosan is elismerte az IGD-t mint diagnosztikai kategóriát. A prevalencia világszerte változó, de meta-analízisek szerint a serdülők körében 1-10% között mozog.

Mentális egészségi problémák és internetjáték-függőség kapcsolata

Számos tanulmány igazolta, hogy az IGD gyakran társul pszichés problémákkal, mint például depresszióval, szorongással és stresszel. Az alábbiakban részletesen ismertetjük ezeket az összefüggéseket:

Depresszió

A depresszió a leggyakoribb társult mentális zavar az internetjáték-függőségben szenvedő serdülők körében. Alqassim et al. (2022) kutatása rámutatott, hogy a COVID-19 pandémia alatt megnövekedett képernyőidővel együtt nőtt a depressziós tünetek előfordulása is. Egy longitudinális vizsgálat (Dang et al., 2024) kimutatta, hogy a depresszív állapotok nemcsak következményei lehetnek az IGD-nek, hanem előidézői is lehetnek annak kialakulásának.

Szorongás

A szorongásos tünetek szintén gyakran megfigyelhetők az IGD-ben érintett fiataloknál. Alrahili et al. (2023) szaúd-arábiai vizsgálata szerint a videojáték-függőség jelentős kapcsolatban állt a szorongásos zavarokkal és figyelemhiányos hiperaktivitás zavarral (ADHD). Emellett Fazeli et al. (2020) tanulmánya hangsúlyozta, hogy a szorongás mediálhatja az IGD és az alvászavarok közötti kapcsolatot.

Stressz

A stressz különösen fontos tényezőként jelenik meg az internetes játékhasználat intenzitásában. Akbari et al. (2024) kutatása szerint a kognitív és motivációs tényezők mellett a stressz is előrejelzője lehet az IGD súlyosságának. Chang et al. (2023) kínai serdülők körében végzett vizsgálata pedig azt mutatta, hogy az iskolai elvárásokból fakadó stressz közvetetten hozzájárulhat az online játékfüggőség kialakulásához.

A COVID-19 pandémia hatása

A világjárvány idején bevezetett korlátozó intézkedések miatt jelentősen megnőtt a digitális eszközök használata. Alqassim et al. (2022) tanulmánya rámutatott arra, hogy ez időszakban nőtt a depresszió, szorongás és stressz mértéke is serdülők körében, ami összefüggött az elektronikus eszközök fokozott használatával.

Gresa & Sebla (2023) törökországi kutatásukban kiemelték, hogy a távoktatás miatt megnövekedett képernyőidő hozzájárult a problémás közösségi média használathoz és digitális játékfüggőséghez, amelyek negatívan befolyásolták a mentális jólétet és az iskolai teljesítményt.

Kognitív és érzelmi tényezők szerepe

Az internetjáték-függőség kialakulását nemcsak külső környezeti tényezők befolyásolják, hanem belső pszichológiai mechanizmusok is. Akbari et al. (2024) tanulmánya szerint:

  • Kognitív tényezők: Az önkontroll hiánya és negatív gondolkodási minták növelik az IGD kockázatát.
  • Metakogníció: Az egyén saját gondolkodási folyamataira való reflektálási képessége befolyásolja a függőség súlyosságát.
  • Motiváció: Az online játékok által nyújtott jutalomélmény motiválhatja a túlzott használatot.
  • Érzelmi állapot: A negatív érzelmek elkerülése vagy csökkentése érdekében sok fiatal fordulhat túlzottan az online játékokhoz.

Társadalmi tényezők és családi háttér

A családi légkör és társas támogatás jelentős szerepet játszik abban, hogy egy serdülő mennyire válik sebezhetővé az internetjáték-függőséggel szemben. Gan et al. (2021) fejlődési kaszkád modellje alapján a negatív nevelési stílusok hozzájárulhatnak mind a depresszióhoz, mind pedig problémás online játékhasználathoz.

Khasmohammadi et al. (2020) hangsúlyozták, hogy a kortárs támogatás érzékelése csökkentheti az addiktív viselkedések pszichológiai hatását.

Kulturális különbségek és nemi eltérések

A kutatások rámutattak arra is, hogy kulturális háttér szerint eltérések mutatkoznak abban, hogyan élik meg és kezelik a fiatalok ezeket a problémákat. Például Su et al. (2019) meta-analízise szerint globálisan több fiú érintett internetfüggőségben mint lány.

Ezen túlmenően Chen et al. (2021a; 2021b) kínai tanulmányai hangsúlyozták egy speciális szűrőeszköz fejlesztésének fontosságát az adott kulturális kontextusban történő pontos diagnózis érdekében.

Kezelési lehetőségek és prevenció

A kezelés területén King et al. (2017) nemzetközi áttekintése alapján kognitív-viselkedésterápia bizonyult leghatékonyabbnak az IGD kezelésében. Emellett fontos szerepet kapnak:

  • Pszichoedukáció: A fiatalok és családjaik tájékoztatása az internetjáték-függőség veszélyeiről.
  • Pszichoszociális támogatás: Támogató közösségi programok segíthetnek csökkenteni az elszigeteltséget.
  • Megelőzés: Egészséges digitális szokások kialakítása már gyermekkorban.
  • Pozitív ifjúsági fejlesztés: Gan et al. (2023a; 2023b) hangsúlyozza olyan pozitív tulajdonságok fejlesztését, amelyek védelmet nyújtanak mentális zavarokkal szemben.

Következtetések

A jelenlegi tudományos eredmények egyértelműen jelzik, hogy az internetjáték-függőség komplex jelenség, amely erős kapcsolatban áll depresszióval, szorongással és stresszel serdülőkorban. A COVID-19 pandémia tovább fokozta ezeket a kihívásokat digitális eszközhasználati minták megváltozásával.

A hatékony prevenciós és kezelési stratégiák kidolgozásához elengedhetetlen ezen pszichológiai tényezők mélyreható megértése mellett a társadalmi-kulturális kontextus figyelembevétele is.


Forrás: https://link.springer.com/article/10.1007/s40894-025-00275-1

Jon Stewart kiakadását váltotta ki a történelmi kormányzati leállás vége

Jon Stewart, a híres amerikai politikai humorista és műsorvezető, nem tudta elhinni, hogy a Demokrata párt végül engedett a leghosszabb kormányzati leállás nyomásának, amely hivatalosan is véget ért azzal, hogy elfogadták azt a törvényjavaslatot, amely januárig...

Esra’a Al Shafei és a globális megfigyelőipar feltérképezése – Surveillance Watch

Esra'a Al Shafei, digitális jogvédő aktivista, több mint egy évtizede fedezte fel készülékén a FinFisher kémprogramot. Azóta küldetésévé vált, hogy feltérképezze és megfigyelje azokat a cégeket, amelyek megfigyelő szoftvereket fejlesztenek, azok ügyfeleit és...

Arc Raiders: 700,000 játékos egyidejűleg – az új extrakciós lövölde hatalmas sikere

Az Arc Raiders fejlesztője, az Embark nemrégiben bejelentette, hogy a játék minden platformon elérte a 700,000 csúcson egyszerre játszó játékost (PCC). Ez önmagában is monumentális eredménynek számít, de különösen azért figyelemre méltó, mert bizonyítja, hogy nem csak...

Az amerikai munkaerőpiac válsága: UBS figyelmeztetése a gazdasági kilátásokról

Az UBS befektetési bank legfrissebb elemzése riasztó képet fest az Egyesült Államok gazdaságáról: a munkaerőpiac, amely hosszú ideje a gazdasági ellenállóképesség egyik alappillére volt, most valós veszélyekkel néz szembe. Jonathan Pingle vezetésével az UBS...

Az Afrikai Gyógyszerügynökség (AMA) elindulása: új korszak az afrikai egészségügyben

Hosszú, több mint egy évtizedes előkészítés után az Afrikai Gyógyszerügynökség (African Medicines Agency, AMA) hivatalos indulását ezen a héten ünneplik Mombasában, Kenyában, a hetedik kétnapos tudományos konferencián, amely az afrikai orvosi termékek szabályozásáról...

Stavros Halkias exkluzív megállapodása a SiriusXM-mel – A Stavvy’s World új korszakot kezd

Stavros Halkias, az egyik legnépszerűbb mai humorista, jelentős mérföldkőhöz érkezett karrierjében: többéves exkluzív megállapodást kötött a SiriusXM-mel, amely ezentúl kizárólagosan kezeli és monetizálja sikeres podcastját, a Stavvy’s World-öt. A Stavvy’s World...

A kognitív károsodás növekvő problémája az amerikai felnőtt lakosság körében

Fontos kiemelni, hogy a kognitív károsodás jelentős probléma az Egyesült Államok felnőtt lakosságában – hangsúlyozta de Havenon kutató. – Ez egy olyan terület, amelyre a jövőben egyre nagyobb figyelmet kell fordítanunk. A kutatás háttere és korlátai A közelmúltban...

Az ACCC pert indított a Microsoft ellen az ausztrál előfizetők megtévesztése miatt

Az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság (ACCC) hivatalos bírósági eljárást indított a Microsoft Australia és anyavállalata, a Microsoft Corporation ellen. Az ügy középpontjában az áll, hogy a vállalatok mintegy 2,7 millió ausztrál előfizetőt megtévesztettek...

Nexperia chip-szállítmányok megérkeznek Európába – enyhül a nyomás az autóiparban

Az első Nexperia chip-szállítmányok már úton vannak Európa felé, miután Peking engedélyezte az exportkorlátozások alóli kivételeket – közölték német autóipari beszállítók a Post című lapnak. Ez a lépés jelentős enyhülést hozhat a jelenleg súlyosan érintett európai...

Jeff Goldblum vegetáriánussá vált a Wicked: For Good forgatása után

Jeff Goldblum, a világhírű színész, aki 2024-ben a Wicked című kasszasiker folytatásában, a Wicked: For Good-ben alakította a Varázsló szerepét, nemrégiben egy interjúban elárulta, hogy az alkotás hatására vegetáriánussá vált. A Varázsló szerepének különleges...