Ha te is szeretsz koncertekre, sporteseményekre vagy színházi előadásokra járni, biztosan találkoztál már azzal a bosszantó jelenséggel, amikor a jegyek ára az egekbe szökik a másodlagos piacon. Vagy épp azzal, hogy egy előfizetésed megújul, anélkül, hogy erről tisztán tájékoztatnának. Nos, Québec most úgy döntött, hogy véget vet ezeknek a trükköknek.
Miért kellett lépni? – A jegyüzérek és a kulturális szféra kárvallottjai
Simon Jolin-Barrette igazságügyi miniszter kedden terjesztette be azt a törvényjavaslatot, amely gyökeresen átalakítaná Québec fogyasztóvédelmi törvényét (Consumer Protection Act – CPA). A cél világos: megálljt parancsolni a jegyüzéreknek és az átláthatatlan előfizetés-megújításoknak.
“Sem a québeci szórakoztatóipar, sem pedig a helyi művészek nem részesülnek abból a profitból, amit az újraeladók kaszálnak,” mondta Jolin-Barrette egy quebeci sajtótájékoztatón. “Ezek a cégek nem mások, mint paraziták Québec kultúráján.”
<pez a="" de="" eddig="" elfogadott="" elterjedt="" engem="" ez="" gyakorlat!="" is="" követelnek.
Átláthatóság mindenek felett – így változnak a jegyértékesítés szabályai
A javaslat szerint minden jegyértékesítő platformnak egyértelműen jeleznie kell, ha másodlagos piacon árul jegyeket. Ez azt jelenti, hogy nem bújhatnak el az „eredeti” jegyiroda álcája mögött – egy jól látható figyelmeztetés hívja majd fel erre a figyelmet.
Sara Eve Levac, az Option consommateurs fogyasztóvédelmi szervezet ügyvédje szerint ez hatalmas előrelépés: “Gyakran előfordult, hogy vásárlók nem is tudták, hogy másodkézből vesznek jegyet, mert ezek az oldalak pont úgy néztek ki, mint az eredeti értékesítők.”
A törvény azt is előírja, hogy ha egy oldal keveri az elsődleges és másodlagos jegyeket, akkor egyszerre és ugyanúgy kell megjelölniük az újraeladott darabokat. Ráadásul az eladóknak részletes információkat kell közölniük: pontos ülőhelyet (ha van), és azt is, ki volt az utolsó tulajdonos.
Áremelés csak engedéllyel – vége a vad spekulációnak
A legfontosabb újdonság talán ez: a másodlagos piacon nem lehet magasabb árat kérni, mint amennyiért az eredeti eladó árulta – kivéve, ha ezt kifejezetten engedélyezi az esemény szervezője. És ezt az árplafont is világosan fel kell tüntetni vásárlás előtt.
Továbbá tilos lesz bármilyen díjat felszámolni csak azért, hogy valaki át tudja adni a jegyét másnak. Ez nekem különösen tetszik, mert sokszor hallottam panaszkodni ismerősöket emiatt.
Ha jön a lemondás – gyors tájékoztatás kötelező
Az események lemondása esetén a szervezőknek kötelességük haladéktalanul értesíteni mind az eredeti eladókat, mind pedig az engedélyezett újraeladókat. Ők pedig továbbítják ezt az infót neked, mint vásárlónak. Így nem maradsz majd hoppon váratlanul.
Előfizetések és tagságok: könnyebb lemondás és tisztább árak
A törvény nem csak a jegyekkel foglalkozik. Az online előfizetések és edzőtermi tagságok esetében is komoly változásokat hoz.
Mostantól minden olyan ismétlődő szerződésnél, amit indoklás nélkül lehet megszüntetni (például havi előfizetések), kötelező lesz egy jól látható, egykattintásos „lemondás” gombot biztosítani. Ez szerintem alapvető elvárás lenne minden szolgáltatónál!
Ezen túlmenően a kereskedőknek legalább két nappal (de legfeljebb tízzel) korábban értesíteniük kell ügyfeleiket arról, ha véget ér egy promóciós vagy bevezető áridőszak, és ezzel együtt emelkedik majd az ár.
Könnyű leiratkozás = fair játék
Sara Eve Levac szerint fontos lenne, hogy ugyanannyira egyszerű legyen leiratkozni egy szolgáltatásról vagy előfizetésről, mint amilyen könnyű volt feliratkozni rá. Emellett világosan figyelmeztetni kellene arra is, ha lejár egy ingyenes próbaidőszak.
Nem véletlenül említi Kaliforniát példaként: ott már szigorították ezeket a szabályokat. Québec most követi ezt a trendet.
Kábel- és telekommunikációs cégek sem ússzák meg
A törvény még arra is kitér, hogy amikor telefon-, internet- vagy tévé-szolgáltatók „csak havi 49,99 dollárért” hirdetik magukat, akkor melléjük ugyanakkora betűkkel és ugyanolyan hangsúllyal fel kell tüntetniük minden nem havi díjat (aktiválási díjakat, modembérlést stb.).
Ezzel véget érhetnek azok a trükkös reklámok, amik elsőre olcsónak tűnnek, de aztán jönnek a rejtett költségek.
Őszinte vélemények? Igen!
A javaslat kitiltaná azt is, hogy bármilyen szerződés vagy szolgáltatási feltétel megtiltsa ügyfeleknek őszinte vélemények vagy kommentek közzétételét. Ez nekem személy szerint nagyon szimpatikus lépés: végre tényleg hallathatjuk majd hangunkat anélkül, hogy retorziótól kéne tartani.
Bírságokkal fenyegetnek – komolyan gondolják
A legtöbb új szabály megszegése pénzbírságot von maga után: például előfizetéses szabályok megsértése esetén akár személyenként 750 dollárra vagy cégenként 1500 dollárra büntethetik az elkövetőt.
A jegyüzéreknél pedig akár komolyabb tételről van szó: ismételt vagy súlyos visszaélések esetén akár 175 ezer dollárig terjedhet a bírság – ez már lényegesen nagyobb tétel!
Mikor lép életbe? És mit jelent ez nekünk?
A törvény nagy része három hónappal a királyi jóváhagyást követően lépett volna hatályba. Ez azt jelenti: hamarosan sokkal nehezebb lesz átverni minket jegyvásárláskor vagy előfizetés-lemondáskor Québecben.
Szerintem ez egy nagyon pozitív irányvonal. Végre nem csak papíron léteznek majd ezek a jogaink; valódi védelmet kapunk olyan területeken is, ahol eddig sokszor csak tehetetlenül néztük az igazságtalanságokat.
Zárszóként
Te mit gondolsz erről? Én személy szerint örülök annak, hogy Québec ilyen határozottan lépett fel ezek ellen a visszaélések ellen. Remélhetőleg más tartományok és országok is követik majd ezt a példát. Mert valljuk be: senki sem szeretne feleslegesen túlfizetni egy koncertjegyért vagy hónapokig fizetni egy olyan előfizetésért, amit már rég le akart mondani.
Forrás: https://www.cbc.ca/news/canada/montreal/quebec-crackdown-ticket-resales-subscriptions-9.7000925






