Jeffersonville, Ohio, egy mindössze 1200 fős kisváros Columbus-tól 40 percre dél-nyugatra, évtizedeken át üres üzlethelyiségekkel küzdött. Az elmúlt időszakban azonban a helyiek keményen dolgoznak a belváros felújításán és az utcák aszfaltozásán, hogy felkészüljenek egy potenciális gazdasági fellendülésre. Ennek mozgatórugója egy hatalmas új elektromos jármű akkumulátorgyár lehet, amely jelentős beruházást hoz a térségbe.
Új gyár épülése és munkahelyteremtés Jeffersonville közelében
Két mérföldre Jeffersonville-tól délre a dél-koreai és japán vállalatok, az LG Energy Solution és a Honda, mintegy 3,5 milliárd dollárt fektetnek be egy új létesítménybe, amely várhatóan néhány hónapon belül megkezdi termelését. A gyár építésén már több száz ember dolgozik, és több mint 525 mérnököt és gyártási szakembert vettek fel. Összességében körülbelül 2200 fő fog dolgozni ezen a területen, amely néhány évvel ezelőtt még szántóföld volt.
A helyiek aggodalmai és a Trump-korszak politikai intézkedéseinek hatásai
Bár a beruházás jelentős lehetőségnek tűnik, sok helyi lakos aggódik. A Trump-adminisztráció által bevezetett vámintézkedések és a tiszta járművek vásárlóinak járó adókedvezmények megszüntetése miatt több multinacionális gyártó cég fontolóra veszi jövőbeni beruházásainak elhalasztását vagy leállítását. Ez különösen érzékenyen érintené az olyan kisvárosokat, mint Jeffersonville, ahol többségében republikánus választók élnek.
Egy további aggasztó fejlemény volt az ICE bevándorlási hivatalának razziája egy délkelet-georgiai Hyundai-LG akkumulátorgyárban Ellabellben szeptemberben. Több mint 300 dél-koreai munkást tartóztattak le és küldtek haza, ami sokkolta nemcsak Jeffersonville lakóit, hanem a nemzetközi vállalatok vezetőit is.
Helyi vélemények és tapasztalatok
A Fayette megyei Amy Wright így nyilatkozott: “Az építkezés lassulni kezdett. Attól tartok, hogy az egész projekt megállhat, és csak befejezetlen beton marad utánunk.” Wright hozzátette, hogy sok építőmunkást nem helyiekből toboroztak, hanem más államokból érkeztek.
A helyi gazdaságban dolgozó családtagjai is érzik a változásokat: Wright fia például egy Honda beszállítónál dolgozik, ahol visszavonták az előzőleg ígért túlórákat. Szerinte ez is annak a jele, hogy a vállalatok visszafogják kiadásaikat az amerikai kormány politikái miatt.
Trump támogatottságának csökkenése vidéken
Bár tavalyi elnökválasztáson Fayette megyében 77% támogatta Trumpot, az utóbbi időszak felmérései szerint népszerűsége jelentősen csökkent vidéki Amerikában. Egy októberi felmérés szerint támogatottsága 59%-ról 47%-ra esett vissza vidéki területeken.
Egyes államokban – Ohio, Michigan és Indiana – ahol Trump nyert tavaly, net pozitív támogatottsága akár 18,9 ponttal is negatív tartományba került.
A középnyugati régió más városainak tapasztalatai
A Jeffersonville-ben zajló folyamatok tükröződnek Kentuckyban, Michiganben és más államokban is. Itt olyan globális óriások, mint a Toyota vagy a Stellantis milliárdokat fektettek be kisvárosi közösségekbe. Ezeknek a beruházásoknak nagy része az Biden-adminisztráció 2022-es Inflációcsökkentési Törvényéből származó tiszta energia adókedvezmények formájában valósult meg.
Például Kentuckyban Georgetown városa ad otthont a Toyota legnagyobb gyártóüzemének világszerte. A cég több mint 10 000 embert foglalkoztat itt, és az 1980-as évek vége óta mintegy 11 milliárd dollárt fektetett be a helyi gazdaságba. Évente közel félmillió járművet és százezernél is több motort gyártanak itt.
Tarifák okozta nehézségek és politikai reakciók
Ugyanakkor augusztusban a Toyota figyelmeztetett arra, hogy akár 9,5 milliárd dolláros veszteséget szenvedhet el saját maga és beszállítói miatt a Trump-adminisztráció által bevezetett vámok következtében – ez minden autóipari gyártó legnagyobb becslése volt.
Kentucky kormányzója Andy Beshear júliusban úgy nyilatkozott: “Trump vámjai aláássák az államban zajló beruházásokat, például a Toyotáét is; ez káoszt okoz.”
Georgetown Scott megyéjében tavalyi elnökválasztáson 63% támogatta Trumpot.
Munkahelyek megszűnése és beruházások bizonytalansága
Indiana államban például a svájci Roche gyógyszeripari cég fontolgatja akár 50 milliárd dolláros beruházásának visszavonását is abban az esetben, ha Trump végrehajtja azt az elnöki rendeletét, amely célba veszi azokat a cégeket, amelyek nem csökkentik gyógyszeráraikat.
Michael Hicks közgazdász szerint: “A vámok jelentős áremelkedést okoznak majd hamarosan. Ez azért fontos, mert az ipari foglalkoztatottság nagy arányt képvisel vidéki megyékben – Indiana esetében körülbelül 30%-ot.”
Hozzátette: “Ezeknek világos politikai hatásuk lesz néhány hónapon belül. Emellett fennáll egy jelentős gazdasági visszaesés kockázata is.”
Kisebb városok optimizmusa és hosszú távú kilátások
Ezzel szemben vannak olyan vélemények is, amelyek szerint hosszú távon ezek a vámok előnyösek lehetnek az amerikai kisvárosok számára. Robert Linder például – aki Georgetown egyik éttermének társtulajdonosa és korábban 29 évig dolgozott Toyotánál – úgy véli: “A Toyota jól teljesít, nem látom úgy, hogy ezek [a vámok] nagy kárt okoznának nekünk.”
A Toyota áprilisban jelezte: fontolóra veszi több járműgyártás áthelyezését Georgetownba annak érdekében, hogy elkerülje a vámokat – bár ez akár évekbe is telhet.
Linder szerint: “Nemrégiben bejelentettek egy 10 milliárd dolláros beruházást további amerikai üzemek létrehozására. Ha aggódnának a vámok miatt, nem terjeszkednének.”
A multinacionális cégek ígéretei kontra valóság
Ugyanakkor nagy multinacionális vállalatok esetében gyakori jelenség az ambiciózus projektek bejelentése után azok megvalósulásának elmaradása vagy késedelme. Wisconsinban például a tajvani Foxconn ígéretet tett egy 10 milliárd dolláros létesítmény létrehozására Mount Pleasant mellett. Ehelyett azonban helyi adófizetőknek kellett több mint 1,2 milliárd dollárt állniuk utakra és infrastruktúrára olyan beruházások miatt, amelyek soha nem valósultak meg.
Arizona államban pedig a tajvani Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), amelyet közvetlenül Trump támogatott, számos perrel szembesült biztonsági problémák miatt és késedelmesen halad projektjeivel annak ellenére is, hogy nagy helyi munkaadóként kívánt megjelenni.
A jelenlegi helyzet Ohio-ban
Bár Ohio kormányzója Mike DeWine nemrégiben azt nyilatkozta: nincs ok aggodalomra az LG-Honda akkumulátorgyár jövőjével kapcsolatban, október végén Honda bejelentette termeléscsökkentését Ohio-i üzemekben félvezető hiány miatt.
Bár jelenleg több mint két tucat álláslehetőség van Jeffersonville-ben az LG-Honda honlapja szerint, ez messze elmarad attól az 2000 feletti pozíciótól, amelyeket korábban ígértek.
Közösségi reakciók Jeffersonville-ben
A helyi aktivista Amy Wright szerint a Fehér Házból érkező politikák egyértelműen hatással vannak vidéki Ohio lakóira. Négy helyi “No Kings” tiltakozás szervezőjeként azt tapasztalja: “Egyre több olyan ember jelenik meg nálunk is tüntetni, akik korábban Trumpra szavaztak és most azt mondják: ‘Ez nem jó irány, ez nem az amit akartunk.'”
Összegzés
Jeffersonville története jól példázza azt az összetett képet, amelyet az amerikai középnyugat kisvárosaiban zajló ipari beruházások és politikai döntések rajzolnak ki. Egyfelől ott van egy hatalmas potenciálú elektromos jármű akkumulátorgyár létrejötte munkahelyekkel és gazdasági fejlődéssel; másfelől pedig komoly bizonytalanságot okoznak az adminisztratív vámintézkedések és politikai változások.
Ezek hatása messze túlmutat Jeffersonville-en: egész régiók gazdasági kilátásait formálják át miközben változik a vidéki Amerika politikai arculata is.
Forrás: https://www.theguardian.com/us-news/2025/nov/02/trump-economic-agenda-republican-heartland-tariffs